/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Vedr. personalekasse
Fra : 2100
Vist : 3385 gange
30 point
Dato : 28-04-08 21:47

Jeg vil gerne vide om der er nogle regler vedr. en personalekasse. Det jeg tænker på er ved køb af øl og sodavand som går i en personalekasse.

Her er spørgsmålet så: Kan man forlange et regnskab og se om pengene er i kassen, eller hvordan skal man forholde sig hvis man har en mistanke om bedrag.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-04-08 21:52

Selvfølgelig kan du da forlange regnskab.

Det er jo jeres fælles penge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-08 21:53

En personalekasse bør også have et regnskab, som kan fremvises.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-04-08 21:57

Ja men der er ikke andre regler end dem i selv er enige om. De plejer at være de uskrevne: at "kasereren " ikke må stjæle af kassen. I regelen fører han et simpelt regnskab, for ikke at blive mistænkt for noget

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 28-04-08 21:57

Det som jeg meget gerne vil vide er om der er et lov vedr. regskab for personalekasse i firma.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-04-08 22:01

Det er der ikke

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 40 point
Dato : 28-04-08 22:05

Hvis der ikke er et regnskab at vise ....................... så er der mistanke.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-04-08 22:05

Der må da være nogle vedtægter for denne "personaleforening".

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 28-04-08 22:12

Nej det er der ikke da det er en afdelingsleder som har oprettet en personalekasse og ladet en svend stå for dette. Afdelingslederen har indkøbt mange øl og vand på firmaets konto men aldrig betalt. Konto oplyst før jul var 14.000 kr men de er væk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-04-08 22:16

Citat
Der må da være nogle vedtægter for denne "personaleforening".

Jeg har aldrig oplevet at der var vedtægter for kaffekassen! Men den der er ansvarlig for kassen plejer i egen interesse at føre så meget regnskab at han ikke kan mistænkes.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-04-08 22:22

Jamen er det firmaets kasse? Så bestemmer firmaet hvilket regnskab der skal føres.
En personalekasse/kaffekasse plejer da at være en personalet indbetaler til.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-04-08 22:30

14.000 kr som firmaet har indbetalt?
Det er da en sag mellem firmaet og omtalte afdelingsleder.

Jeg har aldrig oplevet et fifma der var så large med penge til kaffekassen. Der må være nok til kaffe i flere år?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-04-08 23:04

Alle Valdes svar er korrekte. Reglerne er så godt som altid uskrevne, men måske sidder der er seddel ved pengekassen, hvor priserne står. Resten af reglerne er uskrevne, og det vil i virkeligheden bare sige, at reglerne dannes gennem praksis. Hvis det er praksis, at man indbetaler kontant, når man tager en øl og sodavand, så er det også gældende ret. Men det lyder som om det problem 2100 beskriver er et andet. Vi ser for os et lille firma. Man har en personalekasse, som en afdelingsleder har oprettet; den køber øl og sodavand hjem. Medarbejderne kan forsyne sig, mod betaling selvfølgelig, for de varer, de tager. Hvor ligger svindelen mere præcis? Er detafdelingslederen, der får firmaet til at finansiere indkøbene og i sine afregninger til firmaet helt eller delvis undlader at indregne de beløb, medarbejderne har betalt? Er det sådan, det foregår? Og er der herved efterhånden opstået en uafregnet saldo på 14.000 kr.? Et godt råd til afdelingschefen ville være at se at få gjort rent bord i forhold til ledelsen. Det er jo firmaet, der har sat penge til. Kollegerne, brugerne af kassen, mister ingenting. Er dette en korrekt fremstilling? Strafferetligt set er vi vel ovre i nærhenen af grænseområdet af straffelovens berigelseskapitel, men der er sikkert masser af bevismangel og tvivl iøvrigt, så det er ikke en sag, man ville blande myndighederne ind i overhovedet. Du kan også vælge at se den anden vej!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-04-08 01:05

Surt at stå for en kaffe eller sodavandskasse, man bliver uvenner med selv sine bedste kolleger hvis man ikke kan inddrive deres bidrag.

Det her er noget rod da bilagene for køb som jeg ser det er fremsendt til firmaet, så skal der også være bilag når personalet køber, ellers vil revisoren råbe vagt i gevær.
Muligvis er der så den ordning at firmaet vitterligt betaler og personalet køber med deres lommepenge, det indbetalte beløb kan så bruges til en firmafest. Det ville så have været på sin plads at pengene blev indbetalt på en bankkonto så personalet kunne se bevægelserne vha udskrifter.

Så store kassebeholdninger bliver heller ikke dækket af forsikringen ved indbrud.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-04-08 06:31

Hej 2100 er du kendt for bare at annullerer dine spørgsmål

Spørgsmål
- Ubesvarede 4
- Besvarede 145
- Annullerede 52
- Slettede 4

hawaii7

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-04-08 10:12

Citat
Konto oplyst før jul var 14.000 kr men de er væk

Julefrokosten - hvad med den. Betalte personalekassen?

Godkendelse af svar
Fra : 2100

Dato : 03-05-08 14:00

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-05-08 15:19

jamen det er da rigtigt at der er mistanke, ellers havde du jo ikke spurgt. Nej men du spurgte efter regler.