/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Flisemønstre
Fra : dabj
Vist : 5118 gange
300 point
Dato : 26-04-08 20:30

Jeg skal lægge Travertinefliser på gulvet i badeværelset.
Rummet er 2 x 3 mtr.
Jeg har 3 typer fliser:
10 x 10 cm
30,5 x 30,5
Smalle stave sat på net, også 30,5 x 30,5
Jeg er gået totalt i baglås med hensyn til mønster, så hvis nogen kan komme med ideer til mønstre, gerne links, vil jeg være taknemmelig.
Jeg har overvejet at lave en bort hele vejen rund ved væggene at de 10 x 10, og så lægge de andre diagonalt, men så kan jeg ikke komme på et mønster til at lægge de store i. Dem med stavene skal udgøre 10-20%.
Hjælp---trænger snart til et bad
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-08 20:50

Nu skal jeg gå ud og tage et billede af vores fliser som ligger i et mønster med 30x30 og 10x10

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-04-08 20:55

Hej det lyder som et spændende projekt

Håber for dig, at du kan ta´ et bad imellem murbrokkerne

Nå, men hvordan du skal lægge fliserne, er jo svært at rådgive om, uden at se fliserne/rummet.
Men prøv at se her - (jeg ved godt du har købt fliserne, men måske inspiration at hente)

Citat
Indret badeværelset med din PC! Værktøjskasse

Det er blevet lettere at vælge den helt rigtige flise til badeværelsets gulve og vægge. Et nyt computerprogram, udviklet af flisegrossisten Evers A/S gør det ganske enkelt muligt at afprøve mere end hundrede forskellige fliser på sit eget virtuelle badeværelse. Programmet, der er lagt på en cd, installeres på hjemmecomputeren og straks får man alle de redskaber der skal til for at tegne, installere sanitet, vælge farver og teste de mange forskellige fliser, der indgår i Evers’ store kollektion.

Det nyskabende ved Baderums-CD’en er, at man her får lejlighed til at forholde sig til fliserne, som de reelt ville tage sig ud i ens eget badeværelse. Et specielt tegneprogram gør det nemlig muligt at indtegne det konkrete rum med nøjagtige mål, placering af møbler, installationer, sanitet, belysning, vinduer og døre.

Når badeværelset er tegnet op, kan den flade tegning forvandles til et tredimensionelt rum, hvor man nu kan begynde at eksperimentere med forskellige flisebeklædninger. Systemet, der rummer mere end hundrede forskellige fliser, gør det lettere at vurdere om der skal bruges store eller små fliser, om de skal være ensfarvede eller mønstrede, ligge diagonalt eller parallelt. Farvevalg og anvendelse af evt. borter bliver også langt lettere.

Efterhånden som man får sig eksperimenteret frem til brugbare løsninger, kan man vælge at ”fotografere” resultatet og printe det knivskarpe billede ud. Computerprogrammet hjælper efterfølgende med at beregne det samlede fliseforbrug samt pris.

Den nye baderums-CD, der kan købes i byggemarkeder og hos flise- og VVS-forhandlere, er tænkt som en funktionelt og kreativt redskab, der skal gøre det lettere at træffe det rigtige flisevalg. Programmet, der også rummer en lang række inspirationsfotos, kan samtidigt anvendes til at lege lidt med badeværelsets indretning og afprøve nye placeringer af sanitet og møbler.

Yderligere information om Baderums CD'en kan fås på Evers A/S´ hjemmeside - klik på logoet.

http://www.bygogbolig.dk/artikelvis.php?id=955&katid=29&temaid=60

God fornøjelse

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 26-04-08 21:43

Ja - så lavede kortlæseren lige ballade, men her er mit badeværelsesgulv:
http://peecee.dk/upload/view/111211
Det var ikke 10x10 men 15x15

Bruserrummet har kun fået de små fliser, for nemmere at skråne ned mod risten, og samtidig undgå for glat et område.

Da vægfliserne er de samme og at det er svært at tilpasse på tværs af rummet er mønsteret lagt på skrå i rummet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-04-08 21:54

Vi har brugt netop at bryde mønster men om hvordan det vil virke på så lille et gulv ????Det går ud på i sin enkelthed at lange lige linier skal brydes så hurtigt som muligt

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-04-08 22:26

->Eyvind
Tak for hjælpen--det gav mig måske ideen.
Forresten havde jeg også tænkt at de små skulle bruges i kabinen.
Jeg vælger muligvis at bruge stavene på væggene i kabinen.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-04-08 22:29

->HelleBirgitte
Desværre ingen forhandler i nærheden, og jeg SKAL i gang i morgen---lugter efterhånden som et dyr på eet bogstav---------------G

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-04-08 07:12

Ja så haster det

Rigtig go´ arbejdslyst!

Jeg syntes forøvrigt, at Eyvinds flisemønster er rigtig pænt - jeg kan også godt li´ din egen ide, med at bruge stavene på væggen i brusekabinen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-04-08 09:32

Og hvis i undrer jer over at det passer så fint ved brusekabinen.................det var der jeg startede ude i kanten.
Vi har heldigvis et badeværelse til - for det tog over et halvt år at lave det badeværelse.
Helt nede fra omlægning af kloak og op til udskiftning af loft.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-04-08 14:29

->Eyvind
Det ser p-----godt ud, men var lidt problematisk med hensyn til startpunkt....
Dit mønster med bort hele vejen rundt--brusekabinen gemmer jeg til sidst.
Og så må kandu jo have de 300 påænger
Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-04-08 17:16

Til så store fliser, kan det blive nødvendigt med noget selvnivellerende, for der kan ikke bølges ret meget op og ned.
Jeg halvverede et par af de små fliser, til at holde afstand men jeg lagde de store efter en skinne.
og så ned med de små i en fart, så det ikke skred i målet.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-04-08 18:05

Gulvet har jeg nivelleret--det var nemmere end at fjerne fliseklæberen fra de gamle fliser
Og det kører bare--har snart lagt halvdelen.

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 27-04-08 18:05

Tak for svaret Eyvind.