/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alger i vandstenssystemet
Fra : fa.dk
Vist : 488 gange
100 point
Dato : 05-05-08 19:27

Jeg er flyttet fra en større have til en mindre....og havebassinet er blevet til til tre granitskåle, hvor der løber vand, men der kommer jo grønalger.
Jeg ved godt at fugle vist helst ikke drikker vand, når det er i bevægelse, men muligheden er der...
Er der noget man kan hælde i uden at forgifte vandet/fuglene...?
VH Frank

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-05-08 19:38

slift vandet jævnligt

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 05-05-08 19:39

Du kan hos dem der handler med akvarier og fisk købe noget der hedder Algol, det fjerner algevæksten.
Det er uskadeligt for mine små fisk, så fuglene kan nok også klare det.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-05-08 19:40

Hvis du havde et sted vandet rendte hen hvor man ikke så det kunne du have et stykke klyne som består af hårdtpresset spagnum det holder vandet rent og sundt for fugle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-05-08 20:50

Jo mere du skifter med frisk postevand, des bedre gror grønalgerne.
Prøv at nøjes med regnvand. Det gror algerne ikke så godt i.

Dafnier æder alger.

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 06-05-08 11:29

Jeg burde have nævnt, at det er et mindre lukket system: en stor balje dækket med låg med huller i; skålene står ovenpå låget. Motoren er i vandet i baljen, og en slange fører op i hullet midt i skålene, så vandet kan løbe ned over skålene og ned i baljen igen. Så der kan ikke placeres klyner i systemet, og jeg havde ikke regnet med sådan at skulle skifte vand en gang om måneden. Der bliver nævnt Algol; det lyder, som det kunne være en god idé. Venter lige og ser, om der er andre gode råd.
Vh. Frank

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-05-08 11:51

Algol koster 92,- hos min hobby fiskehandeler og der er nok til 400 l. vand, så du har til hele sommeren og nok næste med.

Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 06-05-08 17:37

Tak for svaret stig54.
Jeg er sikker på, at det vil hjælpe med Algol.
Mvh. Frank