/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Holstebro Vestermarke sted?
Fra : ocorner
Vist : 1168 gange
200 point
Dato : 29-04-08 20:18

Jeg har disse data

Ringkøbing, Hjerm, Holstebro Købstad, Vestermarken, , 13, FT-1880, C8095

Navn:             Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Chr. Rasmussen      55   Gift               ledvogter   Haslev pr. Aarhuus
Kirstine født Pedersen      49   Gift                     Sjelle pr. Aarhuus
Rasmine Rasmussen      15   Ugift                     Borup pr. Randers
Petrea Rasmussen      12   Ugift                     Aidt pr. Randers
Laura Ane Cathrine Lykke   1   Ugift                     Hjerm

Hvor boede Hans Chr. Rasmussen   ledvogter, må jo have været ved en bane overskæring på Holstebro egnen. Har kikket på koet men kan ikke finde det geografisk øv.

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 29-04-08 20:23

Hej ocorner
Der er en jernbaneoverskæreng i Hjerm!
Kirsten41

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 29-04-08 20:31

Ja det kan jeg næsten regne ud, den skulle ligge mellen Hjerm og Holstebro.
men vil gerne finde den geografisk, men kan ikke finde området på kortet

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 29-04-08 21:14

Dun kan prøve på http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/ Der vil du kunne finde målebordsblade for 1842 - 1899. Prøv at søge på "skolevej 7560 hjerm". (Det er blot for at finde et centralt område af Hjerm på kortet.)
Du vil så kunne se både det nuværende kort samt et kort der dækker 1842-99 på samme tid. Jeg kan se jernbanen. men der er mange jernbaneoverskæringer omkrig Hjerm. Så du skal nok selv søge lidt rundt. Jeg tror du skal søge opad på kortet, da det dækker den vestligste del af jernbanelinien ved Hjerm.

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 29-04-08 21:24

Det ligger mellem Holstebro og Struer. Hvis du har et kort med jernbanespor på, så skal du bare følge sporet fra Holstebro til Struer.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 29-04-08 22:27

larshau jeg har kikke på kortet helt fra Holstebro til Hjerm, gender godt egnen er barnefødt i Hjerm men har aldrig hørt om Vestermarken.

kirsten41
Da det er et folketælling under Holstebro købstad kan det jo ikke være mellen Hjerm og Struer den er?
Så den må være fra Holstebro banegård og til Hjerm banegård området er.

Ups data var taget fra Dansk Demografisk Database

Fandt den på AO under Købstad, Holstebro,Holstebro

opslag 497,Roden Navn: Vestre rode, Vestermarken
hehe min tipoldefar har selv skrevet under, kan desvære ikke spørge ham :(

opslag 498 ft1880/10048/00888 er alt persondata

Så det må være inden for Holstebro by? eller måske helt ud til Måbjerg men kan ikke finde den dumme overgang.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 30-04-08 06:44

http://www.landsbytossen.dk/
Måske kan oplysninger findes i denne udmærkede avis,den er vist fra de kanter.
(undskyld ku´ ik´la´vær´)

Kommentar
Fra : poulerikdahl

Dato : 08-05-08 15:22

Hejsa

Nej det LIGGER i Holstebro, og ikke i Hjerm. Kan ikke lige umiddelbart komme på hvad man kaldte Vestermarken, men det MÅ have været ud imod Lemvig. Det er jeg næsten 99% sikker på, altså banen fra Holstebro imod Vemb.
Der var dog også en bane fra Holstebro imod Ørnhøj indtil ca. 1960.
Så altså Lemvigvej / Frøjkvej-kvarteret. Leder videre...

mvh
Poul-Erik

Accepteret svar
Fra : poulerikdahl

Modtaget 200 point
Dato : 08-05-08 15:37

Hej igen

Må absolut være i området Vesterled/Vestervang/Vesterbrogade, og således er det altså banen mod Herning. Den slår en bue rundt om dette område. Vil kigge i et par ældre Holstebro bøger i aften, og se om Vestermarken er direkte nævnt.

Via dette link http://gis.mst.dk/miljoedata/StationResultat.asp?Navn=vestermark&art=4 fandt jeg at der kommer et kort frem over den vestre bydel, og viser hvor banen deler sig fra Holstebro og den ene del går mod Vemb og den anden mod Herning. Blev altså kaldt Holstebro Vestermark
That's it

mvh
Poul-Erik

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 08-05-08 18:11

Hej poulerikdahl

Ja men jeg giver dig ret, var næsten sikker på det var der, har selv boet i Holstebro og kørt over den/ de overskæringer, kan huske den lige ved banegårder lige ved svinger var den en bom vagt op først i 1970, ja hvor den blev lavet om ved jeg ikke. mangle bare de rigtig data for det var det der hed Vestermarken

fant det på den gamle kort fra http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/index.htm?map=dkfor&searchType=c_ADDRESS&serviceName=print_M_20_1870H&inputSogedata=Hjerm

Men der står ikke Vestmarken på den gamle kort men tak, det kan ikke være andre steder

Jeg fordobler point for din svar

Godkendelse af svar
Fra : ocorner

Dato : 08-05-08 18:12

Tak for svaret poulerikdahl.

ups skulle være skrevet her

Kommentar
Fra : poulerikdahl

Dato : 09-05-08 08:18

Hej igen og tak

Er selv født og opvokset i Holstebro

Kortet du linker til er altså i Hjermind ved Bjerringbro, men skidt...

Ja, den overskæring du nævner lå på Struervej, hvor "ledvogteren" arbejdede lidt højt oppe fra et murstenstårn på Stationsvej-siden. Der var så også en manuelt betjent overskæring ved Sysselting /Sysseltoft lige ved Skolegades ende, om imod "De gamles hjem" men der bliver banen i dag ført over den indre ringvej. Den var manuelt betjent til omkring 1972. Kan stadig huske kvinden i det lille ledvogterhus.
Så var der bomme på Lemvigvej , ca. 200 m længere ude end Skolegade, lige efter at banen har delt sig mod Vemb og mod Herning, Herning-banen må så have krydset Frøjkvej på en måde, rundt om Vestervang-Vesterled mod Ringvejen hvor den i dag er ført under ringvejen, på diagonalt under det lysregulerede kryds ved Herningvej.
Så et ledvogterhus i 1880 kan have ligget lidt forskellige steder fra Sysselting, og ud rundt imod Herningvej.
Et detaljeret kort fra sidst i 1800tallet ville være dejligt, hvis bygningerne er med

Ps. Og hvor har du så boet i Holstebro.
Har selv boet i Lille Østergade, og Ringparken

mvh
Poul-Erik

Kommentar
Fra : poulerikdahl

Dato : 09-05-08 19:33

Hej igen

Sidste nyt !!!

Jeg har set at Herning-banen først bliver anlagt 1904, så den del ud af byen kan du udelukke, og så er der kun Vemb-banen tilbage.
Derfor er den sandsynlige placering, lige rundt om hjørnet ved den gamle Skolegades ende om imod Sysselting. Det sidste ledvogterhus der lå der blev nedrevet i starten af 1970'erne, og det er her at Nørrebrogade er ført under banen, som jeg ligeledes mener Skolegade / Lemvigvej er.

Har lige scannet et billede fra "Det gamle Holstebro 4. del" som jeg har uploadet bag min hjemmeside, og der kan du lige se den i et stykke tid :

http://medlem.jubii.dk/poulerikdahl/Ledvogterhus.jpg

mvh
Poul-Erik