/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Frysning af penge på Visa
Fra : Sygate
Vist : 703 gange
380 point
Dato : 26-04-08 22:57

Hejsa !

Hvis man køber noget på nettet og pengene ikke bliver trukket før varen er afsendt og man alligevel ikke ønsker at købe varen, er der så ikke noget med at det med et Visa kort tager ca. 7 dage for "frysningen" af pengen at autoannullere sig selv?

Gælder det samme for andre typer kreditkort?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-04-08 23:20

Nej

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-04-08 23:20

og nej

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 26-04-08 23:34

Nej?
Jeg er næsten 100% sikker på spørgsmål 1..

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 27-04-08 00:57

Jeg har kun erfaring med visa electron. Hvis du kan dokumentere at du har annuleret handlen, kan du gå ned i banken og få dem til at "tø pengene op" med det samme. Teknisk kan de i hvert fald gøre det med det samme. Hvad banken så kræver, kan måske være forskelligt afhængig af hvem man snakker med.

En god ide er måske også at få firmaet til at bekræfte annulleringen, og tage den med i banken.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 08:26

Misforståelsen skyldes at du SKRIVER Visa....

Det du omtaler er Visa Electron - der er det rigtigt at beløbet bliver "reserveret" til betalingen sker...

Det skyldes at et Electron IKKE kan overtrækkes....

Har du trukket en handel tilbage med Electron KAN der godt gå nogle dage før beløbet er frigivet - kommer lidt an på hvilken handel det drejer sig om.

Men står du og er ved at "dø af sult" kan du da snakke med din bank - så finder I nok en løsning de par dage....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 08:30

PS...

Og det gælder ALLE former for den slags kort.....

Men det gælder IKKE for alm. kreditkort, der jo kan overtrækkes.....

Visa Electron er IKKE et kreditkort men et betalingskort der virker som et Visa kreditkort....

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 27-04-08 10:13

Ok det er ikke en frysning så, men en aftale firmaet og kunden imellem at man kan trække pengene automatisk når en vare er afsendt et stykke tid efter bestillingen.

Så mit spørgsmål er faktisk:

Hvad hvis kunden ringer ind og vil have en anden vare? Så skal han/hun autoriseres endnu engang for at få den aftale om hævning af beløbet sat i kraft.

Hvad så med den første "aftale" man lavede?
Er det firmaet selv der skal sørge for at den bliver ophævet?

Det har altså intet med banken at gøre?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-08 14:07

Pengene bliver ikke trukket på kontoen før varen bliver afsendt ! Hvis du annullerer ordren bliver overførslen automatisk annulleret, hvis du vil ændre på en allerede bestil ordre, så skal du sandsynligvis først annullere den første og så købe en eller flere nye varer(måske kan der laves andre aftaler med leverandøren) du kan nogen steder tilføje flere varer i en ordre der ikke er afsendt endnu, men du skal så lave en ny betaling ovenpå den første, der kommer så to linjer på dit konto udtog på den samme ordre, du skal ikke annullere betaling hvis du annullere en ordre, det sker automatisk når ordren bliver annulleret og du kommer ikke til at mangle pengene, de bliver nemlig først trukket når varen afsendes, og kommer aldrig til at figurere på din konto udtog hvis du annullerer din ordre, før den bliver afsendt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 15:28

Citat
Så skal han/hun autoriseres endnu engang for at få den aftale om hævning af beløbet sat i kraft.

Ja - den gamle annuleres og den nye træder til....

Sker det i samme skynding og der IKKE er dækning for begge beløb vil den sidste ordre slet ikke kunne gennemføres - medlertidigt figurerer jo begge beløb....

Citat
Er det firmaet selv der skal sørge for at den bliver ophævet?

Det sker automatisk når ordren annuleres - det ordner PBS....

Derfor kan der gå et par dage til DIN afd/bank ved det....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 15:31

PS...

Din konto viser jo STADIG dit indestående - du kan bare ikke råde over det så længe beløbet er reserveret....

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 380 point
Dato : 27-04-08 15:57

Det er måske rigtig som refi skriver om Visa Elektron, jeg kender den ikke og jeg kan heller ikke se nogen steder at spørger har bekræftet at det er Visa Elektron som der spørges om, jeg købte i udlandet i går, med mit almindelige Visa Dankort, der er ikke noget at se på min konto før varen afsendes (har lige set efter) og annullerer jeg den nu, så vil der aldrig blive vist noget som helst i min bank om den handel, PBS udbetaler først pengene til leverandøren når varen afsendes, bliver den ikke afsendt så bliver pengene aldrig hævet, derfor vil jeg aldrig kunne se på mine konto udtog, noget som helst om annullerede handler

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 16:14

På Elektron bliver beløbet "spærret" af PBS til betaling sker - eller kunne det jo overtrækkes

Men kontoen viser det FULDE beløb - det er jo ikke trukket - blot afsat til senere brug....

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 27-04-08 23:23

PBS udbetaler først pengene til leverandøren når varen afsendes..

OK så er jeg med. Det er blot en aftale man laver mellem begge parter via pbs.

Tak for hjælpen allesammen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-08 23:36

Selv tak, ja der er ingen overførsel før varen er sendt og dermed heller ingen penge reserveret