/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Et gode forhold med sit barn_>
Fra : Anna_tom
Vist : 688 gange
100 point
Dato : 28-04-08 17:56

Hvad mener I er vigtigt for et godt forhold mellem forældre og deres teenage børn..?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-08 18:01

Tillid, tillid og atter tillid, nærvær, kærlighed, og tid til at lytte/tale sammen

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 28-04-08 18:03

En rimelig grad af tillid - der kører begge veje

-og det kan kún blive en "rimelig" grad..............

Teenagere, de skal finde deres egne veje, vi har fundet vores!

Men vi har fundet dem selv, og vi lyttede heller ikke til vores forældre

Så jo, tillid til, at det man har lært dem, det holder.......

-og jeg står på den anden side, med 2 unge voksne børn - de er da OK fornuftige

Kommentar
Fra : Anna_tom

Dato : 28-04-08 18:04

Har I selv børn?

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 28-04-08 18:05

Det har jeg jo så, 21 og 27 jeg har taget turen...........

-og jeg ved godt, at det kan være "kamp til stregen"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-04-08 18:09

At de ikke slår igen, når man banker dem

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-04-08 18:10

Tillid, godt humør, masser af tålmodighed og kunne lytte aktivt, lade være med at korrekse, fordøm ikke, skæld ikke ud bare fordi du er uenig. De er begyndende voksne som er i horminernes vold. De tænker anderledes en vi.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-04-08 18:11

Og ja jeg har børn. 3 stk. så vidt jeg ved

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 28-04-08 18:12

Altså Klumme, har du børn ????

For det handler mest om, at overleve den der "jeg ved mere om verden end dig" attityde

Jeg kan huske det, fra da jeg selv var teenager - forældre [I][B]var[/B][/I] håbløse

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-04-08 18:13

LOOOL Ja det har jeg da, og jeg er egentlig sluppet billigt. Har ikke haft meget bøvl med dem i hormonalderen

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 28-04-08 18:15

Klumme, så har du jo været der.....

Det er sjovt, udfordrende - og benhårdt somme tider

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-04-08 18:18

Været der.... Hvor ????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-04-08 18:20

Skal lige ud og stege Pangasius...kigger forbi senere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-08 18:38

Ja jeg har tre "børn" 23, 21 og 17 år, så jeg har stadig en teen-ager, meget kan klares ved at snakke sammen - uden at bølgerne går højt -

Så ellers bare lytte, og være der, så går det..... men der er stadig regler, som skal overholdes, ikke noget med at gå alene hjem fra byen, ikke drikke af en flaske der har stået alene, rydde op på værelset med jævne mellemrum, selv smører madpakke, engang imellem også lave mad til alle, så det ikke er en helt ny verden, når han skal flytte hjemmefra, osv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-08 19:15

Problemet er IKKE teenagebørnene.....

Problemerne opstår hvis de som børn ikke er opdraget ordentligt (og rolig - jeg tænker ikke på tæsk)

De børn der har haft en "sund" opvækst vil under normale forhold også være "nemme" som teenagere....

Selvfølgelig udvikler de egne ideer og meninger - men det er et led i opvæksten til voksen....
Selvfølgelig laver de fejl - det lærer de af....
Selvfølgelig skal de have lov at lave fejl - men fornuftige samtaler får dem som regel til at indse HVOR det gik galt....

Sidst men ikke mindst - de skal stå til ansvar for deres handlinger - både overfor forældre men også overfor samfundet....

Accepteret svar
Fra : sansemotorik

Modtaget 100 point
Dato : 28-04-08 19:38

Ja jeg er selv godt i gang med processen til min søde teenager. God erfaring med:

Kram og grin.

Lær af sandhederne, som kommer på bordet, frem for at fornægte og blive stødt. Det er da ok, så længe, det ikke er tarveligt.

Faktisk lidt komisk, hvor meget vi kan gøre forkert som forældre..... Jeg er nok en drillepind som "kommer til at være endnu mere pinlig" hvis en adfærd, som før var helt accepteret, nu kategorieres som pinlig.

Dette til stor latter for os begge.

Teenageren vender vrangen ud, men vi har opdraget dem til det stadie, så det er nu, hvor odragelse skal stå dens prøve.

Spændende....

Vis du elsker dem. En lille ekstra guf i madpakken, et længere kram, når det er muligt, en frisk bemærkning tilbage, når de er strenge. Put dem, slås lidt, lad dem skabe deres eget rum i fred og lyt, når de er klar.

Forventer denne adskillelsesproces vil betyde, vi finder hinanden igen. Jo mere tillid jo bedre adskillelse og sammenhold. Sæt grænser og skab nye rammer sammen. Hvornår skal de komme hjem, hvad er ok, hvad vil Du acceptere og så videre.

Held og lykke

kh
Marianne

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-04-08 01:12

Hej i tråden.

Vi har osse været hele møllen igennem her. Vi havde to teenagere på een gang (fra 83 og 85).

En overgang havde jeg sat skilte op på nogle af dørene i huset, hvor der stod 'Advarsel teenagere i huset'.

Men alt er gået godt, det mest overraskende var nok at drengens pubertet var værre end pigens. Vi troede at det var pigerne der 'vandt' dér - men sådan var det ikke her hos os.

Heldigvis er begge unger landet på deres sunde ben og har udviklet sig til to vidunderlige, omsorgsfulde, betænksomme, fornuftige og dejlige unge mennesker. Vi nyder at være sammen med dem og det er gensidigt.
Vi føler os utroligt heldige i den retning!
Vi føler nu at vores børneflok er fordoblet, idet vi nu har fået en søn og en datter mere - altså vores dejlige svigerdreng og svigerpige.

Dét som vi har sat højest gennem børnenes udvikling fra barn over ung til voksen, det er....

Ubetinget kærlighed.
Tillid .
Ærlighed.
Åbenhed.

- begge 'børn' kommer stadig hjem og får en god snak om tingene hvis der er problemer, det samme gør svigerungerne såmænd.
Det kan ikke have været helt skævt, dét vi har foretaget os

Godnat herfra.
Vh Dorthe.