/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kvalitet i benzin?
Fra : supersine669
Vist : 1535 gange
100 point
Dato : 01-05-08 19:26

Jeg får at vide, fra enten, at benzin er benzin, så køb bare det billigste, eller advarsel, at der er nogle firmaer, der gør, at benzinen er skadeligt i ens bil?

Sandt eller ikke sandt?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-08 19:28

Ja det er helt sikkert de hælder skidt i bensinen
så bilen bruger mere og motoren slides hurtigere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-08 19:29

Citat
Har jeg i øvrigt fortalt, at jeg har LICENS til flirt og drilleri? *GG*

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 01-05-08 19:33

Mon dog, der er benzin firmaer, der tør lægge navn til direkte dårlig og skadelig benzin
Hvis ikke din bils brugsanvisning, direkte foreskriver en bestemt benzin, kan du roligt tanke hos billigselskaberne.

Gert

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-08 19:49

Du kan ikke sådan bare bruge den billigste benzin

Hvis din bil f.eks er justeret til oktan 98 og du kun kommer oktan 92 på, så du risikerer at få en dårligere økonomi ud af det, da forbrændingen ikke er som den skal være, og du får ikke den rigtige ydelse fra motoren.

Så følg vejledningen, og hvis den er til 98 så spørg på dit værksted om motoren kan justeres om

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-05-08 19:54

De fleste selskaber henter fra den samme "hane", men nogle har så, en eller fler additiver som tilsættes, og disse tilsætninger er kun til at opnå forbedringer, så absolut ikke det modsatte. Det kan f.eks være at hindre koksaflejringer på ventiler etc.
De danske benziner i dag er ganske gode, de skal jo medvirke til at overholde visse co2 udslip, og svovlindhold o.l. er reduceret fra tidligere tiders benziner.
I det store og hele er der ikke forskel på benziner ved de forskellige selskaber, når du da køber den almindelige benzin, 92 og 95 oktan.
Du kan ved nogle tanke købe en extra dyr benzin, men det er som regel en ekstra rensende udgave.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-05-08 20:18

Det er sku det samme alt sammen om det kommer det ene eller andet sted fra siger en bekendt asf mig der arbejder på benzinøen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-05-08 21:14

Nogle selskaber sælger den samme benzin under 92 og 95 oktan, her er kun prisen til forskel.
Men når der tales om blylet og blyfri, så er det straks noget andet. - Biler med katelysator skal køre på blyfri, hvis katelysatoren skal leve længst.
Når en motor der er justeret til 98 og får 92 oktan, vil man ofte kunne høre på motorens gang, at den går dårligere, den såkaldte tændingsbanken.
Men de fleste små biler vil oftest være justeret til 95 og kan så køre på 92, hvis det er et af de selskaber der sælger den samme benzin under to forskellige oktantal.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-05-08 21:27

Du kan læse lidt om der her

http://www.oliebranchen.dk/ServiceNavigation/Ordbog/A.aspx

Severino

Benzin med bly i findes ikke mere.

VH Smoki

35 år i branchen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-08 21:33

Benzin er ikke bare benzin, du skal selvfølgelig først og fremmes købe den oktan som din bil eller andet kræver, der efter er det ikke engang sikker at den benzin tank som sælger billigst af det samme oktan, virkelig er billigst at køre på, der er forskel på hvor meget energi der er i hver liter, du kører ikke så langt på literen med benzin fra østeuropa (lavprisselskaber) som du gør med de gammelkendte mærker, men ingen af dem skader motoren, hvis oktantallet er rigtig

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 01-05-08 21:41

Jeg tror ikke, supersine669 spørgsmål går på oktantal, men på benzinens kvalitet!
Derfor mit svar, for der er ikke målbar forskel på en liter 95 oktan, om den kommer fra Jet eller Shell:
De store selskaber sælger såkaldt superbenzin, men har man ikke en bil, der er slem til at sode til, er det absolut kun benzinselskabet, der kan "mærke forskellen"

Gert

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-05-08 22:11

Citat
du kører ikke så langt på literen med benzin fra østeuropa

Hvis du tænker på at tanke op i østeuropa o.v.n., så kan jeg oplyse dig om, at oktantallet ofte ligger langt under, hvad vi ser i Danmark, ofte et sted i 80'erne.
Jeg har arbejdet på en tankstation, hvor vi solgte 92 oktan benzin, som kom fra samme tank som 95 oktan, uden der blev blandet noget andet i den.

Og jo, der kan købes blylet benzin på nogle få stationer endnu, men de bliver færre og færre. Ellers kan man tilsætte noget giftigt stads med blyindhold, hvis man har en gammel øse der kræver et skud bly!

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-08 22:23

jeg har lavet en hel del for samtank, selve benzinen er den samme (kommer fra samme tank), det er kun additiverne der er forskellige.

det var sjovt at se nogle af de biler der kom og hentede benzin, de havde en kasse bagpå med et rullegardin, så kunne de trykke på knappen og bilen skiftede selskab fra jet til shell og unox. som chauføren sagde, så var de ikke ret glade hvis han lige kom fra en jet tank og havde glemt at skifte skiltet inden han trillede ind på en shell station

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-05-08 22:25

Citat
Og jo, der kan købes blylet benzin på nogle få stationer endnu

Nej hr. det kan man ikke.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-05-08 22:28

På en række ældre bilmodeller er der stadig behov for de smørende egenskaber, som den blyholdige benzin havde. Det er i dag løst med additiver (primært kaliumforbindelser), der ikke har samme skadelige virkning på miljø og sundhed som bly. Benzin med blyerstatning sælges i form af ”Rød 95 oktan” på en række stationer. Derudover kan man hos de fleste af de selskaber, der ikke markedsfører ”Rød benzin”, købe en doseringsflaske med de nødvendige additiver.

VH Smokei

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-08 03:48

Der er mange forkerte oplysninger her og kun få rigtige.

Moderne indsprøjtningsmotorer banker aldrig uanset om de får lavoktanbenzin. Men maxydelsen falder og forbruget pr km stiger.

Man kan stort set ikke justere en gammeldags motor til andet oktantalsbehov. Lidt kan opnås ved forkert tændingsindstilling, men det går ud over ydelse og kan skade motoren.

Der er ikke bly i noget , benzin som sælges i Danmark og andre europæiske lande. Gamle biler, som skulle have bly, må nøjes med en kalcium erstatning.

Oktantallet er og var ikke lavere i østeuropa, men blev som regel opgivet målt med den mere "ærlige" moz metode som giver et lavere tal for den samme benzin end roz praleriet. På tyske standere kan man se markeringe efter begge målemetoder , så en 95 roz oktan benzin typisk også markeres som 85 moz oktan.

Moz oktantallet måles med varm belastet prøvemotor. roz er kun med tomgang.

Oktantallet har ikke nødvendigvis noget med brændværdien at gøre. Og hvis den har så bliver den kunmindre af de stoffer, som kan hæve oktantallet. eksempelvis ethanol.

Det er rigtigt at basisbenzinen fra alle selskaber er den samme. Men de får hver især tilsat deres egne additiver. Additiverne er ganske små mængder som i reklamerne tilægges eventyrlige egenskaber.
Kun Statoil tilsætter noget i større mængder. Det er ethanol, som bidrager til fødevaremangelen og som giver mindre brændværdi end ren benzin..

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 02-05-08 14:13

Citat
Der er mange forkerte oplysninger her og kun få rigtige.

Det har Du delvis ret i. Men så skriver Du videre:

Citat
Kun Statoil tilsætter noget i større mængder.

Større mængder. Det er ikke rigtigt. Og hvor ved Du det fra.

Citat
Det er ethanol, som bidrager til fødevaremangelen

Det er heller ikke rigtigt. Ethanoler kommer fra anden generations produkter.
Altså ikke fra fødevarer.

MVH

Smokei

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-05-08 00:12

Hvor om alting er, så kan jeg fortælle, at den benzin som man bruger i ukraine, er en mager gang suppe, som minder lidt om en sodavand hvor brusen er gået af.
Jeg har selv flere gange været med firmaet, i ukraine, på en af vores afdelinger. Her må man nødvendigvis tanke op under vejs. Selv den saft man kan købe i polen, under gennemkørsel, er dårligere end den man kan købe i dyre domme i Danmark.
Så der må være en markant forskel på saften, som man køber rundt omkring.

Godkendelse af svar
Fra : supersine669

Dato : 04-05-08 08:32

Tak for svaret EXTERMINATOR.

TUSIND TAK, allesammen. Så blev jeg lidt klogere.

Men EXTERMINATORs svar er prikken over i´et.

Det var ikke, om man skulle tanke for oktan spørgsmålet. Men om der var nogle, der har puttet dårligere til deres benzin.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-05-08 23:18

Det var så lidt takker for points

MVH
EXTERMINATOR