/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opsætning af gipsplader i loft
Fra : lykke1
Vist : 4297 gange
100 point
Dato : 27-04-08 12:25

Skal til at opsætte nyt gipspladeloft og har i denne forbindelse nogle steder læst, at man skærer 5 cm af den første plade. Altså den som støder ind mod væggen.
Kan dog ikke finde noget om det på danogips hjemmeside.
Hvad siger I ?? Bør jeg gøre det og hvad er ideen med at skære af ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-08 12:30

Det er rigtigt nok at du skal skærer af på den første plade, da der er en indsnævring på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-08 12:32

At du kun skal gøre det på den første, og ikke på de øvrige, er at der spartler du ud, så samlingerne forsvinder

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 27-04-08 14:23

det kommer an på hvilken plader du har fået
er de med trykket kant ,(bedst til dette ) skære du den tynde del af
er de uden trykket kant , skal du ikke skære noget af

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-04-08 15:53

Og desuden kan du leje et løfte stativ i de fleste byggemakeder så du ikke skal stå og kæmpe med gipsladerne. Med den kan du styr de store plader og vil få færre samlinger at spartle end som hvis du bruger de smalle plader.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 15:55

Citat
at man skærer 5 cm af den første plade

Mon ikke du har læst forkert....

5 millimeter lyder mere passende....

Og det er som allerede nævnt KUN hvis der er falsede/trykkede kanter....

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 27-04-08 16:30

refi>>>hvis det er trykkede kanter er det godtnok 5 cm , hele den trykkede kant skal skæres væk langs væggen , den er ikke til at spartle ordentlig op mod væggen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 17:07

Den er da ikke 5 cm....

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 27-04-08 18:18

helt presis er den 4,8 cm
de plader du nok tænker på er dem med fasede kanter , de er ikke trykket

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 18:26

Kender ikke typen....

Den jeg har haft fingrene i var kun få mm....

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-04-08 19:35

Pladerne har en fordybning der er ca. 5 cm bred, beregnet til spartling efter opsætning, i spartelmassen kan der evt. trykkes glasfibervæv der købes same sted.
Mange køber plader i 90 cm bredde for at kunne manøvrere dem. De plader der hedder GDS måler 122 x 244 og er billigere, kan sættes op ved hjælp af nogen venner eller føromtalte løftefidus.
GDS står for Gør Det Selv hehe.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 27-04-08 19:38

du kan se en tegning på

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/xpdf/13-a_1.pdf

men ellers er den ovenstående forklaringer gode nok, skær 5-6 cm af den første plade, det gør det noget nemmere at spartle...

Fordybningen er til de her parpirstrimler (som jeg ikke kan huske hvad hedder), sådan at man kan "armere" sin samling, men da der normalt ikke laves armering ude ved kanten, skal du skære falsen, eller det trykkede af.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-08 00:59

Det er jo helt unødvendigt at skulle til at spartle ud i den fals derfor skærer man den væk Forskallingen skal højst være med 30 cm mellemrum når det er i loft for at bærer ordentligt og 40 cm i væg og det er vigtigt at skruer ikke går gennem pappet på gipsen og at de er skruet nok i og lige da det eller giver problemer ved efterfølgende spartling Jeg så lige i et program den anden dag at der er kommet en ny speciel spartelmasse som bør anvendes fremover ved gipsspartelopgaver samt at man skal bruge noget papirlignendende i stedet for glasvævsstrimler til overgange mellem pladerne

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-04-08 08:11

http://www.byggestore.dk/pi/DANO_GIPSPLADE_GDS_13_MM_2_88_m2_63011_919.aspx
Det er GDS plader, mærket for hver 30 cm til skruerne.
Når du skal skære i dem bruger du en liste og en hobby kniv og skærer på forsiden godt ned så kan du knækkr den og skære bagpapiret af til sidst. Ikke noget med elværktøj.