/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
3 volt sekundærspænding transformator
Fra : jedi_bjerre
Vist : 1439 gange
100 point
Dato : 04-05-08 22:12

Hey
Jeg har lavet mig selv en lille LED lampe, som kører på et 3 volt batteri, men kunne godt tænke mig at modificere denne så jeg kunne køre den ved en stikkontakt, da de anvendte batterier er ret så dyre. Den kræver næsten ingen strøm at køre. Så jeg har ikke behov for den helt vilde effekt i trafo'en.

Nogen der ved hvor jeg kan skaffe sådan én, det laveste jeg har sat mht. volt var til 6 volt.

Jeg er klar over at jeg kunne anvende en simpel spændingsregulator, men jeg vil godt holde strømforbruget nede

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-05-08 22:56

Det ser ud til at denne kan levere 3 volt:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=185894.htm

Men den koster nok ca. det samme som en mellemstor ødegård i Sverige...

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-08 23:15

Hvad med en oplader fra en mobiltelefon??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-05-08 23:52

Med det effekt forbrug der kan være på en Led lampe, vil der formentlig være mere effekt tab i en transformator end lampen anvender.
Der findes løsninger hvor man anvender en seriekondensator og stabilisering, men jeg ved ikke hvor stiv du er i el-teori..
Så det vil jeg ikke skrive om her.

En mobil lader - er nok det nærmeste du kommer på en let løsning.

vh Ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-05-08 01:01

Nu ved jeg ikke hvordan du kobler din led til batteriet.
Normalt skal en led ikke styres med en bestemt spænding, men med en bestemt strøm.
Du skal ikke bruge en spændingsregulator, men en strømregulator, måske bare en passende strømbegrænsende modstand.

Når dit batteri holder så dårligt er det nok fordi du kobler det forkert.

Giv data på din led, så skal jeg skrive hvordan du skal koble den.

Du skal ikke bruge en spændingsregulator, men en strømregulator, måske bare en passende strømbegrænsende modstand.

Kommentar
Fra : ram3ramram

Dato : 05-05-08 02:55

OHMS LOV er vel ikke gældende _ ellers er en LILLE modstand at foretrække
MAX 1 .- på DK
?????????
watt x volt = modstand ? eller har jeg glemt DEN OGSÅ_???????
eller var det et forbrug på en el tavle = sikring / AMP ????

Kommentar
Fra : ram3ramram

Dato : 05-05-08 02:56

OG ELLERS ind i kontakten___

Kommentar
Fra : ram3ramram

Dato : 05-05-08 02:56

Husk issolering___

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-05-08 06:16

loppemarked -en adapter til ministøvsuger. De er tit på 3,5 v hvis det er veksel skal du bare have en diode i serie. Besparelse? næppe da effekttabet i billige adattorer er stort ( varme uden forbrug koblet på). Køb et par genopladelige batterier og en batterilader-de kan klare op til 1000 genopladninger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-05-08 09:21

ram3rammram har selv glemt Ohms lov. Det han skriver er forkert.

Lampen følger ikke Ohms lov men den gælder for en formodstand

Du skal kende spænding og strøm for lampen for at beregne den.
Det afhænger af lampend farve , diodernes kobling og deres strøm for at lyse optimalt.

Din lampe kan evt være med indbygget strømregulator. I så fald skal du bare slutte den til en anbefale spænding. Ger kan et genopladeligt batteri med 2 eller tre celler være passende.
Få en gammel mobiltelefon med 3V Li-ion batteri. Lad det kun op i telefonen, som har indbygget kredsløb til det .
fremmedlader eller kortslutning af batteriet kan få det til at eksplodere ret voldsomt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-05-08 18:58
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-05-08 19:18
Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 05-05-08 19:37
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-05-08 20:10
Kommentar
Fra : jedi_bjerre

Dato : 06-05-08 23:46

@transor: mit batteri er ikke dårligt det holder godt 60 timer per batteri. Batterierne koster bare ca. 100 kr stykket, så leder såmænd bare efter en mere miljørigtig løsning.

Jeg mangler såmænd bare en DC strømforsyning med en udgangsspænding på 3 volt, de havde ikke en på mindre end 6 volt, men jeg finder lige en ekstra nokia lader, havde ikke lagt mærke til at den gav korrekt spænding ud

Godkendelse af svar
Fra : jedi_bjerre

Dato : 06-05-08 23:47

Tak for svaret stig54. Du var hurtigst med noget som fungerer