/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
min grafik er ekstremdårlig.....hurtig h~
Fra : Melander
Vist : 519 gange
550 point
Dato : 01-03-03 22:50

Hejsa..

Lad mig starte med min konfiguration:
866 mhz pentium 3
256 mb sdram
Geforce 4 mx420 64 mb grafik kort
win xp pro
alle de nyeste driver til det hele...

Min grafik er fucked up, for at sige pænt, og jeg har ingen ide om hvad der er galt, det hele kørte egentlig fint, men pludselig er den begyndt at drille når jeg spiller grafik krævende spil som f.eks. eRacer rage som er et bilspil, som jeg er helt vild med. til at starte med kørte spillet fint i højeste opløsning og fuldskrue på detail, nu hakker den helt vildt selv om jeg sætter det hele ned til dårligste opløsning og laveste detail.

er der nogle der har et forslag til hvad der kan være galt, en indstilling eller noget andet...

hygge Melander

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 01-03-03 23:01

Når man installerer spil kommer den nogen gange og tilbyder at installere directx, hvis det er ældre spil så overskriver den ældre den nye........den kan også være korrupt
http://microsoft.com/windows/directx/default.asp

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 01-03-03 23:04

Kører med directx 9,0

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-03-03 00:16

folk skal åbenbart have flere point for at hjælpe, så det får de da bare, der er ikke nogle smalle steder her..

Kommentar
Fra : briani

Dato : 02-03-03 00:42

Hej Melander.
Nu skriver du at du har de sidste nye driver.
Din geforce driver er det den der har versions nummer 41.09?
Den er nemlig ikke WHQL testet,og kan dermed godt give proplemer.
Jeg have selv denne version inde for et stykke tid siden,og den voldte mig mange proplemer
Så fik jeg den slettet og kørte den forrige version ind nemlig version 40.72
Og har siden kørt uden proplemer.
Du kan hente version 40.72 som er WHQL testet her
http://www.mpeg-search.net/info.asp?idl=273
Håber det vil hjælpe dig
MVH Brian

Kommentar
Fra : trixster

Dato : 02-03-03 00:43

Hejsa

Kan det være at du mangler en update til den. Se evt her

eRacer version 117

Fixes in this release:
- Handbrake bug removed
- Waiting room chat messages now wrap
- Online collision optional
- Problem with very slow framerate on some machines

Kan hentes her. http://www.gamesdomain.com/patches/e/3552.html

Mvh Trixster

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 00:58

Hej
Ja hvis du ikke havde sagt at det kørte fint indtil, ville jeg foreslå et nyt grafikkort..
Det kan vel ik være en virus som ligger og bruger kræfter et sted..?

Du kan tjekke din pc gratis på www.antivirus.com de har en free online scan som man kan benytte sig af.

Held og lykke

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-03-03 01:00

mit grafikkort er helt nyt, havde et geforce256 før

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 01:06

Okay.. men det er bare det at det grafikkort som du så lige har købt skulle være det samme som et geforce2 bare med et hurtigere chipset. (Geforce2 på speed som de kalder det)

Er det efter at du har skiftet grafikkort at det er gået galt..?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 01:16

er det kommet uden videre eller har du på nogen indstillinger..?

Nu kender jeg ikke spillet så ved ikke lige hvad det kræver men det er vel de færreste spil som kræver over 64mb

eks. SoF2 kører perfekt på min. p4 2ghz geforce4 ti 4200 128mb ddr men kører ekstrem dårligt på min kammerat's. amd 1400mhz Geforce 4 mx420 64 mb.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 01:18

hov..

min 256 mb ddr
hans 128 mb ?

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-03-03 01:27

briani>>har hentet og kørt den driver der, uden forbedring...

solgaard>> nej det er ikke efter i hvert fald, for med det gamle kunne jeg ikke engang starte det spil....og det er kun en demo jeg har der ovenikøbet fulgte med grafikkortet....

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-03-03 01:40

har lige kørt en komplet virusscanning og der var intet....

nu går jeg i seng, blevet træt af al den massen rundt...

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 01:51

hhmm.

Du har ikke virus-testet den vel..? ved det ik men der kan jo ligge nget og spærre et sted det skader da i hvert fald ik at prøve.

Håber det hjælper.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 01:53

nåh okay undskyld glemte lige at opdatere.

jamen nat nat da så vil jeg prøve at finde ud af noget til i morgen..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-03-03 10:16

Hej
Har du været inde i din Bios/pci/pluk and play setup,primary graphics adapter
er sat rigtigt op,prøv at tjek din system board manual 0g se om du ikke skal
lave en ændring i din Bios.
Manse9933

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 10:51

ja eller prøv og se om dit grafikkort skulle være faldet ud så du måske kører på en onboard grafikkort.
under denne comp.. kontrolpanel. system.. hardware enhedshåntering. og så under skærmkort.
det kunne være tilfældet.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-03-03 11:12

melander, har du prøvet at geninstallere directx ??

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 11:43

ja eller direct3D det kræver spillet nemlig hvis kigger på: http://www.demo-files.com/view.php3?681

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-03-03 11:48

køre mit grafikkort ikke automatisk direct3d hvis det behøves, hvis ikke er det noget jeg kan hente fra nettet??

Har geninstall directx og kortet er ikke faldet ud

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-03-03 11:57

start --> kør --> skriv dxdiag --> kør testene du finder under directx

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 11:59

Nej det gør det nemlig ikke umiddelbart men til de fleste spil som behøver det følger det med.
desværre kunne jeg ikke finde det på nettet

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 12:03

Der er en masse til alle mulige andre spil men selvfølgelig ikke lige til dit men da det har kørt fint er det jo nok heller ik det som er problemet.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-03-03 13:02

de test har jeg også kørt.......

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 13:08

prøv og opdater dine drivere igen det lyder underligt det her..
er du sikker på at spillet kan køre i win xp pro..? tit er det gamle spil der følger med kortene. som måske er lavet til at køre win 98.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-03-03 13:28

jeg har jo kørt med det.........der er sket et eller andet med min pc/grafikkort som gør at det er noget bras

Accepteret svar
Fra : solgaard

Modtaget 550 point
Dato : 02-03-03 13:36

Ja og det er det jeg ikke kan forstå.

Du har kørt alle test.
grafikkortet er ikke faldet ud
du har alle de nyeste drivere
du har geninstalleret directx
Du har hentet den version som er WHQL testet
det har virket med højeste opløsning og nu kan det ikke med den laveste.
der er ikke virus

har du lavet et eller andet..? ændret indstillinger i refreshrate..? et eller andet..?

er der andet end grafikken som ikke er som det skal være..? for så skulle du måske reinstallere din maskine men det vil jeg ikke lige umiddelbart råde dig til da fejlen jo højst sandsyndlig kan rettes.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-03-03 13:55

nope kun grafikken der ikke er god.....

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 14:08

Hej melander..
jeg har lige snakke med min svoger som er datamekaniker. det første svar han gav mig var: opdater driverne. men det har du jo gjort.
så gav han et bud på at det også kunne være dit styresystem altså windows det kunne være gået galt med. men da det kun er grafikken ser det også lidt mærkeligt ud. så tag de nødvendige backup og reinstaller din maskine så kører det igen..! jeg ved godt at det er surt arbejde og rigtig irriterende men så skulle problemet altså være løst og hvis ikke er der noget rivende galt..!

Jah held og lykke

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : briani

Dato : 02-03-03 14:52

Hej igen
Jeg syntes du skal prøve at afinstalerer de spil som volder proplemer,og så instalerer dem på ny igen.
Vær sikker på at det hele fra spillene er afinstaleret
også fra regedit.
PS-Nu ved jeg ikke hvor længe det er siden det begyndte at drille
måske du kan bruge systemgendannelse,til at gendanne fra det tidspunkt det kørte godt.
MVH Og en forsat god søndag
Brian

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-03-03 18:22

er der ingen af jer der har nogle bud på hvordan instillingerne på grafikkortet skal stå...altså

ude på skrivebordet højreklikke vælge egenskaber>indstillinger>avanceret>vælge fanen geforce4 mx 420.

hvad skal være slået til og hvad skal jeg pille fra....

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 02-03-03 18:26

Hej Melander

Har du prøvet at løse problemet ved hjælp af systemgendannelse?
Ellers er det da et forsøg værd.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 18:27

der skal du ik indstille noget det kommer heller ikke til at hjælpe på dit spil..

Mvh

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 18:29

der skal du ik indstille noget det kommer heller ikke til at hjælpe på dit spil..

Mvh

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-03-03 18:32

jeg har fjernet muligheden for systemgendannelse.......smart fyr ik....

rigtige mænd tager ikke backup, nej de græder tuuuddd tuuuddd

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 18:41

Prøv og kør en repair fra din windows cd så måske det kan hjælpe..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-03-03 18:59

Mange problemer i Windows 2000/XP kan løses ved hjælp af værktøjet "System File checker" (sfc.exe). Dette lille program holder øje med dine system-filer, som oftest overskrives af programmer der eksempelvis lægger deres egne *.dll''er ind på systemet. Derfor checker dette program hvilken version du har liggende, og erstatter dem eventuelt igen.

Hvis Windows 2000/XP opfører sig underligt efter du for eksempel har installeret et nyt program, køres "System File Checker" fra kommando-prompten, ved at skrive : sfc

Når systemet genstartes scannes din maskine, og hvis det opdages at en af dine beskyttede system-filer er blevet overskrevet, finder SFC den korrekte version fra mappen %systemroot%\system32\dllcache og gendanner den.

Prøv derfor at indsætte xp cd'en og gå ind i start --> kør ---> cmd ---> skriv
sfc /scannow

Syntax'en på kommandolinjen er følgende :

sfc [/scannow] [/scanonce] [/scanboot] [/cancel] [/quiet] [/enable] [/purgecache] [/cachesize=x]

Parameter Betydning:
/scannow Scanner alle beskyttede system-filer med det samme.
/scanonce Scanner alle beskyttede system-filer en enkelt gang.
/scanboot Scanner alle beskyttede system-filer hver gang maskinen genstartes.
/cancel Annulérer alle ventende opgaver.
/quiet Genskaber alle system-filer med forkert version, uden at brugeren får besked.
/enable Tilbage til standard indstilling. Brugeren får besked når beskyttede system-filer med forkert version erstattes af programmet.
/purgecache Sletter Windows File Protection cache og scanner alle beskyttede system-filer med det samme.
/cachesize=x Sætter størrelsen af Windows File Protection cache (i MB).

administrator-rettigheder er påkrævet for at køre "System File Checker".

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-03-03 20:49

hejsa gutter...

Nu har jeg brugt noget tid på at lave backup af de filer jeg vil gemme....

så nu kvæler jeg min pc......vi snakkes lidt senere i aften.....

foreløbig tak for hjælpen......

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 21:10

ok melander så glæder jeg mig til at høre om det har hjulpet..! det skulle det jo meget gerne.!

Venter spændt..!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : childatom

Dato : 02-03-03 21:39

Bliver man bedre til at rode med computer bare fordi man er datamekaniker ?

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-03-03 22:00

nej....datamatikere har meget mere programering

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 22:04

ja og de to ting kan slet ikke sammenlignes overhovedet..!

programering og alm. omgang med pc altså.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-03-03 22:07

damm.....melander, nåede du ikke at prøve sfc-kommandoen

Godkendelse af svar
Fra : Melander

Dato : 02-03-03 22:32

Tak for svaret solgaard.

hejsa alle, nu pisker den derudaf i højeste opløsning, men det manglede sgu også bare fordi foruden xp pro og directx 9 ligger der kun Eracer på pc,en.
Jeg må nok snart til at erkende at min pc er for langsom, man kan jo ikke engang købe 866 mhz mere....gad vide hvilket bundkort og processer jeg kan kan have i mit scaleo-tower. nogle idéer derude...

nej.uffe det nåede jeg ikke.....

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-03-03 22:32

tak til alle der har hjulpet...............

Kommentar
Fra : briani

Dato : 02-03-03 22:41

Hej Melander
Dejlig at høre det bare kører derudaf nu.
HUSK NU IKKE AT SLÅ SYSTEMGENDANNELSE FRA
Den er altid rar at have i baghånden
Hilsner fra Brian

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-03-03 22:44

Hej melander
Det var godt at høre så kan du spille igen.
ja måske skulle du investere i en lidt hurtigere det bliver jo forældet alt for hurtigt sådan noget..! især hvis den også skal bruges til spil...!
ja kabinetter er jo ikke det dyreste hvis man altså kan nøjes, så jeg ville næsten først tænke på bundkort og processer først og så tænke på kabinet
jeg selv har kun et billigt midi tower til 325kr og det er fint til mig desværre kom jeg til at købe et med klap foran og det er irriterende hvis man bruger sit cd-rom drev meget..! og desværre heller ikke usb i fronten.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 03-03-03 20:32

Hej er der nogen som kan fortælle mig hvordan den smiley er kommet i min tekst jeg har ikke lavet den ikke med vilje i hvert fald

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 03-03-03 20:34

ok har fundet ud af det nu har nok lave en alm. smiley og så e det blevet lavet
om til den der er glad..
altså det indlægget længere oppe jeg mente ikke det sidtse jeg skrev