/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
stx/hf/hhx/htx?
Fra : prinsessemulle
Vist : 1296 gange
50 point
Dato : 30-04-08 17:00

Stundentereksamen(stx), højere forberedelseseksamen(hf), højere handelseksamen(hhx) eller højere tekninsk eksamen(htx) ...
Jeg vil gerne være dyrlæge, hvilken en skal jeg vælge?
Er der forskel?
Og har det overhovedet betydning?
m.v.h prinsessemulle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-08 19:00

Du bør snakke med en studievejleder, og få det helt rigtige svar til dit behov.
Umiddelbart vil jeg tro du kan bruge STX og HF

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-04-08 19:08

Hvis du nu skulle skifte mening, få andre interesser, vælg studentereksamen, Svend

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-04-08 19:11

Hej kender du den her side, der er mange informationer om uddannelsen

Der er jo flere veje at gå, både den 3-årig bacheloruddannelse og den
2 1/2-årig kandidatuddannelse.

Citat
Adgangskrav
For at blive optaget på bacheloruddannelsen i veterinærmedicin skal du have en studentereksamen (stx), højere forberedelseseksamen (hf), højere teknisk eksamen (htx), højere handelseksamen (hhx) eller en tilsvarende udenlandsk eller international eksamen.

Den adgangsgivende eksamen kan i særlige tilfælde erstattes af en videregående teknikeruddannelse inden for fagområdet.

Specifikke adgangskrav er dansk A og engelsk B. Desuden skal du have matematik A, fysik B og kemi B. Alle fag skal være bestået. Du skal desuden have et gennemsnit på mindst 6,0 efter 7-trins-skalaen svarende til 8,0 efter 13-skalaen.

Opfylder du ikke de specifikke adgangskrav, kan du tage de fag eller niveauer, du mangler, som faglig supplering.

For at blive optaget på kandidatuddannelsen skal du have en relevant bacheloruddannelse. En bacheloruddannelse i veterinærmedicin fra KU giver direkte adgang til kandidatuddannelsen
Selvfølgelig skal du tale med en studievejleder, men indtil da, kan du jo læse lidt her:

http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-natvidveterinaer

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 30-04-08 20:48
Accepteret svar
Fra : LRønning

Modtaget 50 point
Dato : 01-05-08 02:14

Det er stort set lige meget hvad for en gymnasieuddannelse du vælger, du skal bare være opmærksom på at du skal have dansk A og engelsk B. samt matematik A, fysik B og kemi B.
Jeg går selv på HHX, og ved derfor at det kan være problematisk at få opfyldt kravene med fysik og kemi på denne uddannelse.

Jeg vil tro at den uddannelse der vil passe bedst til dig er den almindelige studentereksamen ellers måske teknisk eksamen.

Held og lykke med dit gennemsnit : ).

Lars Rønning

Kommentar
Fra : pve

Dato : 01-05-08 08:20

Citat
Hvis du nu skulle skifte mening, få andre interesser, vælg studentereksamen, Svend
- det skal du så ikke lytte til, da Studentereksamen ikke altid er nok. Har selv måtte tage ekstrafag for at læse HD/Cand.merc. aud da min studentereksamen ikke var nok.

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 01-05-08 10:51

Er enig med Svend. Vælg stx (den almindelige studentereksamen). Studentereksamen er nok, hvis du bare sørger for at sammensætte dine fagvalg rigtigt (hvad pve så ikke gjorde)

Kommentar
Fra : pve

Dato : 01-05-08 17:47

Forkert gert_h. De fag kunne/kan man ikke tage på gymnasiet. Bl.a. regnskab.

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 01-05-08 20:54

Citat
Der er jo flere veje at gå, både den 3-årig bacheloruddannelse og den
2 1/2-årig kandidatuddannelse.

Det er en, det har jeg ihvertfald fået fortalt.

Nu står valget bare mellem Stx og Hf.
Det finder jeg nok ud af med min vejleder.

1000 tak.

Godkendelse af svar
Fra : prinsessemulle

Dato : 01-05-08 20:56

Tak for svaret LRønning.

Prinsesse mulle