/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Er der en smed tilstede?
Fra : BjornJ
Vist : 741 gange
100 point
Dato : 27-04-08 22:54

Undskyld hvis dette spørgsmål kommer på to gange, men jeg tror det var noget ser smuttede første gang jeg stillede det.
Jeg har skilt ngle havemøbler ad for at sende dem til galvanisering.
Det er den tybe der kan klappes sammen.
Når de kommer tilbage skal ledene nittes.
Hvordan undgår jeg at ledene under nitningen sætter sig fast?
Skal man sætte en gaffel imellem når man nitter, eller hvordan gør man?

Bjørn

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-04-08 23:21

Jeg ville nok sætte en lille skive imellem, så kan de to dele bedre dreje mod hinanden. Sætter du en gaffel imellem for du for stort spillerum og stolene bliver leddeløse.
Det er vel fra start lavet sådan at nitten bliver klippet af ved et vist forbestemt tryk eller afstand.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-04-08 23:25

Jeg haved tænkt mig at lave en gaffel at tyndt fladjern, og så når der var færdignittet krympe nitten så det ledløse går væk.

Bjørn

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-08 00:08

Det lyder som en god ide med gaflen det er også ok med skiver hvis de to emner er flade ellers skal det være specielle hvælvede skiver hvis vi snakker om rørmøbler

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-04-08 08:03

Helt fint med gaflen, hvis der ikke sad skiver på før.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-08 09:51

Jeg ville også ofre en skive mellem de 2 rør der skal nittes sammen, så du kan nitte dem tættere sammen og stadig bevæge dem. Evt. skiver af ikke jern.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-04-08 10:29

Jeg mener jeg har set plast skiver der er sat imellem på stoler, og det fungerer fint.
alimak

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 28-04-08 13:44

Stolene er meget gamle og lavet af fladjern
Det r den slaks som blev brugt på udskænkningssteder i gamle dage.

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-08 16:43

Ja - og derfor kan det være godt med en skive i mellem, så der ikke bliver den store friktion ved nitningen.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 28-04-08 20:55

Det var ikke en ide at bruge rustfri skruer med møtrikker (låsemøtrikker m. nylon).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-08 21:11

Altså Falcham - sådan en antik stol skal da ha' rigtige nitter, afrundede på begge sider.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 28-04-08 21:56

Den enne stol er en gyngestol.

Bjørn

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 29-04-08 21:43

Åh padon Eyvind , det havde jeg ikke lige læst nogen steder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-04-08 22:10

Falcham -

BjornJ > det er vel ikke muligt at se billeder af de stole og især gyngestolen.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 29-04-08 22:38

Jeg kan godt fotografere stolen, men så afsløre jeg at jeg ikke har skilt den ad endnu.
Jeg vil vente til jeg har løst samlingsproblet.
Hvordan får jeg sat et billede ind i kandu?
Det er da ikke almindeligt at der er billeder.
En gang har jeg sat noglebilleder ind af dyrespor, men det var med hjælp fra en elleranden kanduer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-04-08 22:44

www.peecee.dk
og du skal ikke tage dig af at de snakker om dårlig forbindelse.
Sæt ingen adresse elller lign. da alle og enhver kan læse disse billeder.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 29-04-08 22:51

Til Eyvind

Det blev jeg ikke meget klogere af.
Kan du forklare nærmerer?

Bjørn

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-04-08 00:20

Upload billedet derinde og sæt linket herind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-08 09:36

Ok - du har billedet liggende på dit skrive bord som eks. >> stol.jpg <<

www.peecee.dk
klik på gennemse
find og marker dit billede på skrivebordet og klik på åbn
........nu kan du vælge at sætte din e.mail adresse (som kun peeecee kan se)
men ellers bare klik på opload og vent lidt
Adressen som du kan se skal bare markeres > kopieres > sættes ind på kandu.
http://peecee.dk/upload/view/111779

eller som her: http://peecee.dk/upload/view/111777

Ps. Så længe du har samme IP nummer vil du altid kunne se dine billeder inde på Peecee - eller hvis du benytter e-mail adressen

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 30-04-08 17:15

Jeg forstår ikke helt hvad min E-mailadresse skal bruges til, men jeg prøver når jeg har fotograferet stolen.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 30-04-08 17:39

http://peecee.dk/upload/view/111840
Til Eyvind

Så er den der vist

Bjørn

NB Jeg prøver også at sende billedet af en bænk

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 30-04-08 17:49

Det er da vist det samme billede som før.
Jeg prøver igen. Det må da kunne læres.

http://peecee.dk/upload/view/111840

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 30-04-08 17:52

Tak for hjælpen! Det er dejligt at lære noget nyt.

Bjørn

http://peecee.dk/upload/view/111845

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 30-04-08 18:28

Ja - de møbler bør nittes igen.
Men det er temmelig kraftige nitter der sidder i (med flotte hoveder)
Jeg kan ikke se om der er "snydt" på nittesiden eller om den også er rundhovedet.
Men du kan godt tillade dig at lægge en tynd skive i mellem der hvor der skal nittes.
Måske du skulle snakke med en rigtig kleinsmed som kan hjælpe dig med at nitte efter den er varmgalvaniseret. (elektro galvaniseret er ikke godt nok til udendørs)

Hos peecee bruger man email adressen til at kunne slette sit oploadede billede,
hvis din IP adresse er skiftet i mellemtiden (ej nødvendigt)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-05-08 00:25

De trænger sku da til at komme på genbrugsstationen........................... så jeg ka finde dem

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 01-05-08 08:45

Tak for svaret Eyvind.

Jeg fik ikke det skråsikre svar jeg havde håbet, men arbejde videre med sagen.
Jeg har talt med en kleinsmed, han sagde at jeg skulle nitte med meget små slag og ledet skulle drejes samtidig. Men det er jo svært med så stort et emne.
Nitterne har pæne runde hoveder, også i nittesiden. Jeg tror at der er brugt en elller anden for for værktøj, eventuelt har nitterne været glødende.

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-05-08 09:14

Ja hvis de er runde på begge sider, så er der brugt et formværktøj.
En underdel som passer til den ene side og en overdel som banker ned og laver den anden side (evt. i en hammerpresse)
Hvis samlingerne ellers har det godt, så kunne du jo nøjes med at få det sand/glas -blæst og så behandle det rene jern med eks. noget mønjemaling.
Jeg tro du får svært ved at få det samme oprindelige look, med flotte runde samlinger.

Det kan også være at man har to nitter som går ind i hinanden, og ved slag får dem til
at hænge sammen.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 03-05-08 09:03

Til
Eyvind

Du har ret, det er nok for svært og risikabelt at skille dem ad og samle dem igen.
Jeg overvejer også bare at male dem og leve med at de ikke kan klappes sammen.

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-05-08 09:15

Det er ikke så dyrt at få sandblæst dine stole.
Og gør du det skal de holdes tørre og du skal bruge hansker indtil de er malet med grunder. (dine fingre indeholder syre)

Ps. Det er jo gamle havemøbler - og de må da også gerne se gamle ud.