/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan lægges Ølandsbrud.
Fra : Trinehund
Vist : 5357 gange
40 point
Dato : 26-04-08 00:45

Jeg har fået en stor stabel Ølandsbrud forærende og vil meget gerne lægge dem i min gårdhave.

Er der nogen som kan fortælle mig hvorledes jeg skal gøre, med andre ord hvad skal jeg gøre ved underlaget, for øjeblikket er der stabil og meget lidt sand. Der har tidligere været lagt store kørebanefliser.

Jeg kunne tænke mig at indramme bruddene med sorte granitskærver.

Jeg håber der er nogen der kan fortælle hvorledes jeg skal forholde mig, det er ca. 20 kvadratmeter.

Hilsen Trinehunden

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 26-04-08 01:14

Hejsa trine...

Siden du har haft kørebanefliser går jeg ud fra bunden er fast, Læg mere grus så det passer til den højde du ønske med den nye ølands. det vil være en god ide at lægge en dug under granitten, så du undgår ukrut imellem.
Held og lykke med det
Mvh
joeson

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 40 point
Dato : 26-04-08 09:27

Enig, lad endelig stabilgruset ligge. Det er efter års nedbør arbejdet mere fast og stabilt end nogen maskine kan gøre det. Skæve fliser skyldes at underlaget bevæger sig, eller aktivitet fra trærødder eller myrer.
Når du lægger brudet skal du forinden fjerne eventuelle synlige større sten i stabilgruset. Så lægger du et tyndt lag sand ovenpå som du lægger brudfliserne og granitfyldet i. Du kan rette i det løse sand og banke de forskellige tykkelser sten på plads.

Til sidst låses stenene fast , ved at feje med strandsand hen over så det falder ned i revnerne. Der vandes så sandet skylles ned og fejes igen med strandsnd, når det er tørt.

Det kan blive rigtig pænt. Men betonfliser er nu bedre at gå og køre på.

Kommentar
Fra : Trinehund

Dato : 27-04-08 00:11

Hej igen.

Jeg vil gerne sige rigtig mange tak for de gode svar jeg har fået både fra Joeson og transor. Det var lige hvad jeg havde brug for at få at vide.

Jeg vil derfor se at komme i gang med mine Ølandsbrud, nu tror jeg ikke at det kan give mig nogle hovedbrud. Kun hårdt arbejde og sved på panden.

Tak endnu engang,

Trinehunden

Godkendelse af svar
Fra : Trinehund

Dato : 27-04-08 00:13

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Trinehund

Dato : 28-04-08 01:25

Hej joensen.

Jeg er ny i dette spørgepanel så jeg ved ikke om du har fået mit svar. Men i så fald vil jeg også sige dig rigtig mange tak for rådet.

Hilsen Trinehunden.