/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Programmerbare taster på tastaturet; slu~
Fra : sirpoul
Vist : 461 gange
50 point
Dato : 03-03-03 01:22

Har følgende problem: Har et tastatur med programmerbare taster og bruger Windows XP, Vil gerne have en tast på tastaturet der lukker Windows ned og slukker computeren..

For at programmere en tast skal jeg vist bare henvise til etc. den exe-fil jeg vil kører, men eksistere der en fil som svarer til, at vælge at lukke computeren på normalvis?

Har tidligere haft et tastatur med denne funktion så det kan j lade sig gøre men hvordan?

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 03-03-03 01:33

ShutdownGiver dig mulighed at lukke eller genstarte en lokal computer eller fjerncomputer. Hvis shutdown bruges uden parametre, logges den aktuelle bruger af.

Syntaks
shutdown [{-l|-s|-r|-a}] [-f] [-m [\\Computernavn]] [-t xx] [-c "meddelelse"] [-d[u][p]:xx:yy]

Parametre
-l
Logger den aktuelle bruger af, hvilket også er standard. -m Computernavn har førsteprioritet.
-s
Lukker den lokale computer ned.
-r
Genstarter efter nedlukning.
-a
Afbryder nedlukning. Tilsidesætter andre parametre, undtagen -l og Computernavn. Du kan kun bruge -a i timeoutperioden.
-f
Fremtvinger lukning af aktive programmer.
-m [\\Computernavn]
Angiver den computer, du vil lukke ned.
-t xx
Indstiller timeren for nedlukning af systemet til xx sekunder. Standard er 20 sekunder.
-c "meddelelse"
Angiver en meddelelse, der skal vises i meddelelsesområdet i vinduet Lukning af system. Du kan maksimalt bruge 127 tegn. Meddelelsen skal stå i anførselstegn.
-d [u][p]:xx:yy
Viser årsagskoden for nedlukningen. Følgende tabel viser de forskellige værdier. Værdi Beskrivelse
u Angiver en brugerkode.
p Angiver en planlagt nedlukningskode.
xx Angiver den primære årsagskode (0-255).
yy Angiver den underordnede årsagskode (0-65536).

/?
Viser Hjælp ved kommandoprompten.
Bemærkninger
Hvis du angiver en primær og en underordnet årsagskode, skal du først definere disse årsagskoder på de computere, du vil bruge den pågældende årsag for. Hvis årsagskoderne ikke er defineret på destinationscomputeren, kan den korrekte årsagstekst ikke registreres i Logbog.
Eksempler
Hvis du vil lukke \\MinServer ned om 60 sekunder, tvinge aktive programmer til at lukke, genstarte computeren efter nedlukning, angive en brugerkode, angive, at nedlukningen er planlagt, logføre den primære årsagskode 125 og logføre den underordnede årsagskode 1, skal du skrive:

shutdown -r -f -m \\MinServer -t 60 -d up:125:1

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : thomas356

Dato : 03-03-03 11:49

du kan lave en genvej til C:\WINDOWS\SYSTEM32\shutdown.exe -s -t 01 som lukker computeren eller

C:\WINDOWS\SYSTEM32\shutdown.exe -r -t 01 som genstarter

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 03-03-03 12:32

Tillykke Thomas.. Du var 10 timer om at fortolke mit indlæg og lave et afkog til en sætning...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : thomas356

Dato : 03-03-03 12:58

du kan sku da bare skrive hvad du mener i stedet for at komme med en kæmpe søforklaring

Thomas

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 03-03-03 13:31

Thomas 356

Du skriver præcis som du har forstand til....
Det er netop de mange muligheder for at tilpasse shutdown-funktionen til sine egne behov der gør den interessant -- derfor var der IKKE tale om en søforklaring...

Jeg dropper sg* snart Kandu -- for mange fuskere, der svarer dårligt og hjælper for ringe overfor de spørgsmål der stilles...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 03-03-03 16:44

Hr. h_blunck du brude skamme dig. og finde noget andet at hyle over da der skal være plads til alle...
Thomas angiver bare en måde at gøre det på, med baggrund af det du har skrevet... måske for at brugeren skal kunne forstå det

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 03-03-03 19:52

h_blunck>>skulle jeg vælge mellem din og thomas hjælp, ville jeg prøve hans først, da den er lige til at gå til....

eller ville jeg egentlig bare sige hyg dig, og det var rart at have dig så længe det nu varede..........se en kakaofugl

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 03-03-03 22:32

helt wild kakaofugl..........