/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
TRAKTOR STARTER IKKE
Fra : pk2dk99
Vist : 6071 gange
100 point
Dato : 30-04-08 05:56

Hej
Jeg har en MTD have traktor som er ca 18 månder gammel. Jeg har prøvet at start traktor efter vinteren men den kunne ikke start. Jeg brugt start kabler til at start og slået græs to gang. Jeg købt helt nye battri til traktor men den er stadigvæk total død når jeg drejre nøglen. Hvad kan være problem nå det er helt nye battri med fuld opladning?
mvh
pk2dk99

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-04-08 06:22

Når min plænetraktor ikke engang vil dreje motoren ved start er det næsten altid fordi en af sikkerhedsmekanismerne har sat sig fast. Min har tre sikkerhedskontakter, en der sidder under sædet (der skal sidde en på sædet for at starte maskinen), en i forbindelse med håndtaget der tilslutter kniven(e), og den der oftest driller, en kontakt på bremsepedalen, idet maskinen skal være bremset for at starte.

Prøv at finde kontakterne (den under sædet er ikke noget problem, de andre) ved at følge ledningerne og tryk på de forskellige håndtag (altså ikke starteren) så finder du sikkert en der ikke sidder rigtigt/er i stykker. Jeg er efterhånden nået dertil (min er over 10 år gammel) at det kun er kontakten under sædet der virker, de øvrige har jeg sat ud af drift

Accepteret svar
Fra : WinXPeter

Modtaget 110 point
Dato : 30-04-08 06:32

Hvis batteriet er fuldt opladet og der slet ikke sker noget når du drejer nøglen, så har du et ledningsproblem eller en død startermotor.

Det er ikke nemt at sige på afstand hvad der er problemet, hvis du ikke har lidt erfaring i fejlfinding af ledningsnet m.m, så skal du næsten have fat i en der kan se på den. Ellers er det lidt det rene gætværk.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-04-08 08:41

Se efter en sikring et eller andet sted.
Har du en vejledning til maskinen?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-04-08 09:00

Hvis den kan starte med startkabler men ikke med et nyt batteri er det enten fordi det nye ikke er opladet, eller også fordi det er sat i med forkert polaritet.

Jeg gætter på at det "nye" du har fået er gammelt, og har stået på lager uden opladning. Så er det ligeså dårligt som det du havde ladet stå vinteren over uden opladning.
Også nye tørladede, hvor der lige er kommet syre på, skal oplades med det samme.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-04-08 11:02

Hvis kniven er slået til kan den ikke starte.At akkumulatoren ikke sku virke Tror jeg ikke på men det kan man jo måle sig ud af Startere går sjældent det er drevet der går hvis noget galt med starter

vagnr Det må man sku da ikke da det er sikkerhedskontakter og at de ikke virker kan justeres ellers ny på de fejler meget sjældent noget Sagde en der reparer sådanne maskiner

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-04-08 11:07

Det kunne så være startrelæet der er i udu. Der sidder 2 store ledninger fra batteri til starter der kan du prøve at kortslutte over de 2 røde ledninger med evt en stor skruetrækker hvis den så vil starte er det relæet der er "gået" og som er noget der er mere almindeligt sker, end alt andet elektrisk på en sådan traktor ikke virker

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-04-08 11:40

Jeg havde overset, at den kunne starte med kabler, så er det nok ikke sikkerhedskontakterne.

Sunowich Jeg ved godt jeg ikke må, men er heldigvis den eneste der bruger maskinen. Men at kontakterne sjældent fejler noget kan jeg ikke forstå, havde samme problem med en tidligere maskine (Murray) og da den kom tilbage fra rep. var en af kontakterne netop kortsluttet, så det har jeg kopieret på min Jonsered. Sædekontakten har jeg dog ikke fjernet, så den kan ikke køre uden jeg sidder på den!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-04-08 15:28

Dine batterikabelsko er vel ikke belagt, så der ikke er ordentlig kontakt med polerne på batteriet ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-04-08 15:51

stilkene er inde på noget fornuftigt. Kontakterne til batteriet skal være blankt metal mod blankt metal. Polsko, som er blybelagt oxiderer (ilter) meget let, så det grå skal slibes af, så der er en stor blank og jævn overflade både på batteriets polsko og kabelskoene. Og når det så er blankt, så smør øjeblikkelig noget vaseline (eller i mangel heraf smør, margarine, svinefedt, konsistensfedt) på begge sæt sko, sæt helt på og spænd ordentlig fast uden at gøre vold. Så skulle den være hjemme!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-05-08 00:11

Det er sku da meget sjældent kabelsko de kan jo du' selvom de ikke er spændte

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-05-08 12:36

Jeg har oplevet det modsatte - endda i en bil der blev kørt daglig på nær tre dages pause.
mvh
pbp

Og beskrivelsen kunne sagtens tyde i den retning

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 04-05-08 17:20

Tak for svaret WinXPeter.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 04-05-08 18:48

Selv tak

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 08-05-08 06:42

da var defekt i batteri....