/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Luft i diesel ?
Fra : jens-lyn
Vist : 3748 gange
115 point
Dato : 29-04-08 21:58

Jeg har en VW passat 1.9 td diesel fra 1995. I brændstofslangen der går fra filteret til pumpen løber der en uendelig række af luftbobler sammen med diesel. Og når bilen skal bestille noget er det som om at motoren 'holder igen' og sommetider sagtner farten, kan det skyldes nævnte luft, og hvor kan fejlen evt være. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-04-08 22:00

Der må være en utæthed Der skal ikke være luft

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-04-08 22:00

Ps.Og ja den kører dårligt på luft

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-04-08 22:02

Der er nok en utæthed ved en slange. Jeg har oplevet det samme problem, men det var ved hård frost og det var parafinpropper i olien. Men den hakkede også i det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-04-08 22:09

Det kan evt. også være vanddråber i olien, og det giver også problemer.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-04-08 22:15

Vanddråber giver vist ikke luftbobler Granner

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 29-04-08 22:15

Jeg tror ikke der kan være så meget vand i olien, jeg vil antage at der kommer 25% luft frem sammen med dieselen, men pumpen kan åbenbart nå at skille sig af med det ved lav belastning. Hvis der er en utæthed, ville der så ikke dryppe diesel fra bilen ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-04-08 22:21

Ikke nødvendigvis den må kunne suge det falskt til sig et sted fra

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-04-08 22:43

Der må jo være en forskruning eller slange der er utæt på sugesiden, eller nærmere mellem filteret og tanken.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 29-04-08 22:55

Kan der evt sidde et filter i tanken der kan være delvist stoppet, så sugeeffekten gør at der tages falsk luft ind ved slangesamlinger på vej fra tank til pumpe ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-04-08 23:04

Tror jeg ikke der må være en utæthed som vi har nævnt ,på sugesiden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-08 23:04

Glem utæthed

Hvis motoren ikke får brændstof nok fordi der er luft i, vil det ikke være sådan, at den bare går "død" når den skal arbejde.

Så vil bilen derimod sætte ud, evt. gå i stå, nøjagtig som hvis filteret stoppede til.

det er helt normalt, at du kan se nogen luftbobler der "vandrer" i slangen.

Citat
Og når bilen skal bestille noget er det som om at motoren 'holder igen' og sommetider sagtner farten

Der er mange der har haft de problemer med den Passat, mh.t. at den ikke vil arbejde i høje gear/omdrejninger.

Min søn har haft en af dem, og det var en "død cigar", nøjagtig som du beskriver der, indtil han kørte til et specialværksted for diesel/pumpe-systemer. og der fik han den melding, at mange af de modeller er blevet nedjusteret i både turbo og pumpe, fordi de simpelthen ikke kan holde til at yde så meget, da de så som regel begynder at bruge motorolie ad H..... til.

Det passede også bilen kom til at arbejde.....men brugte for meget olie.

En anden mulighed er, at det er overtryksventilen på turboen der ikke virker som den skal, hvis den åbner for tidligt, mister motoren effekt fordi turboen så slår fra......

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 29-04-08 23:06

Der sidder et filter i tanken der kan være delvist tilstoppet, så sugeeffekten på pumpen ikke får brændstof nok. Prøv om Du kan blæse luft fra filteret tilbage i tanken.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-04-08 23:17

Der kan ikke være luftbobler uden det er luft og sådan opfører utæthed sig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-08 23:35

Citat
Der kan ikke være luftbobler uden det er luft og sådan opfører utæthed sig

Jeg tror aldrig jeg har oplevet, at der ikke kan ses luftbobler i brændstofslangen på nogen af alle de dieselbiler jeg har haft.......

Hvis luften kom ind gennem pumpesystemet, ville bilen sætte ud og i grelle tilfælde gå i stå som lige efter den var kørt tør for diesel og skulle startes op igen....fordi der var luft......det ville ikke bevirke jævn motorgang uden startproblemer og bare med effekttab ved høj ydelse fra motoren

Sæt en sort slange på, så kan boblerne ikke ses, for de er ikke noget problem og de har ingen betydning

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-04-08 23:51

Når brændstoffilter på lastbiler stopper til mistes motorkræften og de vil ikke tage omdrjninger.

Det føleles som om man køre op ad en bakke der bliver mere og mere stejl...

Hvor filteret er op din bil ved jeg ikke - men på lastbiler er det oftest en glasklokke tæt på pumpen, hvor man kan kigge direkte ind på filternettet.

Jeg har ikke styr på om der er udluftningspumpe på din bil, eller om den kan klare udluftningen selv.

På lastiler er der en pumpe så man kan få luften ud inden man starter.... Hvis man ikke gør det kan man ikke få liv i dyret. Det vil være godt at du sætte dig ind i disse forhold inden du lukker brændstoftilførslen op.

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-04-08 23:59

På en del Lastbiler kan man nu godt se små bobler der pisker rundt i glasset...

Hvorfor de kommer og ikke kommer videre ved jer ikke, men de ses ofte.
Lastbiler lever udemærket på disse bobler, så helt ukendt er det nu ikke.

Om en bil stopper ved stoppet fileter, handler om graden af tilstoppethed....

Man kan udtale sig om mangt og meget for 115 point....

vh ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-04-08 00:07

Og lige med hensyn til utætheder og der stor forskel på Vakum og normaltryk...

Den pumpe der skaber stort tryk til dine indsprøjtnings dysser og også stor effekt på suge siden.

Men da brændstof gerne skal flyde uhindret fra tank til pumpe, skal der være en tilstopning før den suger luft igennem dårlige samlinger eller deffekte slanger.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 30-04-08 00:53

mange tak, det lyder som om der er flere muligheder, jeg må nok starte fra en ende af, - kommer tilbage

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-04-08 01:21

Citat
Jeg har ikke styr på om der er udluftningspumpe på din bil, eller om den kan klare udluftningen selv.

Der er automatisk udluftning på, men hvis den tager luft med ind, vil bilen for det første køre længe i starteren før den slår igang, og den går først jævnt når luften er helt ude, så bilen tager ikke falsk luft her, da der kun nævnes, at det er ligsom motoren "holder igen" eller taber effekt når den skal bestille noget.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 30-04-08 08:46

Hvis der er automatisk udluftning på, og bilen derfor godt kan køre når den ikke skal lave så meget, kan det så tænkes at den ikke får diesel nok, fordi en stor del af sugeslangen transporterer luft og dermed kommer der ganske enkelt ikke så meget diesel frem som motoren skal bruge ved mere belastning ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-04-08 11:26

Ja Jens lyn

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 30-04-08 14:04

Her er løsningen på problemet...
Har selv haft nøjagtig det samme problem...

http://www.kandu.dk/Spg78721.aspx

Turbo skal justeres og det hele er okay igen...
Det med luften har intet med problemet at gøre...
Turbotryk justeres og alt iorden...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-04-08 14:15

Caam2 - det lyder meget rigtigt, havde ikke set at det var en Diesel med turbo.

Dette kan meget vel tænkes at være problemet.
Vh Ben

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-04-08 15:21

Citat
Turbo skal justeres og det hele er okay igen...
Det med luften har intet med problemet at gøre...
Turbotryk justeres og alt iorden...

Det har jeg jo sagt hele tiden

Kommentar
Fra : KAAaC

Dato : 30-04-08 17:11

har haft problemer med en turbo diesel også med luft i slangen, det var sugerøret i tanken der havde en lille tæring, så en mulighed var at få det kontroleret.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 30-04-08 20:44

Hej, stadig tak for en god 'diskussion', jeg går til en diesel'mand' og får ham til at kigge på trykket, så kommer jeg tilbage efter fridagene, -i

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-05-08 00:18

Venter spændt