/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Dagens dummeste spørgsmål.
Fra : vedikkealt
Vist : 834 gange
100 point
Dato : 02-05-08 08:37

Ja undskyld overskriften.

Men der er noget jeg ikke fatter, nu har jeg lige siddet og slettet billeder og dokumenter, på min PC, vel et par hundrede tilsammen.

Men logik er med så langt, at jeg smider det i Papirkurven, men hvad sker der så, når jeg tømmer Papirkurven ?, det må da fylde ET eller andet sted alligevel.

For UD af min PC kommer det jo ikke

Og et lille tillægsspørgsmål.

Jeg har også slettet en del på min mobil, og hvor bliver det af ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-05-08 08:39

Prøv systemgendannelse, og kør tilbage til inden, du slettede.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-05-08 08:39

Bruger du slet ingen form for backup??

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-05-08 08:48

Hov - i har vist misfostået mit spørgsmål.

Spørgsmålet går ikke på at gendanne noget som helst.

Det jeg har slettet, er noget jeg IKKE skal bruge mere, overhovedet.

Mit spørgsmål går på, hvor bliver det af ? fylder det stadig det samme på min PC, eller er det "markuleret", og fylder "ingenting".

Det jeg vil gemme ligger på en ekstern 500 GB.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-05-08 08:50

# peet49

Det var ikke for at fornærme dig, at jeg skrev I, så ikke i farten at de 2 første besvarelser var fra dig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-08 08:51

Systemgendannelsen kan ikke genoprette billeder...

Og ja, de er ikke slettet helt men kan findes vha et genoprettelsesprogram, det bliver dog sværere og sværere efterhånden som pladsen hvor de før lå bliver overskrevet flere gange, og næsten helt umuligt hvis man har brugt et program som Killdisk til at slette harddisken.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-05-08 08:55

Kør en diskoprydning på drevet. Filerne vil stadig være der, men er overskrivbar efter sletning.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 02-05-08 08:55

Et elektroniks viske sletter filnavnet og da filen dermed ikke eksisterer
fylder den ikke noget. Computeren kan overskrive på den plads hvor filens
indhold ligger.
Det var et forsøg på at forklare.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-08 08:56

Citat
elektroniks viske

elektronisk viskelæder

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-05-08 09:00

Det vil sige, at f.eks., en lydfil på 86 MG, stadig fylder 86 MG, men at man blot nu, efter sletning, kan genbruge pladsen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-08 09:03

Jeps, du kan dog ikke se de 86 MB mere, de er til rådighed.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 02-05-08 09:03

æææ, når du sletter en fil sletter du bare index til filen, den kan genskabes ind til en andet fil overskriver det sted på din hardisk som dine filer lå.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-08 09:04

Det er også på den måde muligt at genskabe slettede filer,
hvis der ikke er overskrevet på pladsen.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 02-05-08 09:06

ips var ikke så hurtig til at skrive, det er det samme som Teil skriver, bare forklaret på en mere teknisk måde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-08 09:09

set fra flere sider fremmer forståelsen ocorner.
det kan vidst kaldes referencelitteratur.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-08 09:13

Det minder mig om tv reparatøren hjemme hos fru jensen.
" Deres mand ser for mange westernfilm frue, her ligger en
hel del døde indianere, må jeg låne støvsugeren"

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-05-08 09:18

Hej "vedikkealt", det gør jeg heller ikke, men jeg vil prøve at forklare dig på en lettere forstålig måde.
Din harddisk kan du sammenligne med en bog med en masse kapitler og en indholdsfortegnelse (kaldes vist nok i fagsprog for en FAT tabel). Når du sletter nogle filer ligger de stadig på din harddisk, men bliver slettet i indholdsfortegnelsen. Når du vil søge efter et billed leder computeren i indholdsfortegnelsen for at få besked om hvor billedet ligger på din harddisk (sideantal i en bog). Da det er slettet i indholdsfortegnelsen er det slettet.
Når din computer tjekker din harddisk søger den indholdsfortegnelsen igennem for at finde ud af hvor meget plads der er optaget. Næste gang du gemmer noget på din harddisk bliver pladsen bruge hvor dine slettede billeder tidligere lå.

Det var en lidt længere forklaring, men jeg håber du forstod den. Vi skal ikke være så tekniske, foir så forstår jeg heller ikke alt.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-05-08 10:40

Det er også lidt ligesom strøm på feks en bil når generatoren lader strøm på akkumulatoren kan der ikke være mer på et tidspumkt så sendes det ud i stel og "fordufter" ligesom .På en computer kan en fil genskabes indtil den er overskrevet 7 gange (derfor er de bedste sletteprogrammer nogle der gør det 7 gange på en gang ) men fra det øæjeblik de slettes fylder de ikke noget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-08 10:42

En til forklaring:

En fil se sådan ud på hardisken / CD / memorykort / osv

Et andet sted står der hvor filen ligger

Så alt hvad der er om filen ser sådan ud.
Indholdsfortegnelse = 1111100 og selve filen = 1111000110100010010

Nu sletter du filen
Indholdsfortegnelse = 000 og selve filen er der endnu = 1111000110100010010
men ingen aner hvor den er
Næste gang du lægger en ny fil ind så kan det være at den lægger sig oven på
den gamle fil...................og først nu er den "væk"

Så er der noget som hedder LOWLEVEL format af harddisken
og nu kommer den til at se sådan ud:
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

Og hverken indholdsfortegnelsen eller filer kan ses.

Meget skrappe programmer kan læse de gamle filer som lå under alle nullerne.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 02-05-08 11:20

Hvor indviklet kan et let spørgsmål være?

Hold dig til "vedikkealt" - men ellers var der mange fornuftige forklaringer.

Undskyld, jeg kunne ikke lade være.

Hej

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 02-05-08 14:04

Hej vedikkealt.
Jeg tror jeg har det ligesom du en gang imellem. Min kone sender mig en mail klokken 14. Jeg modtager den første 15.30. Hvor er den lige i mellemtiden ??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-05-08 14:05

Den hænger på en mailserver.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-08 14:10

Med google webmail fra mig > mig .........slong så står den der.
Fra google webmail mig > hotmail mig ......... Kan der gå lidt tid.
Fra hotmail mig > hotmail mig ............slong så står den der.

Pussigt ikke.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-05-08 15:03

Jeg tror det kommer an på filsystemet og opsætningen af computeren.
Men den gang jeg selv roede lidt med det så fandt jeg ud af at når du har en fil f.eks et billed
Så har den fået angivet en plads på hardisken og når du så vælger at slette den så bliver billedets plads på hardisken gjort fri sådan at det område kan bruges til at skrive ny data men billedet bliver ikke slettet med det samme.

F.eks
Hvis du har et billed og du slettet det og tømme din parpirkurv også tænder din computer så er det stadig chance for at finde billedet igen med et program.

Håber det giver mening for dig.

Og nej når du sletter et billed så kan man ikke sige at det fylder noget mere, så har du fortalt din computer at det data på hardisken er du ikke interesseret i at bruge og det må derfor gerne blive brugt til nye ting du gemmer.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-05-08 17:08

Sikke dog en masse dumme kommentarer som intet har med spørgsmålet at gøre.

hawaii7

Kommentar
Fra : ram3ramram

Dato : 02-05-08 22:38

DEN / DET - LIGGER SOM SKRALD___og ødelægger_dog ikke- MEN
det /resterne ligger som SPLITTEDE filstykker på din HARDDISK
HUKOMMELSE, og BURDE udryddes met et godt lille program.

Kan anbefale et par stykker.
Er i DEN lukkede Ø - gade om et par dage. Søndag ???
Var der i dag og så der var HORNFISK___

Citat
Tror du har min MAIL- virker printeren :-V endnu__?

Kommentar
Fra : ram3ramram

Dato : 02-05-08 22:40

Skie kinesere____

Kommentar
Fra : ram3ramram

Dato : 02-05-08 22:46

Citat
14. Jeg modtager den første 15.30

CA: omkring 20 BIT´s + før 30 BYTE og omkring alt det i mellem
husk din disk er opdelt i såkaldte ''enheder'' som alle GERNE skulle virke
og være allokeret rigtigt, ellers og alt andet.
Men det er DER mange forklaringer på.
MEN selv en ''ren''disk kan være så OVERFYLDT med // spam//
at den skal gøres REN, allokeres rigtigt men mange meninger om en DISK_e

Ellers er en simpel diskoprydning at foretrække.
Eller prøv at søg på tuneup den virker gratis i 30 døgn
og RYDDER godt op.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 06-05-08 18:51

Tak for svaret Teil.

Hvorfor pokker er det kun muligt, at tildele ens point til EN.

Teil du var den første, der skrev noget der gav mening i mit hoved.

Men efterfølgende kom der sandelig også andre gode besvarelser - og TAK for det.

Så hermed TAK til alle, der deltog i dette spørgsmål.

Hilsen vedikkealt