/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Outlook læserude og virus
Fra : Sunwind27
Vist : 1551 gange
100 point
Dato : 30-04-08 23:38

Jeg har i dag hørt at man kan automatisk få åbnet vedhæftet virus og der i emailen kan være skadelig HTML kode som aktiveres hvis man har læseruden slået til i Outlook 2003

Er der nogen herinde der kender til dette problem eller henvise til artikler vedr. dette problem ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-04-08 23:42

Nej men hvis du har Avg antivirusprogram som er gratis bliver alt i dit postprogram også scannet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-04-08 23:44

Jeg bruger ikke outlook, men outlook ekspres og jeg har slået læseruden fra. D.v.s. at jeg ikke kan læse mailen med mindre jeg klikker på den og åbner den. Det giver mig mulighed for at slette alle de mails jeg ikke ønsker at se. Vel at mærke uden de åbnes.

Kommentar
Fra : Sunwind27

Dato : 30-04-08 23:51

Jeg har mcAfee virusscan og får mailen fra exchange server der ligger bag en firewall
jeg blev bare overrasket over at høre dette og har prøvet at finde blogs eller artikler om
at det skulle være best pratice ikke at slå læseruden til få at undgå virus

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 01-05-08 00:10

sunwind27 det er 100% korrekt det du siger, sidder du som privat person med outlook og har læserude aktiveret og du for en mail med virus, ad-aware eller andet ufedt snask, så bliver det snask aktiveret, for det er det samme som at åbne mail ved at dobbelt klikke når man ikke har læseruden aktiveret. Men sidder man i et firma, kan der NÆSTEN ikke ske noget ved at have læseruden aktiveret, da der er diverse filtre, firewalls og scanningsmotorer som fanger disse filer.

Det samme gælder for spammails. modtager du en spammail og åbner du den så ved afsendere at der er en aktiv mail adresse og så vil du blive yderlige bommarderet med mail. En typisk spammail er bryyget op men html ogdet er det samme som en hjemmeside, åbner man mailen bliver en masse data lageret, så som mail adresse, IP-adresse, mail-client og måske data derfortælle om det netværk du sidder på, så den fremtidig spammail der bliver sendet bedre kan komme ind til dig.

SÅ ja du har lidt rart.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-05-08 00:55

når indholdsruden er aktiveret kan ondsindet kode afvikles - derfor er det klogest at deaktivere den funktion .

du kan for i øvrigt slette spam mails uden at klikke - blot markere og bruge shift+del så du ikke gør andet end at markere - hvilket er en fordel så du ikke kommer til at åbne for noget du ikke ønsker.På denne måde slettes disse uden at blive sendt til slettet post - de forsvinder helt - god måde at undgå at komme til at klikke sig ind på mails man ikke kender til.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-08 03:32

Jeg har også hørt om at skadelig kode kan afvikles, bare ved at læsevinduet er åben, men kan selvfølgelig ikke finde nogen dokumentation, jeg vil også anbefale at læsevinduet ikke åbner når mail markeres, indstil i Vis og Layout fjern markering i Vis indholdsrude (går ud fra at ligner Outlook Express)

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 01-05-08 06:20

sikke en masse dejlige oplysninge - de er taget i brug nu

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-05-08 08:53

dokumentation for det problem kan findes rundt om på nettet og er efterhånden så gammel en oplysning at det vist er noget de fleste er sikret imod - ved netop at ikke have indholdsruden aktiveret

http://www.nettips.dk/p210.asp for eks

spammere udnytter det hvis der er indholdsrude - for eks kan der være en synlig eller usynlig billedekode der sender oplysninger tilbage til spammerens server, hvor den så aflæses (hentes når indholdsruden er aktiveret og man åbner mailen) - og derpå er fanden ude.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 01-05-08 13:32

Nu er artiklen skrevet 2002:

Citat
Fjern indholdsruden i Outlook

Tidens orme er siær hårde ved Microsoft-programmer, der har lavet nogle af verdens mest udbredte postprogrammer. De nye "virusser" slår til ved bare at "kigge" på den inficerede mail, så herunder følger et godt råd.
Hvis du har slået den såkaldte Preview-funktion til i dit emailprogram skal du slå denne funktion fra øjeblikkeligt:

Outlook Express: Klik på Vis > Layout > Fjern "hakket" ved Vis indholdsrude.

Outlook: Vis -> indholdsrude

I den nye Outlook 2007, kan man uden at åbne/dobbeltklikke se hvad mailen indeholder når man har indholdsruden åben.
Det har jeg bebyttet mig af uden problemer. Det skal selvfølgelig dertil siges, at jeg har både antivirus, firewall og Spamfigther kørende for at forhindre snavset i at komme ind.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-05-08 17:13

iah
Citat
Det har jeg bebyttet mig af uden problemer
det er jo ikke nogen garanti at du har været heldig vel - hvorfor ikke sikre sig hvor man kan og undgå unødigt skidt og møg ?
Jeg har set mange eksempler på hvorfor den indholdsrude ikke skal være aktiveret - desværre

Kommentar
Fra : iah

Dato : 04-05-08 14:17

miritdk

Citat
- hvorfor ikke sikre sig hvor man kan og undgå unødigt skidt og møg ?

Sæføli' skal man da det...
Man skal jo bestemt også liiige se sig for inden man ukritisk klikker på alt hvad der rører sig.
Så måske har jeg ikke kun været "heldig".