/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
danfoss thermostat
Fra : SirSpeedy
Vist : 7563 gange
60 point
Dato : 02-05-08 02:45

Endnu et termostat problem.

Tråden er knækket og min radiator er gået amok. Kan ikke skrue ned for varmen og kan ikke få termostaten af eller på nogen måde justere den.

http://img337.imageshack.us/img337/3613/billede018sn0.jpg
http://img160.imageshack.us/img160/7964/billede020sd1.jpg

Kunne godt bruge akut hjælp. Specielt til hvordan jeg hurtigst muligt for skruet ned for varmen.
På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 70 point
Dato : 02-05-08 03:10

Hej Speedy
Først og fremmest skal du have pillet termostathovedet af - det ser ud som om den lidt ældre model du har der - er med en lille unbacho-skrue - den løsner du og så "vrikker" du hovedet af - du kan evt. hjælpe med en stor skruetrækker eller et stemmejern, som du bruger til at vride med bag kraven.
Her efter skal du på en eller anden måde have holdt den lille stang i midten så meget ind som muligt - en lille skruetvinge, evt. sådan en enhåndstvinge ville være rigtig god til det - hvis du har sådan et spændebånd som kan skrues helt ud eller skilles ad kan det også bruges.
Den lille tap som du kan se i midten i dette link:
http://www.swhandel.dk/shop/danfoss-termostatventiler-77c1.html
skal bare trykkes helt ind, så er ventilen lukket.
held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

hvis du ikke skal have en ny ventil på, så monterer du bare et nyt hoved uden der der fjernføler - så virker det igen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-08 03:12

Ja men visse steder får du ikke en brugbar termostatfunktion uden en fjernføler.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-05-08 03:16

Nej der har transor så ret - men man var meget tilbøjelig til at bruge de der fjernfølere over det hele for nogle år tilbage, og det er langt fra alle steder de gør gavn -
du kan iøvrigt se noget om de alternativer der findes med udskiftning af disse hoveder i dette link:
http://www.ecvvs-el.dk/termostater.htm

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-08 08:33

Jeg sloges med mit ejendomskontor en hel vinter da et par termostater ikke virkede, de sagde at jeg blot skulle dreje på dem.

Nu er jeg ikke helt så dum som de ville gøre mig til, så selv om det er ejendommens område købte jeg et par nye i Silvan og monterede, de virkede med det samme, det var heller ikke nødvendigt at skrue pakdåsen ud og smøre den........pakdåsen er den dims som Bennymanden omtaler.

Men se nøje efter hvilken type det er før Du køber ny, evt. tag den gamle med og sammenlign da det også står på pakningen.

Kommentar
Fra : SirSpeedy

Dato : 02-05-08 08:35

hmm... Jeg gætter mig til jeg skal have fat i en 2 mm umbraco nøgle til at få den afmonteret med?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-05-08 10:18

2 mm - det lyder sgu ret splejset! hent hellere et udvalg. Uden at have set dyret vil jeg mene du ikke skal under 3 mm på det sted

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-05-08 10:32

Hvis du ikke kan lukke for varmen når du lukker/skruer helt ned for termostatventilen, er det den lille tap inde i ventilen der sidder fast og skal løsnes og helst smøres før ny termostat monteres, den lette måde er at gi den lille ventil noglr gok til den går løs, den rigtige måde er at afmontere den, få stiften løs og smøre den, kan skrues af uden der kommer vand ud.
Selv om fjernføleren er knækket kan termostatventilen altid lukke for varmen når der skrues helt ned, med mindre den ventil/den lille stift sidder fast.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-08 10:56

Den lille stift sidder som regel fast i lukket stilling. (når det sidder fast)
Men det er ikke stiften som sidder fast.........det er ventilkeglen inde bagved.

2 mm. umbraco stiftnøgle skrues næsten helt ud og du kan vrikke thermostathovet af.
Hen og køb et nyt (evt. hos Silvan / Bauhaus / byggemarked)
Sådan som thermostaten sidder behøver der ikke at være fjern føler, med det er optimalt at føle et andet sted.

Når du monterer en ny thermostat så skru den op på 5 inden du vrikker den forsigtigt på plads. Den nye skal også sidde med pilen opad. Skruen skal ikke spændes særlig hårdt, da det kun er en låseskrue.

Godkendelse af svar
Fra : SirSpeedy

Dato : 05-05-08 00:00

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-05-08 01:45

Selvtak Sir
Håber du fik løst problemet - nu er det jo blevet sommer.
....................................................................................
Jeg bukker og takker
hilsen
Bennymanden