/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
sunowich
Fra : johanma
Vist : 483 gange
25 point
Dato : 26-04-08 23:33

hvad betyder codec?

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 26-04-08 23:36
Kommentar
Fra : johanma

Dato : 26-04-08 23:38

takker men jeg er teknisk imbicil så har brug fot en forklaring som hænger sammen med mit spørgsmål "div-x"

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 26-04-08 23:44

Nå sunowich, måske kommer du på banen hvis der er flere point i syne

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 26-04-08 23:45

Nårh..

Codec er en forkortelse af at enCOde og DECode.
Decode er lig med at afkode en kodet fil = oversætte en kodet fil, så vi kan spille DVD f.eks. MP3 musik eller divx videofiler.

http://home19.inet.tele.dk/vikinger/Downloads/D8.htm

En rigtig god "must have" codec pakke er den her:

http://www.downloadcentral.dk/?action=showProgramGame&id=TVRZd013PT0=

Det er noget af det første jeg henter når jeg smider et friskt styresystem på min computer..

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 26-04-08 23:46

vil det sige at jeg skal hente det inden jeg inst det andet program??? og hvorfor skal man det?

Accepteret svar
Fra : Sygate

Modtaget 35 point
Dato : 26-04-08 23:52

VLC playeren er en videoafspiller ligesom f.eks windows media player.
Den kan afspille flere film typer end Windows mediaplayer og andre videoafspillere.

Den i sig selv er god nok.

Så den kan du bare hente uanset hvad.

Ace Mega Codec pakken indeholder en masse codecs der gør at du kan afspille ekstra mange "anderledes" filmtyper, som man i ny og næ støder ind i på nettet.

Godkendelse af svar
Fra : johanma

Dato : 26-04-08 23:53

nåååå på den måde smart smart Tusind Tak for svaret Sygate.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 27-04-08 00:03

Husk bare aldrig at installere et codec fra f.eks en video/film som du støder på "ufrivilligt".
Der kan nemt gemme sig virus og andet.

Kommentar
Fra : sjaps

Dato : 27-04-08 00:04

har inst den du foreslog og tak for rådet om at holde mig væk fra de andre sager

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-04-08 00:05

Hov hov er altså ikke på hele tiden her i kandu forum faldt lige over noget andet spændende så faldt lige ud .Men dygtige sygate var jo lige på pletten

Kommentar
Fra : sjaps

Dato : 27-04-08 00:05

hov sorry - forkert sted jeg skrev....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-04-08 00:07

Og nu vil jeg sku sove Ses på et andet tidspunkt herinde

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 27-04-08 00:09

Det er helt ok Sunowich, man kan jo falde over gode sager men tak for din hjælp ihvertfald. Nu vil jeg snart se film
Sov smukt

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 27-04-08 00:10

åhhh nej nu spørger jeg igen dumt.... Hvordan støder på?

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 27-04-08 00:18

Hmmmm... hvordan skal jeg forklare det...

Jeg mener bare at "man" aldrig skal downloade noget man ikke ved hvad er.

Lad os sige at du får noget spam (En email som du ikke kender afsenderen på og ikke ønsker emails fra) i din email indbakke og der er vedhæftet en fil. I dette tilfælde kunne det være en kort video.
Lad os sige at du af en eller anden grund kom til at læse emailen og blev fristet til at åbne den vedhæftede fil og at den video der er vedhæftet spørger efter en codec for at kunne afspille den og den samtidigt forslår hvilken codec du skal downloade for at kunne afspille den, så skal du ikke downloade den.

Igen er det naturligvis kun hvis det er noget der virker suspekt og ikke hvis du blot får en video fra f.eks et venligtsindet familiemedlem

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 27-04-08 00:20

det var da en super go' forklaring og til at forstå, tusind tak