/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
pc genkender ikke kamera
Fra : eddub
Vist : 508 gange
140 point
Dato : 06-05-08 21:43

Efter genindlæsning af Olympus Master 2 finder windows xp ikke automatisk det digitale camera Olympus (mju)780 selv om cameraet tænder og efter tryk på knappen pc, som man ska, skriver "one moment" sker der ikke mere. Er der mon nogen, som kan hjælpe mig med en forklaring?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-05-08 23:47

Du har ikke indlæst software korrekt, eller du har noget andet som konfligter.
Hos mig vil kamera og scanner ikke begge fungere på samme computer.

Kommentar
Fra : eddub

Dato : 07-05-08 00:21

jeg har afinstalleret og indlæst cd-rommen med software til kameraet flere gange uden resultat.
hvad kan konflikte så?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-05-08 04:06

Bruger du programmer fra den CD til foto behandling ? Ellers afinstaller igen og lad Windows selv finde kameraet, eller prøv den gratis Adobe Photoshop Album Starter Edition: http://www.adobe.com/products/photoshopalbum/starter.html den er ret effektiv og agressiv til at finde kameraer, hvis du har Adobe programmet, så er det næsten umulig at bruge andre programmer til at hente billeder fra kameraet

Kommentar
Fra : eddub

Dato : 07-05-08 11:27

Ja jeg har alle mine tidligere billeder liggende i programmet "Olympus Master 2", som jeg bruger til at redigere billederne, så jeg vil jo gerne fortsat kunne bruge dette program. Det er som sagt først efter at have måttet geninstallere windows xp og fotoprogrammet, (som jeg ikke gemte på d-drevet, fordi, jeg ikke troede, der kunne være nogen problemer med at læse det ind igen fra cd-en,når det gik glat tidligere), at processen går i stå, der hvor pc'en skulle genkende kameraet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-05-08 11:38

Kan du ikke prøve at hive netstikket ud af din PC, slukke for anvivirusprogram, spamfilter o.a., slette din installation og så installere helt forfra.

Jeg har selv haft problemet, det fungerede da alle anti-programmerne var slået fra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 16:27

Når du har "geninstalleret" XP - er det så fra en rescue eller har du installeret en ren XP CD.
Bundkort drivere skal også installeres (deriblandt drivere til USB som cameraet nok bruger)

Kommentar
Fra : eddub

Dato : 07-05-08 16:49

Tak Eyvind. Det der med usb -drivere lyder som noget rigtigt. Jeg har prøvet at slå antivirus og- spam fra uden resultat. Ved du, hvordan man finder og installerer de bundkortdrivere. (for jeg har måttet bruge en standardmus, fordi jeg heller ikke kunne få den trådløse til at virke igen, og det kan jo have samme årsag)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 17:08

Ja det er drivere til bundkortet som ikke er lagt ind.

Så må jeg vide hvad du har af CD
1. En XP rescue CD
2. En alm. XP CD
3. En CD hvor der står motherboard / utility / eller noget i den stil.
4. Eller noget andet CD som hører til computeren.

Kommentar
Fra : eddub

Dato : 07-05-08 17:13

jeg har et genindlæsningssæt bestående af 5 cd-er. 1=start cd 2=genindlæsnings cd1 af 2. 3=genindlæsningscd2 af 2. 4=genindlæsnings cd4 5=genindlæsnings extra cd a og bruger en amitech computer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 17:24

Det vil sige at du har "rullet" dem ind i rækkefølge.
Så burde den også indlæse alle drivere.

Men hvis du har andet tilslutte end det der var fra start - så mangler de drivere.
Så prøv at lukke ned og tage alt ekstra udstyr fra og genstart.

Måske mangler XP sp2 (som gør at XP kan genkende forskellige USB ting)

Hvis du alligevel skal hente sevicepack - så hent den nye sp3
http://www.microsoft.com/downloads/thankyou.aspx?familyId=2fcde6ce-b5fb-4488-8c50-fe22559d164e&displayLang=da
Læg mærke til at den er stor, så det kan tage lidt tid.

Kommentar
Fra : eddub

Dato : 07-05-08 17:41

jeg har ikke indlæst ekstra cd-en fordi computeren ikke bad om den. Den indeholder følgende filer: 1=gSVZGVI.15, 2=hNZIGoMP.14 3=KRCVORMV.09 4. cd-rom.id 5=Index
kan nogle af disse indholde drivere.
Jeg har hentet servicepack 2, men den kunne ikke hente sp1

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 18:43

Servicepack 2 er det samme som servicepack 1 + en masse mere.
Installer bare sp2

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 18:53

Jeg kender ikke navnene på de filer.

Men prøv et gå i enhedshåndtering.
start > h-klik på denne comp > enhedshåndtering
Der er en liste over alt hvad du har på computeren.
Og se om der skulle være gule anmærkninger - det kan være drivere som mangler.

Kommentar
Fra : eddub

Dato : 07-05-08 19:11

undskyld Eyvind.
jeg mente, jeg har allerede tidligere installeret sp2. Nu har jeg ógså hentet sp3. Men kan ikke installere den, fordi windows ikke kender programmet til at åbne det med. Enhedshåndtering må ligge et andet sted på min pc, for det er ikke under Denne computer. (jeg kan godt huske, jeg har set det før, men mit hovede er helt tomt lige nu)

Kommentar
Fra : eddub

Dato : 07-05-08 19:15

Jeg fandt enhedshåndtering. den lå et trin længere nede under Denne Computer. Der er ingen gule advarsler umiddelbart

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 19:17

Sorry - min comp er Vista lige nu.

XP
H-klik på denne comp > egenskaber > hardware > enhedshåndtering.

Kommentar
Fra : eddub

Dato : 07-05-08 19:20

ja nu har jeg foldet alle + erne ud og der er ikke nogen gule anmærkninger

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 19:22

SP3 > kig lige her:

Hvis den ikke brændes men bare hentes - så skal den pakkes ud.

http://www.kandu.dk/spg121100.aspx#1373105

Men det er ikke mangel på sp3 der giver dig problemer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 19:23

Kan du se noget med USB nederst på den side

Kommentar
Fra : eddub

Dato : 07-05-08 19:29

ja og når det ikke er den der er problemet, så venter jeg til windows selv tilbyder mig den.

Kommentar
Fra : eddub

Dato : 07-05-08 20:14

jeg glemte at sige, at jeg ikke har noget ekstra udstyr ud over kameraet og enwebcam, som pt. ikke er tilsluttet , men jeg har selvfølgelig alligevel genstartet computeren, for at se om det virkede. så hvis du stadig holder ud Eyvind, vil jeg blive meget glad for at få at vide, hvad jeg mere kan gøre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 21:46

Du skal lige en tur i enhedshåndtering.
Og se om der står noget med USB (vistnok nederst i enhedhåndteringsvinduet.)

Den sidste CD - kan den køres.
start > kør > gennemse > find din CD > er noget program der kan "køres"
Kan den det - så prøv det.

Kommentar
Fra : eddub

Dato : 07-05-08 22:25

Der står ikke noget om usb i enhedshåndteringen. der er 3 kommunikationsporte og en PCI bus.
og jeg kan ikke få windows til at starte nogen af filerne på cd-en. Der kommer en fil frem (E:\Launcher.exe) som jo skulle kunne sætte igang, ikke?, men windows kan ikke finde filen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-05-08 22:29

Har du prøvet at trykke på tilføj Hardvare i Kontrolpanel??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-05-08 22:31
Kommentar
Fra : eddub

Dato : 08-05-08 00:00

ja jeg har prøvet "tilføj hardware". men windows kan ikke finde oplysningerne på cd-rommen. og "mju 780" står heller ikke på listen over Olympus' cameramodeller

Annuller spørgsmålet
Fra : eddub

Dato : 27-05-08 11:50

Med tak til de venlige mennesker, som brugte tid på at hjælpe mig første gangs bruger af systemet (ikke mindst Eyvind, håber det var ham, der fik mine points)kan jeg fortælle, at mit problem i hvert fald pt. er løst.
Årsagen til at computeren ikke viste sine usb-porte i enhedshåndteringen og heller ikke kunne genfinde kameraet, blev fundet i BIOS hvor usb stod med status som DISABLED.
(Hvad der havde "ændret status" der er uvist). Men da disabled blev ændret til enabled, - OG driverne, som jeg havde hentet, blev fjernet, - OG - kameraets software blev fjernet og genindlæst, - OG den eksterne hub, som jeg havde blev taget af, så kameraet blev direkte tilsluttet usb-porten, kunne XP lige pludselig godt finde kameraet som hardware igen.
Så mange faktorer spillede tilsyneladende med. Men HURRA for teknikken. Lige nu kan jeg se lille Maren Sofie, som jeg for første gang havde på besøg i min kolonihave smile så dejligt, mens hun putter småsten i min vandkande, og jeg kan sende billederne til hendes mor som tak.