/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Støbt terrasse
Fra : g7790210
Vist : 9893 gange
27 point
Dato : 25-04-08 23:58

Hejsa.

Jeg står og skal have lavet en støbt terrasse på ca 35 m2. Regner med at lave soklen i fundablokke (ilagt jern)...

Dækket kommer til at bestå af sand/jord/stabilgrus og derefter et støbt klaplag på 10-15 cm og afslutningsvis skal der lægges klinker.

Mine spørgsmål er så:

- Hvor dyb skal soklen være? skal den ned i frostfri - altså ca 90 cm - eller er det fint nok at lave den ca 20-30 cm under jordhøjde (blokkens højde på ca 20 cm + lidt beton at rette af i).

- Er det ligegyldigt om det er sand, jord eller stabilgrus der ligger under det støbte dæk?

- Lægges der plastik på jord/sand/stabilgrus inden støbning?

- Skal der bruges rionet ved støbning af dækket?

Håber I kan hjælpe....

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 37 point
Dato : 26-04-08 00:02

1 frostfrit
2 stabil eller grus stampet
3 nej
4 ja

Kommentar
Fra : g7790210

Dato : 26-04-08 00:18

Den rande jeg graver (ned til frostfri dybde) - hvor meget af den skal fyldes med beton og hvor mange blokke skal være under jordhøjde?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-04-08 00:24

Suno
3 Har du vist ikke helt ret i.

Beton skal hærde ikke kun tørre...

Nogen gange når man støber er man ned til at sikre at vandet ikke trækker ud af betonnen, og afdække under støbning. Nogen gange er man nød til at afdække over og vande for at sikre betonen ikke tørre inden den hærder.

Så det er vist ikke en endegyldig sandhed----

Jeg syntes spørger har for mange spørgsmål til arbejdets udførsel, til at KANDU rådgivning ikke, i sig selv, giver fagligt korrekt udført arbejde.

Min viden er ikke helt dækkende på området.

men når man laver helt sokkel fundament omkring, der kan bære en overbygning, burde man også tænke isolering og ikke bare støbe oven på jorden. For mig lyder det som en halv løsning.

vh Ben

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-04-08 00:28

Ja var det nu et hus ville jeg vælge blokke hele vejen ned og så vil jeg da fjerne muldlag og så stabil/grus og så mener spørger vel om der skal lægges en membran på stabil/grus inden støbning og dertil Nej

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-04-08 00:29

Du skal ned så du kan støbe bunden af soklen på fast underlag...
Når du støber skal du også ilægge armeringsjern, så din sokkel ikke knækker.

I hjørnerne skal de bukkes og ikke bare stikkes ud og mødes med den fra den tilstødende sokkeldel.

Jeg syntes du skal f en ud og kigge på dit projekt, så du ikke kun får svar på de spørgsmål du selv kommer i tanke om.

De største fejl begås ved at den der udføre arbejdet - ikke ved at at der skulle være stillet flere spørgsmål...

Jeg tror der er en hel del ting du ikke har helt styr på. Så tag og få fat i en fagmand, det vil være givet godt ud...

vh Ben

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-04-08 01:00

Hej g7790210 .

Du skal støbe ned i frostfri (min. 90 cm) - du kan fint støbe direkte ovenpå en overflade af vibreret stabilgrus, men det vil være en god ide med rionet ca. 5 cm oppe i betonen til gulvet.
Hvis du kan grave en rende som ikke falder sammen, så kan du støbe næsten helt op til jordoverfladen og så afslutte med at sætte en række fundablokke eller to - husk at lægge jern i støbningen.
En overflade af stabilgrus som er godt vibreret er udmærket underlag til at støbe direkte på, du skal hverken lægge plastic eller noget andet ud inden du hælder beton på.
Hvis du kan afslutte med at trække af og pudse overfladen kan du sidenhen lægge klinker direkte ovenpå det støbte dæk.
God fornøjelse med projektet og god week-end
Bennymanden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-08 09:47

Jeg går ud fra at det er til en udendørs terrasse, og at der ikke senere skal vægge op at stå på fundamentet.

I princippet kan du lave et fundament i randen og lave dæk som udspændes som en stor stærk flise, der kun hviler på funsamentet.
Så skal fundamentet i frostfri dybde ( det er 20 cm , hvis du tror på klima udviklingen) og til stabilt underlag. Der skal jern i . Dækiket støbes med jern nær bunden kun med dæklag som korrosionsbeskyttelse under. Tykkelse, jernmængde og placering skal beregnes ud fra belastning og spændvidde.
gruset under er kun forskalling under støbningen. Pas på korrekt vandcementtal. Amatører kommer normalt for meget vand i , og så får man svindrevner, når det tørret. Der må ikke være mere vand end der bruges til hærdningen. Der skal ikke være overskud, som tørrer væk.

Den anden måde er i princippet med flere løse fliser som hviler på grusunderlaget. Det er meget nemmere og billigere at lave. Men det er ikke vandtæt nedad. fundamentet i randen bærer ikke noget og kan laves primitivt . Der skal dilatationsfuger mellem Fliserne, og hele resultatet afhænger af et stabilt underlag.
Det er min personlige erfaring at man uanset maskiner hverken kan banke eller stampe tørt grus sammen, så det ikke svinder, når det tørrer efter vand.
Så det sikre er det gamle råd om at vande gruset ned. Kom så meget vand u at det er lige før pladder . svup idet så gruskornene bevæges og pakker tæt, når vandet trækker ud.

Kommentar
Fra : g7790210

Dato : 17-05-08 18:36

Blev færdig med det i sidste weekend...

Først gravede jeg en rande på 90 cm.... (ialt 17 mtr....det er altså langt
)

Derefter 70 cm beton fyldt i (og godt med jern.... bukket i hjørnerne, som en klog mand sagde), og derefter 3 fundablokke (med jern) så jeg ramte eksisterende sokkelhøjde (40 cm over terræn)...

Derefter blev der kørt umenneskelig mange trillebørfulde sand/grus ind, som er blevet kørt over mangen en gang med pladevibratoren....

Tak for de gode råd!!!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-05-08 22:18

Ja det er altid rart med noget at tage sig til Takker og Bukker