/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvorfor er jeg langhåret?
Fra : Bufassen
Vist : 4452 gange
20 point
Dato : 03-03-03 01:06

Jeg er en dansk-svensk gårdhund, Bufas, på 1½ år, som er langhåret. Jeg har undret mig over hvordan det kan være at jeg er langhåret. Jeg er ægte, og der er stambog til både min mor og far, men vi (min ejer og jeg) har fået fortalt at i ca. hvert 4. kuld som min far er medvirkende til, er der sådan en lille "uldtot" som mig. Er der mon nogen, som kan forklare mig hvorfor jeg er langhåret, hvilket jeg i øvrigt ofte får at vide er meget flot og charmerende. Det synes min ejer nemmelig også.
Hilsen Bufas - og Susanne.

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 30 point
Dato : 03-03-03 01:36

Kære hundeejer

Fortvivl ikke. Så længe stambogen er OK, er det jo blot en del af charmen ved hunden. Giv den lejlighed til at blive kønsmoden, og giv din hund Bufas mulighed for at befrugte en passende modpart -- og så vil der være tre kuld endnu før den næste "uldtot"...

Jeg ved vi er indtil flere hundeelskere, der vil nyde en "alternativ" hund, så du kan altid komme af med din uldtot, hvis hårene bekymrer...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 03-03-03 10:04

Kære Bufas og Susanne

Jeg har ikke kendskab lige præcis til din race, da jeg selv er opdrætter af labrador - men jeg ville da absolut ikke anbefale dig at lade din hanhund bruge i avlen (ihvertfald ikke med stambog), da han tilsyneladende ikke opfylder racens standard.

HVIS ............ du har købt ham med bl.a. avl for øje, vil du have mulighed for erstatning - men alt det kan du få oplysning om hos DKK.
Alle racer, støder engang imellem på at der dukker ting op, som er ganske uventede og om Bufas er langhåret eller korthåret ændrer jo ikke på hans væsentligste ting, nemlig temperament og sundhed og derfor vil jeg som opdrætter sige at var han en hund du havde købt hos mig, så ville jeg beklage fejlen og være instillet på at vi fandt en god rabatordning hvis du gerne ville handle hund hos mig igen.

Held og lykke med uldtotten

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-03 14:28

Hej, Bufas! Hele dit udseende er jo bestemt af anlæggene i generne fra din mor og din far. Hvis anlægget for lang gårdhundepels er vigende, så kræves der, at både det anlæg, du fik fra din mor og det anlæg, du fik fra din far var "langhåret". Men din forælders anlæg består jo af de anlæg, som de fik fra deres forældre. Så din far har et langhåret anlæg og et korthåret anlæg i sine gener og er derfor korthåret. Og får korthårede hvalpe med de fleste "damer". Men din mor har åbenbart også et langhåret anlæg i sine gener -plus et korthåret. Og du har så været den heldige lille hvalp, som har fået en ordentlig vinterfrakke, fordi du har fået et langhårsanlæg fra både din mor og din far. De fleste af dine søskende har også anlægget for langt hår. Men fordi de også har et korthårsanlæg, så "vinder" det anlæg, og de er blevet korthårede. Jeg har aldrig mødt en langhåret gårdhund, men de korthårede, jeg kender af slagsen, de har altså frosset bravt i vinter, så vær du bare glad for din lune pels.

Godkendelse af svar
Fra : Bufassen

Dato : 03-03-03 20:11

Tak for svaret h_blunck.
Hårene bekymrer bestemt ikke, og jeg synes da helt klart også at det er en stor del af charmen hos ham, og jeg hører også til dem, som holder af en alternativ hund. Jeg mener faktisk at han er flottere end de almindlige korthårede dansk-svenske gårdhunde - netop pga. den lange pels.
Hilsen Susanne

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 04-03-03 09:50

Hej Susanne

Dejligt at du er glad for din hund uanset kort eller lang pels ......... det er jo det indvendig i hunden der er vigtigst.