/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vaskemaskine centrifugerer ikk
Fra : eln
Vist : 3495 gange
300 point
Dato : 04-05-08 14:28

vaskemaskinen er en zanussi fj 1404 v ca. 7 år gammel, tromlen kører ikke rundt mere ,ellers virker alt det andet ,nogen der ved om den måske er slidt op, eller hvor fejlen kan ligge.

mvh.eln

Kommentar
Fra : eln

Dato : 04-05-08 14:38

glemte at skrive at drivremmen ikke fejler noget den kører bare ikke rundt.

mvh eln

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-05-08 14:39

Kig efter om kullene er slidt op i motoren, det er den mest typiske fejl når en vaskemaskine ikke kører med motoren.

Kommentar
Fra : eln

Dato : 04-05-08 14:48

hvor finder jeg en tegning der viser hvor kullene sidder

mvh.eln

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-05-08 14:53

Kullene sidder i motoren..
Det er der sgu ikke nogen tegning over

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 04-05-08 15:52

Vi havde samme problem med en Vølund. Vi fik tekniker ud, men kan ikke huske hvad han sagde der var galt.

Vi skiftede den ud med den vi har nu.

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 300 point
Dato : 04-05-08 16:16

Hej Eln

Du må "finde vej" ind til motoren ( enten kan bagpladen afmonters, eller også skal maskinen adskilles på midten..)

Motorkul er en sliddel som har levetid ud fra hvor meget/lidt maskinen bliver benyttet..
( Typisk kan man sige at for en familie på 4. ( 2 voksne + 2 børn ) er "levetiden" på kul i denne type maskiner 4-6 år... )

Kontrol af motorkul:
Afmonter begge kulholdere fra motoren ( Se billede af motorkullene her: http://www.hvidevaredele.dk/shop/motorkul-til-vaskemaskine-2319p.html )

- Kontroller om der er min. 1 cm. frit kul ud af begge holdere.. - og at kullet ikke sidder fast i kulholderen..

- Afrens motor-ankeret på den roterende del, der hvor motorkullene går ind og får kontakt,
med slibe-sten og tør trykluft..

- Slibe-sten finder du som " relateret vare " for neden på varekortet med motorkullene..

Kontroller pladerne på den roterende anker for brændpunkter etc. ( Hvis kontaktfladerne er "brændt af" er der kun een udvej.. - nemlig ny motor ( ELLER ny maskine ! )

Held & Lykke med projektet !

mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-05-08 21:57

Citat
- Kontroller om der er min. 1 cm. frit kul ud af begge holdere.. - og at kullet ikke sidder fast i kulholderen..

Så er det vist på tide at få dem udskiftet!
Kan du se om det er en Sole motor? For så er kul holderne sandsynligvis monteret med små skruer hver. De sidder i den modsatte ende af hvor remmen er.

Fy Ole, Andre der reklamerer på Kandu betaler for det

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-05-08 22:05

Citat
hvor finder jeg en tegning der viser hvor kullene sidder
mvh.eln

Kullene sidder på motoren, motor er ved det lille drivhjul på drivremmen, i modsatte ende af drivhjulet på motoren sidder kullene et på hver side

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 04-05-08 22:40

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.

fik min mand til at tippe vaskemaskinen ,skrue kullene af ,rense hvad det nu end var , skrue kullene på igen , og nu kører tromlen ,det er ikke sikkert den kører så længe på de gamle kul, men jeg sørger for at købe nye og så er det bare at skifte de gamle . til taunusanden ,jeg fandt et billede/tegning over hvordan kullene var monteret

tak for hjælpen

mvh.eln