/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Volierer
Fra : BjornJ
Vist : 2897 gange
100 point
Dato : 29-04-08 22:48

Jeg går og tænker på art lave en volierer til mine to undulater.
Min tanke er at lave den i et drivhus, så får de det dejligt varmt.
Men kan de få det for varmt?
De vil få mulighed for at søge skygge!
Et andet spørgsmål er om de vil gnave i, og eventuelt slå en vin ihjel der er i voliereren.
Når der komme druer på vinen blever drivhuset meget fugtigt!
Kan undulaterne tåle det?

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-08 22:53

Et GLASBUR til fugle - det skal nok blive godt

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 29-04-08 22:55

en voliere i et glasur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-04-08 23:19

Hej.
Jeg kender en fyr, der holder undulater i sit drivhus hele året. Han har 4 hunner og 2 hanner, og hunnerne lægger æg. Han har afgrænset 1/3 af drivhuset med ramme af minktråd, så resten af drivhuset har han til tomater, agurker o.lign. Drivhuset er hvidmalet udvændigt i den del hvor undulaterne går, dét holder solstrålerne lidt på afstand. Din vinplante vil nok tage skade, så giv ikke undulaterne hele arealet.
MVH Akle

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 29-04-08 23:25

Til Akle

Det er noget i den retning jeg har tænkt mig. I mit drivhus tror jeg ikke det er nødvendigt at kalke, for de inderste 40 cm. er med fast tag, og det under det jeg vil lave voliereren.
Drivhuset står op af huset, og har altså kun tre sider.
Men at de ødelægger min vin er jeg ikke meget for.
Gnaver de så meget? indene i buret de opholder sig i nu gnaver de ikke i.

Bjørn

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 30-04-08 06:50

Hej.
Undulater gnaver rigtig meget!
- Hvis de har mulighed for det, gnaver de alt ned inden for deres rækkevidde. - Det er en naturlig ting for dem at gnave, det er på den måde, de hvæsser næbbene, så disse ikke bliver for lange.
En undulats næb vokser hele tiden (ligesom fortænderne hos gnavere), og det er derfor meget vigtigt, at de har noget at gnave i.
Elllers er din ide ok. - Bare sørg for at sætte naturgrene - gerne med løv - ind til dem, og skift dem så, når de er afbarket. (Dette kan du også gøre i deres nuværende bur. - At de ikke gnaver nu, kan skyldes at de ikke har noget at gnave i).
Held og lykke med foretagendet. Fuglene vil med garanti nyde det.

MVH

housegoat

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-04-08 10:19

Jeg er en gang kommet hjem til et drivhus fyldt med kogte tomater§ Det kan blive enormt varmt i et lukket drivhus.
Du skal skifte en hel del af glasset ud med trådnet.

Angående din vin: Det er jo sådan at en vin skal beskæres først i januar. Beskæres den på andre årstider så forbløder den. Det gør den nok også når undulaterne "beskærer" den

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-04-08 10:46

Står dit drivhus op ad en mur? Så er der jo mulighed for at fave et flyvehul til et rum indenfor, så kan de da flygte hvis varmen bliver kritisk.
Du kender de der elektroniske termometere, der kan vise minimum og maximumtemperaturen. Det kunne bruges vejledende så du kan ændre udluftningen hvis temperaturen bliver rigelig høj.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 30-04-08 17:12

Til hausegoat og valde
Der er naturgene i buret, men ikke med løv. Det er mærkeligt at de ikke gnaver i dem.
Der er automatisk vindues åbning, og når det er meget varmt åbner vi også døren.
Vinen beskære jeg i januar, men også hen over sommeren, eller fylder den hele drivhuset.
Det med flyvehullet har jeg tænkt på, men det er stuen der ligger inde for så det bliver nok for luftigt om vinteren. Undulaterne er ikke tamme, så jeg har tænkt mig at tage dem ud og ind i buret og så hænge det på siden af voliereren så de frit kan flyve frem og tilbage.
Jeg vil kun fodre i buret.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-04-08 17:35

Jeg synes det lyder godt nok; Men jeg vil lige fortælle dig at jeg også havde det system du nævner her [CITAT]Der er automatisk vindues åbning, og når det er meget varmt åbner vi også døren.
Da jeg fik mine tomaetr "kogt" Var der hundekoldt om morgenen da vi tog på arbejde, det blev meget varmt midt på dagen og da var der ingen til at åbne døren.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 30-04-08 17:41

Jeg sætte kun fuglene ud når vi er hjemme.
Allerede nu er de meget glade for at komme ud og hænge på vægen.

Bjørn

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-04-08 17:51

Så går det sagtens

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 03-05-08 18:20

men det med at tage dem ind og ud af et bur kan gøre at de kan bive stresset og det kan de dø af så det beste ville være at enten at have dem inde i stuen eller hvor du har dem eller ude i drivhuset/udestuen så ville det være best men hvis de skal være et sted hvor der kan blive varm så skal du ha en god udsugning samt vindus opning og at købe en udsuger med solceller kræver ikke ret meget bare 1 hul men du kan som det siget også kalke alle vinduerne til dem der er peget op mod himlen dem på siden giver ikke meget varme der er kun når sol er så lav og det er den jo kun om morgen og aften (ved ikke hvordan dit drivhus er plaseret) men jeg har mine fugle til at stå hele året i et drivhus/udestue der er en slaks drivhus jeg har vær år tomater chillie agurk og andre små ting men der er helle ikke et rigtig isoleet så der kan komme frost der ude men det lavste jeg har været nede på på 5 år er -1 men der plejer ikke komme under 0 og om somer kan der godt blive ca 30-40 grader selvom der er genemtræk men jeg har også en udsuger der tager luft fra et skur der næsten altid at koldet som så køre ved siden af dem

sikke en smøre

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 03-05-08 18:21

(jeg har ikke kalket)

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 04-05-08 22:03

Til tronddk Jeg tager ikke fuglene ud, men hele fugleburet.

Forleden forsvandt en af fuglene. Min ellers udmærkede kone havede glemt at lukke en låge og væk var fuglen. Den frækeste sf dem.
Nu har jeg købt enb ny af en privat. I den forbindelse fik vi en snak om volierer, og han mente ikke det var godt at anbringe dem i et drivhus.
Nu tror jeg at jeg laver volieren på en terrasse som er overdækket med noget persenningligende stof.
Der er alttid tørvejr, men aldrig sol. Temperaturen er lidt over hvad den er udenfor i det frie.
Samtidig med at jeg fik den nye fugle fik jeg også et større bur. Det vil jeg nu indstalerer fuglene i og så se hvordan de trives når jeg flytter dem på terrassen.

Bjørn