/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Har du downloadet GPS ?
Fra : zuri
Vist : 555 gange
50 point
Dato : 26-04-08 09:49

Hej har lige læst tippet om downloading af GPS, via Amaze. Vil gerne selv have det gennem mobilen, men turde ikke...Man hører så meget om misbrug og jeg så lige for mig at kontoen pludselig stod på minus 1000kr på min mobil...(lidt overdrevet måske...men betænkelig). Har du downloadet GPS her ? Hvad er din erfaring/ råd ?

hejsa

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-04-08 10:25

Øhh, ved ikke lige hvilket tip du refererer til, men husk at chekke prisen på data hos din operatør inden du downloader noget.

Kommentar
Fra : zuri

Dato : 26-04-08 11:04

Det var et tip her på Kandu d. 7-4-08.
Adressen var :
http/www.amazegps.com/index,php?.page=home&language=dk

Kommentar
Fra : zuri

Dato : 26-04-08 11:08
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-04-08 11:12

Det kan jo downloades til din pc og flyttes derfra over på din telefon enten via Bluetooth eller kabel, så det behøver ikke at koste noget, men så skal du jo have en telefon med indbygget gps eller ud og anskaffe en Bluetooth gps antenne.

Og være indstillet på at der nok alligevel vil være noget datatrafik involveret.

Og en anden ting er at den slags tager en del plads, så hvor stort hukommelseskort har du plads til?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-08 11:29

Citat
Har du downloadet GPS ?
ja og som du allerede har fået at vide, så dur det kun hvis du har en gps antenne, du kan rolig hente og installere den, ingen lusk der

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 13:31

Citat
ingen lusk der

Det er jeg ikke så sikker på - den henter kortene online HVERGANG.....

De ligger nemlig IKKE i softwaren....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-08 13:39

Citat
den henter kortene online HVERGANG
og ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 13:54

Og....

Det gør den sikkert via nettet som datatransmission..... (vist ikke gratis ret mange steder) ...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 13:55

Eller via wap - alt efter telefontype.....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-04-08 15:48

ALt efter operatør og abonnement koster datatrafik op mod 10 kr. pr. MB

og hvis du er på farten når de skal hentes, så er der kun telefonen med dens wap protokol at hente kortene med, og så bliver det dyrt.

Brug istedet pengene på at købe softwaren og få kortene med

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-04-08 05:08

Hos (mobilselskabet) M1, koster det 10 kb = 0,10 kr. at hente kortet (Amaze) ned,
så har du altid det sidste nye opdateret navigationskort, m/alle igangværende
vejarbejarbejder, omkørsler osv.
det har du ikke når du køber en software, som f.eks Tom Tom m.fl.
(så skal den da opdateres hele tiden,.. og det bliver sikkert dyrt,)

dvs. du kan vælge mellem et GRATIS software som Amaze, Nav4all o.lign.
som er præcis, altid opdateret,
eller en upræcis/ubrugelig KØBT software, som f.eks Tom Tom o.lign.
til ca. 900 kr. som ligger på et micro sd kort, som du så
skal bytte rundt,.. hver gang du vil bruge (musik/video/billeder/data)
eller navigation,…
du kan nemlig ikke bruge begge programmer samtidig, da et købt kort/software
jo ligger på et sd indstikkort,.. er du nød til at ’bytte kort’ hver gang,

derfor er det smart med at GRATIS softwareprogram, som AMAZE, NAV4ALL
www.amazegps.com
http://www.nav4all.com/site2/www.nav4all.com/dan/index.php
men som koster et lille beløb hver gang,
til gengæld optager det næsten ingen plads på tlf.hukommelsen,
og er altid helt up to date, så du undgår at køre forkert,

det eneste du behøver,.. (foruden din bluetooth mobil,)
er en gps enhed som f.eks. denne

http://www.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=536506782&ListingType=0&ListingSort=1&PageNr=1&Catg=10473&LanguageNR=12

og den skal bare ligge i bilen eller lommen Ikke andet,..
ps. og så skal du ikke ha’ en stor klodset gps enhed med sugekop
plantet i forruden.

mvh. EA_HS

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-04-08 10:43

Sikke noget vrøvl

Dels kan du sagtens have såvel kort som alt muligt andet installeret på en gang, da softwaren som regel leveres på CD og derfra installeres på telefonen, dels er navigations softwaren jo ikke ubrugelig fordi der er vejarbejde

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 15:38

Citat
Hos (mobilselskabet) M1, koster det 10 kb = 0,10 kr. at hente kortet (Amaze) ned

At det så skal ske 50 gange i løbet af en køretur glemmer du at fortælle

Det er IKKE et kort den henter men et NYT BILLEDE hver gang.....

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-04-08 17:35

Når den har hentet kortet én gang, henter den herefter kun
opdateringer, altså korrigerer,..!
det koster ca. 1 kb. = 0,001 kr. dvs. 1 øre,..!!!
lige for at sætte tingene/priserne i perspektiv,..

hvis du så vælger at hente/opdatere 50 gange bliver det
den nette sum af 50 øre,..

men så galt/dyrt behøver det langt fra at blive, det er kun for BEGYNDERE,

et eksempel,.. :
du bor i Århus, og vil til en adresse i Kbh….

Århus kan du forhåbentlig finde ud af uden gps,.
mellem Århus og Kbh. burde det heller ikke være nødvendigt
at bruge gps,

når du nærmer dig Kbh. tænder du din gps, (hvis du ikke er kendt)
så bruger du ikke mange kb. (svarende til mellem 1 – 3 kr.)

da det i det hele taget er irriterende at bruge nogen som helst former for gps.
gælder det om at ”lære” at bruge den mindst muligt,..!
den er beregnet som en hjælp i vanskelige situationer,..
og ikke noget der skal køre konstant som baggrundsstøj,
det har man som regel masser af andet ”udstyr” til,
som lyder betydelig bedre,

mvh. EA_HS

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 18:17

Citat
Århus kan du forhåbentlig finde ud af uden gps,.
mellem Århus og Kbh. burde det heller ikke være nødvendigt
at bruge gps,

Hvad helvede skal jeg så med en GPS der kun viser mig de sidste 20 meter

I det hele taget kan jeg ikke se logikken på en mobiltelefon med mindre du blot er passager eller på cykel....

Rul vinduet ned og spørg den nærmeste - du er alligevel tæt på adressen hvis du vil "spare"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 18:19

GPS på mobil må vist betegnes som legetøj....

Men det betaler man jo også for...

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 50 point
Dato : 28-04-08 06:24

Åhhhh ja nu forstår jeg
Der vil altid være nogen der er imod fremskridt, og forbedringer,
de har som regel kun hån tilovers, og er selvfølgelig ”bedrevidende” om alt

engang var der dem, der påstod at en vogn ikke ku’ køre uden heste,
og at jorden var flad,..
disse mennesker har s.. ikke haft det let her i livet,
der kommer jo nyheder og forbedringer hver dag,
helt galt gik det da der kom farver på tv apparatet, og mobiltelefonen
blev opfundet, …….. og nu GPS,..

det kræver nok lige en tilvænningsperiode, for (visse) Kanduer,

til dig, ZURI som jo er interesseret i om Amaze virker, uden at koste en formue,
JA,.. det er efter min mening det eneste rigtige for moderne mennesker,
fordi det fylder meget mindre, holder strøm længere, og er mere præcis end
de store gammeldags GPS kasser mange kører rundt med i forruden,
(m/mobilen i skjortelommen, er det let at høre beskederne th, tv, osv.
du behøver ikke glo på skærmen)
i øvrigt vil der inden for ca, et år være GPS indbygget i 95% af alle mobil tlf.

næsten alt bliver indbygget i mobilen,.. selv fjernbetjeningen til dit Tv,
mediacenter, dit dankort, div. nøgler, osv…. Legetøj, eller ej,…
(det bliver ikke sjovt for refi )

Mvh. EA_HS

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-08 08:03

Citat
næsten alt bliver indbygget i mobilen

Det er jeg slet ikke i tvivl om.....

Men en GPS du næsten skal have forstørrelsesglas for at læse har jeg altså svært ved at se fidusen i.....

Det har INIET med fremskridt at gøre, men et lidt plat forsøg på at "lokke" lidt ud af dem der IKKE vil ofre en RIGTIG GPS og som sandsynligvis INTET har at bruge den til udover at være med på det "nymodens"

Har du virkelig BRUG for en GPS køber man IKKE en mobiltelefon

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-08 12:09

Citat
Har du virkelig BRUG for en GPS køber man IKKE en mobiltelefon
delvis enig, men har man nu en mobil telefon som kan bruges til mere end at ringe med, og lejligvis brug for GPS, så er her en god og billig løsning, og skærmene på nye telefoner er altså ikke så små som de var en gang, jeg har svært ved at se det platte i at udnytte telefonen til andet end at snakke og sms
Men hvis det noget som skal bruges meget, så vil jeg anbefale en data abonnement, eventuel 3G for at prisen ikke skal løbe løbsk

Godkendelse af svar
Fra : zuri

Dato : 28-04-08 14:38

Tak for svaret EA_HS.