/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
toning af ruder og støddæmper
Fra : hotstuff_II
Vist : 674 gange
200 point
Dato : 26-04-08 15:52

hey med jer.

Har lige 2 spørgsmål. ;)

spørgsmål 1.

Hvad er regler for toning af ruder på en personbil. fandt det her :
Solfilm og toning af ruder

Hvor meget må man tone sine ruder?
I alle biler skal forruden og de forreste sideruder have en lysgennemgang på mindst 70%. Der må aldrig sættes solfilm eller lignende på de forreste ruder. Toning er kun lovlig som indfarvning fra fabrikkens side.

I personbiler er det nu tilladt at anvende solfilm på bagerste sideruder og bagruden, men hvis lysgennemgangen er under 70% skal bilen have et udvendigt [B]højre sidespejl[/B]. Solfilm skal have en vis lysgennemgang, dvs. den må ikke være uigennemsigtig.

Så er min spørgsmål, er der ikke højre sidespejl på de fleste nye biler. sådet vil sige man må tone sine ruder 100% eller hvad.?

Spørgsmål 2.

Skal ha min bil til syn nu her, og en gammel mekaniker var lidt i tvivl om han kunne få min bil synet med de støddæmper jeg har på. min bil er sænket 40/40 med gasdæmper, og ham jeg købt bilen af har givet mig et udskrift på udmålings raport fra nordisk daekimport. skulle det så ikke være nok.?

det var så det hele håber i kan hjælpe mig ;)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 15:56

Du har forstået det HELE rigtigt....

Ton du bare løs sålænge du holder dig fra de 3 forreste ruder....

Jo - ALLE nyere biler har begge spejle.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 15:57

Den med støddæmperne kommer nok an på en prøve.....

Sikkert ikke alle der vil godkende det....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-08 16:05

Nej, du må ikke tone dem 100 % (bageste sideruder og bagrude), for så er de ugennemsigtige og det må de ikke være.....det skal være så der kan komme lidt lys gennem dem.

M.h.t. støddæmperne kommer det an på om bilen fra fabrikken er godkendt til at måtte køre med sænkning, hvis ikke, kan det ikke synes, medmindre det kan godkendes som en konstruktiv ændring af køretøjet.

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 26-04-08 16:14

okay dova hvordan skal jeg finde ud af om det er lovligt de støddæmper. hvis det har nogen hjælp har jeg en Golf 3 fra 92 1,8 gl.

Og tak for jeres hurtig svar ;)

Kommentar
Fra : Bloodsnake

Dato : 26-04-08 17:10

Heej det med støddæmper du må sæmke din bil helt op til 50 så hvis det en golf du har så har det ikk noget at sige tro mig jeg er i lære som mekaniker og synsmand.. MVH Bloodsnake

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 17:13

Så henviser du bare til "Bloodsnake" - hvis der bliver problemer.....

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-04-08 19:05

Den lokale bilinspektør fortalte mig, at sålænge man ikke sænker over 40 mm er det lovligt.
Dog kan det have betydning, hvis du har træk på, men spørg dit lokale synssted. De plejer at svare beredvilligt, hvis man spørger dem pænt.