/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
AEG Öko_Lavamat 75620 Update
Fra : Nuserpigen
Vist : 4835 gange
300 point
Dato : 06-05-08 16:38

Hejsa

Jeg har sådan en vaskemaskine. Den er begyndt og lave lidt knuder.

Den tager skyllemiddel ind sammen med vaskepulver i starten af et vaskeprogram på Kulørt vask.

Eller også tager den slet ikke skyllemiddel ind. Jeg tror, at den kun laver knuder under Kulørt vask.

Hvis jeg vasker på "Stryglet" har jeg ikke oplevet problemer.

Jeg har prøvet at rense filter, tager sæbeskuffen ud og gjort rent inde bageved, så godt jeg kunne.

Hvad kan problemet være?

På forhånd tak

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-05-08 19:48

Skyllemiddelrummet drejer vinkelret helt inde bag sæbe-rummene.
Du skal vrikke skuffen op og ned medens du trækker ud, for at få skuffen så langt ud at du kan se ned på den vinkelrette del. Der sidder studs op midt i den vinkelrette skuffedel. Den kan trækkes lige op, så du kan rense slam inden i den og omkring, og ned i hullet. Tryk den i bund når du er færdig, så er alt klar.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 06-05-08 20:49

Hej Palle

Det har jeg også prøvet.

Har prøvet og varriere hvor meget, den sidder løs studsen, for og se om det hjalp.

Det hjalp desværre ikke.

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 18-05-08 22:47

Flere der har et bud på, hvad der kan være galt?

Den tager skyllemiddel ind sammen med vaskepulver ved hver vask, har jeg fundet ud af.

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-05-08 23:04

Over sæbeskuffen sidder der en kasse inddelt i 3 rum.
Hvert rum er forbundet med en slange fra hver sin magnetventil.

fejlmuligheder:
1. skyllemiddelmagnetventilen er defekt. Det er dog ikke særlig sandsynlig da den så også ville give vand uden maskinen var tændt.
2. Kontrol-Uret er defekt og giver besked for tidligt til skyllemiddel-magnetventilen
Lidt sandsynlig.
3. Kassen over sæbeskuffen er itu, eller mere sandsynlig hullerne der skal sprøjte ned i sæbeskuffen, sprøjter skrå over i skyllemiddelskuffen.
Jeg ville trække skuffen lidt ud, og se når den giver vand til sæben om der sprøjter noget sidelæns.
Hvis den gør så:
Tag skuffen helt ud hvis du kan, og skure hårdt op på kassen, evnt med et lille bor prikke hullerne rene. (for det er lidt svært at skille den ad ovenfra)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 18-05-08 23:14

Tak

Vil prøve og se om den sprøjter ved siden af.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 19-05-08 00:50

Når den tager vand ind, tager den ind både til sæben og skyllemiddel. Så tror ikke, det er fordi den

sprøjter skævt.

Den tager fint vand ind, ser ikke ud som om at det er hullerne, det er galt med.

Den starter med at tage vand ind fra sæbe og skyllemiddel og bagefter fra det tredje rum

(pletfjernerrum).

Måske kontrol-uret der er defekt, når den tager vand ind 2 steder på een gang?

Hvis jeg kører et skyllemiddel program efter vask, så tager den fint skyllemiddel ind.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 19-05-08 14:38

Langt de fleste vaske bruger man uden forvask, da det kun er til meget beskidt tøj.
Derfor skal der kun sæbe i den miderste skuffe, og evnt. en sjat skyllemiddel i det inderste højre rum som er skyllemiddelrummet hvor der sidder den hævertkop i, som kan tages af og renses.
De 4 Extraprogramknapper på midten af betjeningspanelet skal normalt ikke sættes igang.

Og dit display vise ingen fejlkoder.?

MEN jeg tror slet ikke der er noget i vejen med maskinen, da den SKAL tage skyllemidlet ind før sæben ?
Ja jeg ved da godt at de ældre maskiner tog det ind til sidst, men åbenbar ikke de nyere. ?
Tja det står i brugsanvisningen:
Da blødgøringsmidlet til vandet skylles ind før vaskemidlet ..... (s. 15 i brugsanvisningen)
Brugsanvisning:
http://www.electrolux-ui.com:8080/1998/243/291035da.pdf

Men skulle du stadig være i tvivl så:
Ole Futtrup Brink fra hvidevaredele er også bruger her på Kandu, han vil gerne hjælpe gratis hvis du udfylder hans spørgeskema:
http://www.newbie.dk/ws/smf/on/mf.php?smf=obhvidba2d31a9c10995966366c96295a2c75e
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 20-05-08 19:41

Nej, displayet viser ingen fejlkode.

Jeg har læst brugsanvisningen på s.15, kan godt se pointen med at blødgøre vandet. Er det så

meningen at skyllemidlet skal holde gennem hele vasken?

Vasketøjet dufter ikke af skyllemiddel, når jeg tager det ud af maskinen.

Maskinen har virket således at tøjet dufter at skyllemiddel, når det tages ud.

Når jeg tidligere har kigget i sæbeskuffen, mener jeg at skyllemidlet stadig var der, til sidst i

vasken, måske mig der tager fejl.

Har tidligere oplevet at maskinen slet ikke tager skyllemidlet ind.

Vil prøve at se på spørgeskemaet.

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-05-08 20:14

Ja det må være meningen at skyllemidlet skal holde gennem hele vasken? Og er så med til at blødgøre vandet.
Men skyllemiddel er desværre et af de mest miljøbelastende midler der findes 1000 gange værrer end sæbe, og er unødvendig at bruge hvis man tørretumbler bagefter.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 27-05-08 07:15

Ja, skyllemiddel er ikke særlig sundt for miljøet.

Nu vil maskinen slet ikke tage skyllemiddel ind, skal vist have kigget på den igen.

Tak for dine råd

Håber snart vaskemaskinen, vil som jeg vil

Hilsner fra Nuserpigen