/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kalkknuser
Fra : Fynboerne
Vist : 7261 gange
100 point
Dato : 26-04-08 09:26

Jeg har læst i mange reklamer om kalkknuser, men hjælper de?
Hvis jeg spørger en forhandler af kalkknuser, så hjælper de, men er der nogle der har afprøvet dem og hvordan er de?
Der er flere modeller, er der nogen der er bedre end andre?
Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg vil købe en?

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 26-04-08 09:46

Hej Fynboerne
Uanset hvor mange i spørger får i de samme svar, " det virker " og " det virker ikke ".
Der er nemlig ikke nogen der med bestemthed kan sige om kalkspaltere har en gavnlig virkning.
Har selv været med til at eksperimentere med spaltere.
Vi monterede en på et hus og en på nabohuset.Husene var stort set ens ,men på det ene hus ,mente man at man kunne se og høre det på kaffemaskinen og på de små perlatorer ( filtre ) der sidder på Bl:batterier.
Hvor imod på nabohuset var der tilsyneladende ingen virkning.

Vi var derfor ikke blevet klogere da vi var færdige
håber i kan bruge dette.

mvh
mcloud Blikkenslager gennem 35 år.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-08 09:54

Vi har en "kalkknuser" siddende på hovedvandledningen.
http://www.privatgrossisten.dk/shop/default.asp?SetLng=1&page=productinfo.asp?id=416
Og vi er ikke generet af kalk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-08 11:32

Har prøvet men der var ingen synlig virkning

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-08 13:01

Jeg har købt en af de dyre 3000,00 til el hvor kalken spaltes eller knuses v.h.a.ultralyd. er godt tilfreds kaffen smager bedre, maskinerne kalker ikke til, det er nemmere at holde bruserum og haner rene.
Jeg havde ikke investeret i dette hvis ikke det var fordi jeg har arbejdet på et hotel i 6 år og der fik vi efter 3 år sådanne kalkknusere monteret.
Jeg var pedel og efter vi fik monteret disse skulle der ikke skiftes nær så mange perlatorer som før, kaffemaskinerne skulle næsten ikke afkalkes, især okker var vi plaget af og da kalk binder okker forsvandt dette problem også.
derimod har jeg ikke fidus til de billigere udgaver.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-08 13:12

Nemlig stig54 - det skal være en af de "rigtige" og ikke de der clampe rundt om røret.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-04-08 13:28

Jeg købte min her og der var en måneds returret.
http://www.amtech.dk/default.asp?pid=5

Jeg kender mange hoteller herover der har dem installeret. De er også fri for at købe specielle afkalkere til deres ismaskiner nu. isterningene bliver helt klare. Hotellernes er dog noget større anlæg da de har større rør i indgangen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-08 14:21

For ca. 15 år siden gik omtalte clamps som varmt brød, min arbejdsplads solgte store mængder, men efter nogen tid blev der som vanligt kastet en masse billigere og ringere produkter på markedet når mindre seriøse kolleger lugtede penge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-08 17:49

Den magnet "afkalker" er en gammel sag.
Jeg så den første gang i 1967 og det var et Norsk patent. Det er i mellemtiden udløbet (25 år) så alle kan lave og sælge princippet..............men ikke alle laver det lige godt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-04-08 19:51

Magnet afkalker dutter ikke efter min mening, men der var da mange der hoppede på den de var jo rimelig billige, tro kan flytte bjerge.
Før var mit brusehovede hvidt af kalk og strålen slatten efter 3 -4 uger, det er den ikke mere.
Bruserstrålen altså

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-08 20:11

Da dimsen var mest hot så jeg i TV et indslag med en forsker der anbragte to glas vand på et bord, hvoraf det ene var blevet "behandlet"

En tynd lys eller laserstråle blev sendt igennem, og man kunne faktisk godt ved nærsyn se at det havde en effekt.

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 28-04-08 13:32

Tak for svarerne, det er jo ikke til at blive klog på, hvad vi skal, men kan dog alligevel se, at de billige modeller skal vi nok holde os fra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-08 16:48

Snak evt. med de mennesker her, så i køber den rigtige størrelse.
http://www.megatherm-magneta-as.dk/megatherm/

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 10-06-08 19:12

Tak for svaret stig54.
Vi kikker stadig efter, hvad vi kunne tænke os, men tror ikke det skal være en af de billige modeller.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-06-08 19:43

http://www.pdffiler.dk/pdf/v2/?k=50&p=38&s=77

Det er sådan en vi har haft i mange år, og den er monteret med et grovfilter foran så jernpartikler ikke forstyrrer spaltningen.