/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Nyt gasfyr
Fra : pve
Vist : 4904 gange
200 point
Dato : 04-05-08 17:11

Har mistet tålmodigheden med vores naturgasfyr. Når én person har været i brusebad er vandet lunkent. En time efter er det varmt igen, men igen kun til én person - så ud med L.....

Da jeg absolut intet ved om dette område, vil jeg høre om der er nogen der har nogle gode erfaringer som de vil dele omkring investering i nyt fyr. Eneste krav: vand til mere end ét bad.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-08 19:37

Du har bare fået et med for lille vartvandbeholder.
Det er nok en vvs er som har dimensioneret. Det er rent held, når de vælger rigtigt.

Det kan hjælpeat sætte kedeltemperaturen op. Stil på termostaten.

Med varmere vand bruger dumindre af det, fordi der så blandes mere koldt i.
Se også efter at din bruser ikke bruger for meget. Der er meget forskel påtyperne, uden at man mærker så meget til forskellen. Det er bl. andet et spørgsmål om ikke at sprøjte for meget vand ved siden af personen. Det der ikke rammer, har man ingen nytte af.

Endelig kan din ringe kapacitet skyldes tilkalkning i beholderen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-05-08 19:52

Hej pve!

Vi fik installeret et Vaillant anlæg i 1994. Det kører fortsat meget godt.
Her i vores område er Vaillant meget brugt.Jeg vil købe samme mærke igen.
Jeg er ikke involveret i Vaillant,på nogen som helst måde.Skriver kun ud fra personlige erfaringer.
(Og dermed vores lokale VVS installatør).
Men hvilken mærke,der er det bedste,skal jeg ikke afgøre.

http://www.vaillant.dk/Privatkunder/

V.h.Mosebaek.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-05-08 21:02

Har også gode erfaringer med Valliant og en 100 liter varmtvandsbeholder. Klarer snildt 3-4 bade i rap med en varmtvandstemperatur på 60 grader.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-08 21:06

Det er næsten vigtigere med en ordentlig service end selve mærket.
For en dårlig service kan hurtigt få fyret til at køre ad H..... til.

Vi har Bosch/Junkers gasfyr med 50L varmtvandsbeholder.
Fyret har vamtvandsprioritering og drøner op på små 80 gr. når der skal varmes vand.
Når jeg bliver smidt ud af badet efter "kun" en ½ time - så er badet klar til øvrigheden mens jeg tørrer. Til gændgæld har vi vist en fed gasregning.
DONG sender flotte julekort.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 05-05-08 08:16

Citat
Du har bare fået et med for lille vartvandbeholder
- tror jeg har fundet ud af, at det er en 50 liters beholder og temp. ligger konstant på ca 70 grader.

Citat
Det er næsten vigtigere med en ordentlig service end selve mærket.
- vi får en rigtig god service, men desværre tror jeg fyret er noget møg

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-05-08 08:36

Temperaturen i beholderen skal af sundhedshensyn være over 58 grader, men alt derover er pengespild (hvis det da ikke er for at kunne bade flere efter hinanden ). En større vandvarmer vil være bedre 70 - 100 liter!
Min kedel er ret lille men varmer et hus på 178 m2 og en vandvarmer på 100 liter uden problemer overhovedet på 15. år

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-05-08 19:23

Kan du fortælle hvad mærke det er du har på gaskedlen, og ydelsen på den ( kW ). Også gerne mærket på din varmtvandsbeholder.
transor er inde på det rigtige...

Hvis der ikke er nok varmtvand(VV) så er det fordi I bruger det for hurtigt ELLER fordi gaskedlen ikke kan nå at varme det op hurtigt nok.

Der kan være MASSER af årsager hertil, Jeg nævner i flæng:

-Gaskedler og VVbeholderer er dimensioneret til at klare en tappehastighed på ca. 12 L i min. ved ca. 38´C. Overstiger man denne tappehastighed eller tempr. ved feks. en stor bruser(hovedet) ja, så er det ikke gaskedlen der fejler noget, I tapper bare mere end den er designet til.

-Problemet kan også være kalk i VVbeholderen på spiralen, så den energi (varme ) gaskedlen laver, ikke kommer ud i brugsvandet, da spiralen i VVbeholderen er fyldt med kalk.

-Hvis gaskedlen er beskidt/snavset/stoppet på forbrændingssiden yder den ikke den energi den skal, og derfor er den for lang tid om at varme VVbeholderen(VVBEH) op.
Det sammer gælder hvis den er tilstoppet på vandsiden i brændkammeret.

-Er det kun når i er i bad det er et problem?
Hvis ja, kan det være et defekt termostatblandingsbatteri eller en brugsvandscirkulation der løber/siver den forkerte vej.

De fleste gaskedler yder som det min. 12-20 kW.
De fleste VVBEH kan kun aftage (bruge) ca. 12 kW. Så at sætte en større gaskedel på en normal VVBEH hjælper intet, da VVBEH kun kan gøre nytte af de 12 kW, af dem der bliver givet til den.
Årsagen hertil er spiralens størrelse i VVBEH har kun en vis fysisk overflade, hvor den skal afgive varmen fra gaskedlen til VVBEH. Så det er lige meget om gaskedlen er på 12 eller 120 kW, da VVBEH kan kun aftage de 12 kW ved opvarmningen.

Hilsen
gasmanden2

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-08 20:41

Gasmanden2 - kan du anbefale et lille anlæg til gennemskyldning af VV-beholder.
Sorry at jeg lige hopper ind.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 07-05-08 08:19

Hej Gasmanden2

Jeg mener at varmtvandsbeholder og gaskedel hedder Thelia 12/19E (evt. også Saunier Duval ?)

Nominel belastning min./max. = 13,7/21,2 kW nedre brændværdi

Nominel ydelse min./max. ydelse = 12/19,2 kW

Håber jeg har aflæst det rigtigt, det er ikke lige moin stærke side det her.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 07-05-08 20:45

Hej Eyvind

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med gennemskyllning af VVBEH.
Hvis du mener for at fjerne kalkbelægninger, findes der ikke noget der kan bruges.

For at undgå kalk, er VVBH fra nye leveret med en magnesium anode ( offer anode ) som går i opløsning og forhindre at kalken sætter sig i beholderen.
Det er de færeste der får skiftet denne reglmæssigt, så beholderen er beskyttet løbende.

PERSONLIG MENING: Hvis en offer anode skal kontrolleres og udskiftes feks. hvert 2. år, vil udgifterne til dette, hurtigt løbe op i 1000,00-1500,00 hvert 2. år.
Bliver VVBHéren 15 år gl., bruger man så ca. 6000,00 til 10.000,00 kr. for at holde den ved lige.
De fleste VVBH bliver ca. 15 år gl. og koster ca. 13-15.000,00 monteret inkl. moms, matrialer og timeløn. Så Jeg ville ikke bruge penge på at få den kontrolleret.

Hvis kalken skal ud af VVBH`eren, skal flangen i VVBH fjernes og kalken skal fysisk pilles ud af beholderen.
Dette er ikke noget man selv skal kaste sig ud i.
For det første må man ikke. For det andet skal pakningen udskiftes. og for det tredie skal der tit fjernes rør før man kan komme til at arbejde på VVBH`eren.
Samtidig skal man værer meget forsigtig når man fjerner flangen, så man ikke beskadiger emalien inde i VVBH`eren. Sker dette kan flangen ikke lukke vandtæt på pakningen, og så skal VVBH udskiftes. Ærgelige penge for at spare en Vvs`er.

Hvis Jeg har misforstået, så vend lige tilbage.

VH
gasmanden2

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 200 point
Dato : 07-05-08 20:56

Hej pve

Dette her er min helt egne mening........

Men der findes ikke et dårligere gaskedelfabrikat, end den du har...
Jeg anbefaler sjælden at udskifte gaskedler, uden at vide mere om installationen, men lige dette mærke syntes Jer virkelig er noget skidt. Men husk det er kun min mening.
Der er muligvis nogle derude, der har en Thelia/Saunier Duval der har virket fint i mange år.
Men Jeg har ikke set en sådanne endnu.

Hvis gaskedlen har nogle år på bagen, ville Jeg ikke tøve med at udskifte den, og ikke nøjes med VVBH som i virkeligheden nok er problemet.
Hvis der er en Vvs`er hjemme hos dig for at udskifte VVBH, kan han lige så godt tage gaskedlen med.
Dette er absolut ikke min normale indstilling, med altså.....Duval......Uhhhh.

Hilsen

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 21:07

Ok - Tak gasmanden2

Kommentar
Fra : pve

Dato : 07-05-08 21:42

[CITAT]Men der findes ikke et dårligere gaskedelfabrikat, end den du har...
CITAT] - det har jeg hørt før. Hele svineriet er vel ca. 12 år gammelt, så jeg tror en total udskiftning står for døren.

Skal måske lige vente til den 1. i næste måned

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 07-05-08 21:43

Tak for svaret Gasmanden2. Det gjorde ondt at høre, men jeg har som sagt hørt noget i den retning før.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 07-05-08 21:54

PS - kan du anbefale noget specielt ?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-05-08 23:28

Jeg kan kun anbefale den Vaillant, som jeg har haft kørende i 15 år uden problemer (lille kedel + 100l vandvarmer). Jeg har fået kontrolleret anoden et par gange, men der har ikke været grund til at udskifte den.
Forbruget har det sidste år været 1800 m3 gas for et parcelhus på 178 m2 og 3 ½ voksne - og vi sparer ikke på varme eller vand !