/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Objektiv
Fra : pve
Vist : 1228 gange
300 point
Dato : 02-05-08 12:42

Vil gerne have et nyt objektiv til mit Canin kamera. Søger noget all-round til under 6.000 kr.

Tænkte først på EF-S 17-85, men ved ikke rigtigt om det er noget ved - har hørt både for og imod.

Har også set på Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS, men har hørt, at det ikke er optimalt med et så stort spænd på brændviden, da der er punkter undervejs hvor kvaliteten er ringe (ved ikke om det passer?)

Er der nogen der har erfaring med noget de kan anbefale.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-05-08 13:26

Jeg har et 28-90 og et 55-200

Det er ufatteligt så lidt jeg får brugt 55-200. Køb helt sikkert det der hedder 17-85.

vær dog meget opmærksom på lysfølsomheden.

Prøv evt denne side
http://www.digitalfotoonline.dk/forum.asp

Man behøver ikke engang et log ind for at stille et spg.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-05-08 13:27

ps. Hvis du vælger det der hedder 18-200 så skal du helt sikkert op på de 6000,- for at få noget der ikke forringer i mellem yder områderne

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 02-05-08 13:28

Alternativt kunne man vælge en Tamron 17-50mm f/2.8 til vidvinkel skudene. .... Hvis du er nysgerrig, så kan du bl.a. læse en test på http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EOS%20Lens%20Tests/45-canon-eos-aps-c/289-tamron-af-17-50mm-f28-sp-xr-di-ii-ld-aspherical-if-canon-test-report--review

Tamronen er skarpere end 17-85'eren, den skulle lige på niveau med canon 17-55 2.8.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 02-05-08 13:30

Hvad er det for et Canin kamera du har?
Hvad med en 24-102mm?
Hilsen Wibbi

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 02-05-08 13:32

24-105mm selvfølgelig

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-05-08 13:38

Ups, Canon kamera

Citat
Hvad med en 24-102mm?
- har du nogen erfaring med det ?

Ishoey - jeg vil se lidt nærmere på det, men vil gern have "lidt mere",da jeg har standard kit'et på 18-55.

troldenesdhb - tak for dit svar. Jeg vil heller ikke have 55-200 da jeg ikke mener det har nok vidvinkel. Derfor tænkte jeg også på 17-85 eller 18-200 eller noget alternativt.

Også tak for diverse links, jeg bruger selv denne side: http://www.fredmiranda.com/ men ligesom alle andre stedder er der ikke altid lige stor enighed + en gang imellem bliver ting vurderet som om alle levede af a fotografere. Jeg er bare en ibrig amatør med et lille budget

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-05-08 13:40

ibrig = ivrig

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 02-05-08 13:44

Hvad med en 24-70 f/2.8
Fejlfrit, hverken mere eller mindre.
Det er god nok til prisen over de 6000,-

Havd er det for et eos du har?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-05-08 13:44

400D

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-05-08 13:46

Kigger forbi lidt senere, da jeg er optaget de næste timer.

Accepteret svar
Fra : Ishoey

Modtaget 300 point
Dato : 02-05-08 13:53
Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 02-05-08 13:59

Det kommer da også lidt an på hvilke slags billeder du tager. er det mest portrætter, landskaber, action, skjult kamera eller noget helt femte?!
Gør dig først dine behov klart og køb så det bedste du har råd til at ofre.
God jagt
sønder

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 02-05-08 13:59
Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 02-05-08 14:05

Hej Sønder

Citat
Søger noget all-round til under 6.000 kr.

Det er et allround objektiv han søger.

EF 24-70 er det bedste Canon objektiv jeg til dato har ejet! Super skarpt.

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 03-05-08 14:36

Hej PVE
JEg er Nikin - bruger
og kan derfor ikke rigtigt snakke med om de konkrete objektiver - men i høj grad om brændvidder.
Det er tvivlsomt rigtigt, at EF 24-70'eren er et rigtigt godt objektiv, men min erfaring er, at man skal gå meget baglæns, hvis man ikke har korter brændvidde end 24 mm (*1,6 cropfaktor i forhold til 24*36)
Jeg bruger 18-70 som standard, men overvejer seriøst at anskaffe noget kortere.

Er det udelukkende portrætter du arbejder med er 24-70'eren naturligvis fin

Kommentar
Fra : pve

Dato : 03-05-08 18:48

Hej gertfthomsen, du rammer meget godt min "bekymring" om hvorvidt 24mm er for meget (ganget med 1,6). Det er derfor jeg leder efter et godt allround objektiv hvis det kan lade sig gøre, jeg er ikke 100% Canon-freak, hvorfor et godt Sigma eller lign. også kan bruges hvis det er godt.

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 04-05-08 06:55

Tak for svaret Ishoey. Ved ikke helt hvad det bliver, men tak for dine input.