/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Reklamationsret noget værd?
Fra : a_h_nielsen
Vist : 411 gange
50 point
Dato : 02-03-03 17:28

Jeg har lige købt en suzuki gsx-r 250 fra 90, 48.000km til 24900kr hos en forhandler. Som ved alle køb følger en reklamationsret med på 2 år; Det første halve år skal jeg bevise, at evt. fejl også var der, da jeg købte den, og de næste 1½ år skal de bevise at evt. fejl er kommet efter salget.Mit spørgsmål er så: Kan jeg bruge det til noget reelt? Det er jo ganske svært for mig at bevise noget som helst ved en eventuel motordefekt...
På forhånd tak
Anders H Nielsen

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 17:41

Hej Anders.
Ja det kan du have ret i det men de evt. fejl den skulle have da du købte den bliver vel ikke dækket af nogen garanti. for dem har du jo købt den med. jeg mener hvis man køber en rusten bil kan man jo ikke gå tilbage og få lavet rusten inden for det første halve år ved at påvise at den havde det før mna købte den. i hvert fald hænger det ikke sammen. de næste halvandet år bliver lige så vanskeligt for sliddele er vel heller ikke dækket og det vil stort set det hele jo komme ind under.
Ja hvis du ikke havde handlet ville jeg have foreslået dig at anmode om afslag i prisen mod at de to år frafalder.

Held og lykke

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 02-03-03 20:07

Kan du ikke få den synet på dit lokale værksted og få en skriftlig report af synet/resultatet som dit evt. bevis?
Det burde vel være tilstrækkeligt.

Mvh
Laurenzio

Accepteret svar
Fra : PowerRanger

Modtaget 50 point
Dato : 03-03-03 00:23

Lige en rettelse, det første halve år skal de bevise fejlen er opstået efter købet, den resterende tid skal du bevise at fejlen var der ved købet.
Men reklamationsret er en mærkelig størrelse på køretøjer, da de slides og udsættes for mange varierende forhold, vind og vejr.
En motordefekt vil tit kunne føres over på slitage, og så kan du ikke bruge reklamationsretten til noget..
Men opstår en motordefekt, som du mener bunder i noget, som var tilstede før købet, skal du altså have en til at kigge på det, som har forstand på sagerne, altså en dygtig mekaniker.
Bevisbyrden er svær at løfte....

Godkendelse af svar
Fra : a_h_nielsen