/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Tekstiler i cykelshorts
Fra : Puch_MaxiK
Vist : 575 gange
40 point
Dato : 03-05-08 13:41

Hej

Jeg har fundet ud af at cykelshorts består af spandex, som er lycra, men jeg skal have mere at vide om det, så derfor vil jeg gerne finde nogle producenter af det, som jeg kan kontakte og stille nogle spørgsmål. Hvis i har andet god information eller links til sider der omhandler cykelshorts, eller teknologien bag ved, så må i gerne komme med det.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-05-08 14:09

Citat
Jeg har fundet ud af at cykelshorts består af spandex, som er lycra, men jeg skal have mere at vide om det, så derfor vil jeg gerne finde nogle producenter af det, som jeg kan kontakte og stille nogle spørgsmål.

Og du tror de svarer med at udlevere deres hemmelige metoder.

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 03-05-08 14:14

Jeg tror nu ikke at der er så meget hemmeligt i det. De kan sagtens udlevere informationer til mig, uden at det har nogle konsekvenser.

Men derfor vil jeg gerne stadig have fat i dem og høre dem. Så kan det da godt være at nogle af dem ikke svarer, men jeg har bare brug for nioget information om det.

Accepteret svar
Fra : MissBe

Modtaget 50 point
Dato : 03-05-08 14:17

Jeg kan ikke rigtigt lige finde ud af hvad du spørger om

Men det jeg er i stand til at besvare er flg.:

Spandex mener /tror jeg er det oprindelige 'trade mark' R (med cirkel om) måske fra 80’erne
der oprindeligt havde patent på den type metervare

selve stoffet kan du da købe i de fleste sy-butikker som fx stof 2000
som badedragt-stof eller nylon jersy

stoffet - hvis du kigger på det med forstørrelsesglas /lup - kan du se er strikket
og tråden er lavet af ren nylon

lycra delen er den lille hvide eller sorte elastik tråd
(det er vel også en slags plastik nylon materiale ??)
der er trukket ind i mellem strikket

,,,, håber at det var noget i den stil du søgte

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 03-05-08 14:22

,,, lycra /stræk fås også i dag 'indlagt' i vævede stoffer
fx. jeans med stræk

så lycra er bare et andet materiale man bruger til elastik
hvor man tidligere brugte gummi - der er meget forgængeligt - det rådner

lycra er ikke forgængeligt som sådanne
men lycra / strækvirkningen har det med at aftage i det tøj der har indlagt lycra
det er fordi at lycra tråden /elastikken løsner sig fra søm siden af stoffet
og ligesom trævler ind i stoffet

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 03-05-08 14:23

Det er noget i den stil, men det ville være super hvis du/i kunne finde nogle links hvor lycra og spandex er beskrevet rigtig godt og detaljeret.

Udover det, så vil jeg gerne have nogle links til producenterne af det, så jeg kan få svar på nogle spørgsmål om hvordan de laver det og andet teori bag det.

Det er altså mest hjemmesider jeg leder efter, så jeg også har nogle pålidelige kilder (i hvert fald bedre end et svar på et forum )

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 03-05-08 14:32

google is your friend

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 03-05-08 14:49

Og jeg har brugt min ven flittigt

Så derfor vil jeg gerne have lidt hjælp

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 03-05-08 22:00

måske er der noget her du kan bruge ???

http://www.google.co.uk/search?q=production+fabric+textile+swimsuit&hl=en&start=20&sa=N

men du stiller et underligt smalt + bredt spørgsmål !!

Godkendelse af svar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 02-06-08 20:31

Tak for svaret MissBe.