/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hvordan skærer man i glas?
Fra : bjarnefilm
Vist : 13913 gange
50 point
Dato : 01-05-08 15:49

Jeg kunne tænke mig at skære toppen af et akvarie. Den ene side skal skæres af i en bue. Hvordan gør man det? Mit bedste bud er en vinkelsliber med en metalskæreskive. Den skulle kunne skære rammen over. At skære toppen af betyder, at højden på akvariet bliver 10 cm mindre. Alle forslag med skære og save teknikker er velkomne.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 01-05-08 16:20
Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-05-08 16:23

Skal du skære i glas, så køb en glasskære.
Det er et stykke værkstøj med en diamant skive. Det er sådan en glarmesteren bruger.
Hvis ikke anden så tag glasset med til en glarmester, en pose med at par øl, så kan du nok få det ordnet.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-05-08 17:06

Jeg har selv skåret i glas når jeg byggede små akvarier. Glas pladen skal ligge på et fast underlag. Det er vel umuligt i det her tilfælde,
Det findes to slags værktøjer til at skære i glas med. Det ene Hedder en glasskærer. Et lille håndtag med et lille specialhærdet skærehjulhjulaf stål. Den anden er en lille diamant der er fast monteret i et lille håndtag. Begge værktøjer er ret dyre og kræver nogen øvelse at bruge med godt resultat.

Få glar mesteren til at bygge dig et nyt akvarium efter dine mål og ønsker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-08 17:09

Så mangler vi bare den om at man under vand kan klippe i glas med en saks.

Du kan godt opgive al det med roterende skæreværktøj.

I praksis skærer man med endiamant eller en hårmetalspids ( evt hjul) en ridse i glasset og knækker det af langs ridsen. Det kræver håndelag.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-05-08 18:09

http://www.ask-alex.dk/soeg.php
Der står ikke meget, men prøv evt. på et neutralt glas, og så har jeg engang hørt, at det var nemmere hvis man fugtede glasset med petroleum.

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 01-05-08 19:14

det med petroleum kender jag godt. Hvis man f.eks. vil have toppen af en gammel glasvinballon fugter man en bommuldsnor i petroleun, binder den omkring balloner der hvor man vil have den delt, sætter ild til og umiddelbart bag efter, slår man på glasset...så knækker det. Jeg tror jeg så Flemming Leth gøre det på tv. Det er Let..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-05-08 20:24

Vist lidt af et projekt....

At bruge petroleum når man skærer giver et pænere "snit" når man ridser, lyder langt ude, men det er faktisk rigtigt. Du behøver dog ikke at gå på jagt efter petroleum, lampeolie eller grillvædske kan også bruges, og man behøver ikke at søbe glasset ind, blot dyp spidsen.
Glasset skal knækkes lige efter ridsningen, ellers bliver knækket ikke pænt.

Vinkelsliberen er nok lidt voldsom idet vibrationerne kan smadre hele akvariet.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 02-05-08 15:07

Der er ikke noget nyt i de svar, der er kommet. Jeg har prøvet med en glasskærer, men det kan jeg ikke finde ud af. Glasset knækker ikke der, hvor jeg ridser.

Hvis ikke der kommer noget bedre, så starter jeg fra en ende af, og prøver med hver type værktøj og tilbehør. Jeg tager briller og høreværn på.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-05-08 16:05

Jeg synes det ser ud til at være nyt for dig alr sammen
Du kan ikke finde ud af at bruge glasskæreren - det var der flere der fortalte dig; men der er ikke andet værktøj der kan bruges til glas. Når det ikke "deler" sig der hvordu skærer ¨så er det fordi du ikke trykker hårdt nok, eller ikke har et fast underlag - du kalder det der hvor du ridser, det skal ikke bare ridses, det skal gå ret dybt i glasset, selvfølgelig afhængig af glassets tykkelse,

jeg ved ikke om du kan tage så meget beskyttelse på at du slipper helsindet fra det - - men dit akvarie gør ikke

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 03-05-08 14:50

Jeg vil med stor fornøjelse afprøve alle muligheder. Hvorfra ved du at man ikke kan skære i glas med fx en metalklinge til en stiksav? Og måske med modhold på begge sider. Når jeg finder ud af noget kommer jeg med en tilbagemelding.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-05-08 15:28

Ja det er spændende! Lad os få et tips, vi er mange der gerne vil lære noget nyt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-05-08 16:47

Glas er sand, det vil fjerne tænderne på stiksaven før den overhovedet når at lave en ridse, udover det vil glasset splintre til atomer.
Nu og da har jeg delt et spejl og tager så lige den skarpeste kant med en carborundumsten af den type man hvæsser knive med, den får nogle gevaldige fordybninger, og rundingen på glasset er ikke bedre end at den lige forhindrer at man snitter nallerne til kødfars.
Profferne bruger en diamantslibeskive til det brug, og vel at mærke ikke en til 19,95 fra Harald Nyborg.
Skal man bore i glas kræver det et trekantet specialbor der løber langsomt i olie hele tiden, her dur heller ikke et murbor.

Husk ansigtsmaske og briller, små glassplinter har et yderst dårligt samarbejde med øjne og svælg.

Du skal alligevel besøge glarmesteren efter at have eksperimenteret, så hvorfor ikke gøre det først som sidst...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-05-08 17:26

Når du har lavet din ridse med glasskæreren, kan du på modsatte side af din ridse, slå ganske forsigtigt langs ridsen, (med din skærer) og hvis ikke den springer i dit snit, er det fordi dit glas er for gammelt. Gammelt glas er meget vanskeligt at skære.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 05-05-08 09:04

Jeg er blevet lidt mere usikker. Men jeg tror stadig jeg vil prøve. Jeg vil dog pakke mig ind med værnemidler.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-05-08 10:55

prøv en glarmester - det kan ikke være så dyrt.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-05-08 11:22

Enig med valde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-05-08 13:19

Men ved du så hvad glarmesteren gør når han ikke har glas?

Kommentar
Fra : JegKanIkke55

Dato : 28-06-08 22:15

Mon ikke han drikker af flasken...

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 29-06-08 01:37

Jeg har fundet løsningen. Man kan skære i glas med en vinkelsliber. Jeg brugte en lille en, vistnok 115 mm. Som skive brugte jeg en til tegl, sådan en der ligner presset rugbrød, i modsætning til dem af metal. Det skal være våd skæring. Der er ingen problemer, den går lige igennem.

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 29-06-08 01:38

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-06-08 11:42

godt du fandt ud af det