/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kursted ved Århus
Fra : emab
Vist : 2027 gange
500 point
Dato : 05-05-08 22:53

Min søster blev syg af stress og depression for et år siden og det virker som om hun bare får det mere og mere skidt. Så i dag talte jeg med hende om et kursted omkring Århus der har specialiseret sig i folk med stress, der blev vist noget om det for ca ½ år siden i god morgen Danmark.
Jeg har søgt flere steder på nettet nu, men kan ikke finde det og tænkte om der var en herinde der kunne hjælpe mig, så de måske kunne hjælpe min søster til at få det bedre.
På forhånd tak
emab

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 05-05-08 22:56

Prøv at kigge efter det på Go morgen Danmarks hjemmeside, de plejer at lave links til det de nævner....ellers skriv og spørg dem

/ henrik

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-05-08 22:56

Citat
ca ½ år siden i god morgen Danmark.

Prøv og ring ind til dem så oplyser de dig det

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-05-08 23:17

søgte på google - fandt intet i århus - men fandt dette ved lemvig - http://www.stress-kur.dk/ - måske kan det bruges

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-05-08 10:45

Måske er det det her sted?

De bor i Århus og tilbyder forskellige kurser bl.a.
Citat
SOMMER KURSUS - JUNI 2008 Stress - Mindfulness - Meditation

http://www.mind-and-motion.dk/my.php?top=10&language=dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-05-08 09:20
Kommentar
Fra : emab

Dato : 07-05-08 09:21

Det er desværre ingen af de foreslåede steder. Men nye oplysninger: Det de var i tv for var, at der var "stresshaver" tilknyttet til stedet, dette gjorde det anderledes fra andre steder.
På forhånd tak
emab

Kommentar
Fra : emab

Dato : 07-05-08 09:24

Bør lige tilføje, at det er et kursted hvor man opholder sig i en sammenhængende periode, altså bor på stedet.
emab

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 07-05-08 09:33

Hej igen

som jeg nævnte for dig i mit første indlæg, prøv at skriv til dem

har fundet deres mail

gomorgen@tv2.dk

se det evt. på linket

http://gomorgen.tv2.dk/kontakt/?menu

Bare prøve

Henrik

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-05-08 09:41

Det er jo nok heller ikke dette sted, men hold da op hvor lyder det dejligt

http://www.kurbysilkeborg.dk/

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 500 point
Dato : 07-05-08 09:55

Mon ikke det er Mariendaal i Århus?

“Mariendals Haver” startede efter sommerferien 2006.

Målet er at give stress-sygemeldte ro til bedre at kunne tackle de problemer de har.

”Her i Mariendals pragtfulde natur kan vi skabe et trygt og overskueligt miljø hvor kursisterne kan finde den nødvendige ro til at træffe beslutninger”, siger Søren Thoby, og fortsætter ”det vil forbedre kursisternes egen situation, og deres forbindelse til uddannelses- og arbejdslivet.”

Filosofien er at arbejdet med jorden i bogstaveligste forstand kan genskabe jordforbindelsen hos disse mennesker som ofte også har brug for at smide stress og skyldfølelse fra sig.

”I Mariendals Haver vil kursisterne få fornemmelsen af “at komme i gang”. De skal opleve at få succes, og opleve den energi og lyst det giver at være udendørs med lys, frisk luft og højt til himlen”, siger Jens Torup.

Ud over at bruge omgivelserne aktivt indeholder forløbet træning i stress-reduktion under vejledning af psykologer. Metoden Mindfullness har vist sig at være et godt værktøj til at mindske og forebygge stress.

Det er en vigtig forudsætning at kursisterne er villige til at ændre på deres nuværende situation og bruge tid på øvelser hjemme..

http://www.mariendal-aarhus.dk/news.php

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 07-05-08 09:56

Emab !

hvis du finder stedet, så vær såd at offentliggøre det her- jeg leder osse til en bekendt !!

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 07-05-08 12:10

http://www.sos.dk/da/resources/pressemeddelelser/Nyt_stresscenter_ved_Loekken.pdf
mon ikke det er det de har talt - personerne er fra århus

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 07-05-08 12:36

når man søger på stresshaver, virker det mere som noget der er under etablering, end som noget der findes

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-05-08 12:53

Mere om Mariendal

Citat
Projektet Mariendals Haver

At det skulle være sundt for sjælen at arbejde i grønne omgivelser har været kendt gennem mange år - men nu er det faktisk også videnskabeligt bevist.

En gruppe medarbejdere fra Projekt- og Vejledningsafdelingen var i januar på et kursus i Alnarp i Sverige, hvor det Svenske Landbrugsuniversitet har særdeles gode resultater med at lade mennesker der lider af udbrændthed og stress, arbejde med haver og dyr i såkaldte terapihaver.

Besøget i Sverige inspirerede medarbejderne på Mariendal til at starte projektet Mariendals Haver.

”Vi har mindst lige så gode fysiske rammer her på Mariendal som de har i Sverige, så det vil være dumt ikke at udnytte dem”, siger faglærer Jens Torup som var med på kurset i Sverige.

http://www.mariendal-aarhus.dk/readarticle.php?article_id=1

Godkendelse af svar
Fra : emab

Dato : 08-05-08 07:16

Tak for svaret HelleBirgitte. Jeg tror det er det der blev talt om. Med hensyn til at kontakte tv2: Det har jeg gjort, de var vældig søde og ville gerne hjælpe, men helst kun som sidste udvej da de skal læse 3 sider manuskript igennem pr. dag. Da min søster ikke bor i Århus, og det virker som om det er et tilbud til folk i Århus, har jeg også fundet et sted i odsherred.
http://www.odsherredterapihave.dk/index.html
Det ser rigtigt godt ud, og det tror jeg det bliver.
Tusinde tak for hjælpen allesammen.
emab

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-05-08 07:51

Tak skal du ha´

Jeg håber, din søster snart må få det meget bedre. Jeg har hørt et radio interview med hende, der har terapihaven i Odsherred. Det lød bare så godt!

Mange hilsner fra HelleBirgitte