/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator banker.
Fra : spimmer
Vist : 4689 gange
200 point
Dato : 30-04-08 09:27

Hej.

Jeg bor i en lejlighed på andet år. Lejligheden har fjernvarme. Da varmesæsonen startede for 1½ år siden, opdagede vi, at radiatoren i stuen bankede. Det blev straks meldt til vores ejendomsfunktionærer. De har luftet radiatoren ud - de har skiftet ophænget. Radiatoren har været pillet ned fleregange, men intet har hjulpet.
Nu siger inspektøren, at det sandsynligvis skyldes at en af lamellerne mellem radiatorpladerne er gået i punksvejsningen. Så vi skal "bare" mærke os frem til hvilken lamel - der er mere end 100 stk.
Nu har jeg kravlet rundt på gulvet i stuen i flere timer. Jeg har ikke fundet nogen løs lamel.
Hvor længe skal vi finde os i denne kasten problemet videre - nu har det stået på i 1½ år!
Hvor finder jeg noget lovstof, jeg kan slå boligforeningen oven i hovedet med?
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-08 09:34

Du kontakter straks Lejernes landsorganisation, de kan svarer dig helt præcist på dit spørgsmål, ufatteligt at det skal være så svært, at få en ny radiator

Lejernes Landsorganisation
Reventlowsgade 14, 4.
1651 København V.
Tlf.: 33 86 09 10
Fax: 33 86 09 20
Mail: llodk@llodk.dk
--------------------------------------------------------------------------------

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 210 point
Dato : 30-04-08 09:42

Det er mere sandsynligt at det er thermostaten som støjer.

Mulige fejl:
Forkert thermostat
Forkert monteret thermostat
For højt pumpetryk på cirkulationspumpen i forhold til antal åbne thremostater

Ejendomsfunktionære ved som regel ikke så meget om varmeanlæg.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-04-08 10:36

Jeg bor i Gårdhus og de er byggede i 60 erne. Hos os er det helt almindeligt at radiatorerne larmer når de varmer. Men det synes jeg er hyggeligt. Ja det klikker og buldrer lidt, men tag det positivt. Om en måned kan i ikke høre det mere. Og det er da rart at kunne høre at der er varme på.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-04-08 10:39

Eyvind kan godt være inde på noget af det rigtige, og hvis det er en af de muligheder son han nævner der skaber støjen, så hjælper det jo ikke et klap at skifte radiatoren.
En anden MEGET sandsynlig årsag er at støjen stammer fra rørgennemføringen, hvadenten den er igennem en væg, igennem gulvet eller igennem loftet. Hullet til gennemføringen er simpelt hen boret på et for stramt mål, således at røret skaber på når det udvider sig ved opvarmning og trækker sig sammen igen ved afkøling, jeg har set mange tilfælde hvor det ligefrem støder så meget imod at bevægelsen sker i små ryk, denne skraben eller disse ryk overføres så til "højtaleren" som i dette tilfælde er radiatoren.
Det har i flere tilfælde kunnet afhjælpes ved at "smøre" lidt i gennemføringen f.eks. med lidt rapsolie eller anden ugiftig madolie - men det skal også siges at hullet kan være så stramt at det ligefrem skal bores op.
Jeg har arbejdet med blik og VVS i over 30 år - og det er adskillige gange jeg har set netop dette problem - og i måske 75% af tilfældene er de blevet afhjulpet på netop forklarede måde. Det er jo også nemt og billigt at gøre forsøget.
Fortsat god dag
Bennymanden

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-04-08 15:00

Det er formentlig ikke din radiator, men snare gennemføringer i væg/gulv.

Nu er varmetiden ved at slutte, men prøv at ryk lidt hårt i rørne når de klikker.
Se om lyden ændre sig eller forsvinder for en tid.

Hvis det er din radiator (vil du kunne lytte dig frem til stedet). Men det lyder ikke logisk da temperaturen i radiatoren stiger jævnt. Dette gør at der er ikke er udvidelsesforskelle der ikke skulle kunne frembringe bankelydene

vh Ben

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-04-08 15:53

Rørgennemføringen, det er her det går galt, som Benny og Benjamin er inde på.
Det er ikke bare lige at få ram på den fejl, men at skifte radiatoren ud duer ikke.
Ny moderne bøsning der passer til hul og rør, så er der ikke mere banken, men vær sikker på
at ejendomsselskabet nok skal prøve at snakke sig fra den løsning,især hvis der ikke er brugt nogen form for bøsning, men tag fat i dem.
Hilsen Keldd (blik og rør)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-04-08 15:56

som der også står skrivet prøv at se på pil-retningen på termostaten det er desværre en klassiker at termostaten sider omvendt det giver banke lyde (og er et kendt problem i følge danfoss)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-04-08 16:00

Hvis der er bestyrrelse i ejendommen, er der en chance for at i er kolektivt medlem af LLO, så kan du gratis få dem til at køre en sag.
vh Ben

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 10-05-08 16:28

Hej.
Pilen på termostaten kommer nedefra og går op til radiatoren.
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-05-08 21:54

Når du tænder for radiator skal pilen pege fra varmt mod koldt rør... Så vender ventil rigtig.
Det svare til den vej vandet løber.
vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 14-05-08 14:05

Tak for svaret Eyvind.