/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
udskubning af cdrom
Fra : james25
Vist : 1083 gange
150 point
Dato : 27-04-08 20:32

Jeg har lige købt en ny mac book pro og ville kopier en cdrom med film på. Der er desværre lidt riser i og svær at læse. Nu er den gået i stå under koperingen men vil ikke stoppe selve koperingen. Jeg kan heller ikke skube enheden ud da den stadig er aktiv.
Nogen der kender en smutvej eller anden måde få den cdrom ud på. Selve koperingen er lige meget og dataen behøver ikke at blive.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 20:38

SLUK maskinen.....

Ved ny opstart kan du åbne drevet.....

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-04-08 20:39

Har du prøvet bare og slukke computeren og tænde den igen og trykke på EJECT knappen.
Hvis det ikke virker så er der på mange drev et lille hul på 2 mm hvis du kan skubbe en lang nål af en slags ind mens computeren af slukket også bliver drevet låst op og du kan hive skuffen helt ud selv.

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 27-04-08 21:49

En MacBook Pro har mig bekendt ikke det nævnte hul, men prøv dette:
Hold museknappen (eller pegefelts-knappen) nede under genstart. Hvis drevet overhovedet er i stand til at skubbe disken ud ved egen hjælp, vil den blive skubbet ud.

Håber det hjælper.

Jens Rasmussen

Kommentar
Fra : Mondo_Flip

Dato : 27-04-08 22:32

Jeg plejer at genstarte computeren..

Kommentar
Fra : james25

Dato : 27-04-08 22:44

Nu er det sådan at en mac ikke kan lukkes ned så længe der kører et program (kopering)
og genstarte kan man heller ikke. Jeg prøvede at lade den løbe tør for strøm. Men det kraver stadig ikke genstand for mac´en starter bare der hvor den slap.
Og der er ikke noget hul som f.eks. pc drev har til at skubbe disken manuelt ud.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-04-08 08:12

Du skriver du har købt en ny, så ring til forhandleren og spørg. Der er da garanti på sådan en kasse.
Normalt kan man godt genstorte en mac, men jeg kender ikke den type du har. Her på min gode gamle mac sidder en knap til reset, hvis der skulle ske noget.

hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-08 08:14

Nu har jeg lige hørt en masse ros om Mac.....

Og så kommer du og påstår den ikke kan slukkes

Hvis ikke du kan "dræbe" processen er der jo KUN vold tilbage....

Jeg kender IKKE Mac, men drevet er vel ikke anderledes end andre drev.....

Accepteret svar
Fra : kipros

Modtaget 150 point
Dato : 28-04-08 09:12

Hvis du ikke kender Mac, refi, hvorfor så kommentere på denne tråd?

Apple-computere bruger/brugte faktisk andre diskette- og cd/dvd-drev end en pc.

Naturligvis kan din Mac slukkes, james25: Hold afbryderknappen (øverst til højre for tastaturet) nede i fem sekunder, så lukker computeren ned på en måde, der ikke skader hardware.

Når du så tænder igen efter godt ti sekunder, holder du samtidig pegefeltsknappen nede, så vil den spytte disken ud.

Jens Rasmussen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-08 09:20

Citat
Hvis du ikke kender Mac, refi, hvorfor så kommentere på denne tråd?

Det gav du jo selv svaret på....

Selvfølgelig kan den "dræbes"

Det behøver man IKKE kende Mac for....

Godkendelse af svar
Fra : james25

Dato : 28-04-08 09:53

Tak for svaret kipros. Det virkede sku som det skulle.

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 26-06-09 20:27

Jeg har samme problem, der er der så bare ikke noget der virker, tror at mit cd drev er blevet løst så skiven ikke kan komme ud igen

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 26-06-09 20:40

Hvis skiven fysisk sidder fast, skal maskinen til rep.