/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Lægdsnumre på "Nettet" ?
Fra : jkrjk2
Vist : 2085 gange
250 point
Dato : 02-10-01 23:03

Findes der et sted på nettet, hvor jeg kan finde lægdsnumre ?
Jeannie

Kommentar
Fra : pcm1203

Dato : 02-10-01 23:20

Prøv at se under:

www.sa.dk/ra/salgsservice/foldere/laegd2.htm

mvh
Peter M.

Kommentar
Fra : pcm1203

Dato : 02-10-01 23:23
Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-01 22:57

Du kan finde er del jyske på nettet ved hjælp af http://www.google.com/
søg efter udskrivningskreds der er ca 30 forskellige sider
-
mvh
Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/

"jkrjk2" <jkrjk2.news@kandu.dk> wrote in message
news:eUpu7.560$%D3.112612@news000.worldonline.dk...
> Findes der et sted på nettet, hvor jeg kan finde lægdsnumre ?
> Jeannie
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-10-01 08:37

Det jeg søger er vel egentlig en "database" over samtlige sogne, hvor jeg kan søge på udskrivningskreds og lægdsnummer.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-10-01 09:32

Hej hjr
1. link er "bare" alm. orientering (jvf. de forrige besvarelser)

Dit 2. link virker ikke, kan du ikke lige prøve på en anden måde ?
Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-10-01 10:17

Tjaah, Statens Arkiver har ikke fortegnelse over lægder på nettet, så der kom jeg ikke videre.
Jeannie

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 250 point
Dato : 03-10-01 12:50

Tak for dit svar, desværre bragte det mig ikke så meget længere.

Hilsen Jeannie Kristensen
"Tom Stryhn Sr." <stryhn@email.dk> skrev i en meddelelse
news:9pddc8$ehm$1@news.cybercity.dk...
> Du kan finde er del jyske på nettet ved hjælp af http://www.google.com/
> søg efter udskrivningskreds der er ca 30 forskellige sider
> -
> mvh
> Tom Stryhn
> stryhn@email.dk
> http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
>
> "jkrjk2" <jkrjk2.news@kandu.dk> wrote in message
> news:eUpu7.560$%D3.112612@news000.worldonline.dk...
> > Findes der et sted på nettet, hvor jeg kan finde lægdsnumre ?
> > Jeannie
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Godkendelse af svar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-10-01 14:13

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-01 16:31

Kære Jeannie!

Lægdnumre - altså lægdernes numre indenfor amtet (indtil 1868) eller
udskrivningskredsen (efter 1868) - findes lettest på Rigsarkivet, hvor
registraturen over Lægdsrullerne indtil 1868 (ca.) findes. Der får man for
hvert sogn de stedse skiftende lægdsnumre indtil 1868 at vide, desuden det
nummer og den udskrivningskreds, der har været gældende siden 1868.

Lægdsnumre for sognene findes også i Traps: Danmark. Men jo kun for det år,
den enkelte udgave udkom, d.v.s. de nyere udgavers numre ikke kan bruges til
en pind, hvis du søger en lægdsruller fra før 1868.

Med venlig hilsen

Ulrich Alster Klug
- Forfatter og underviser i slægtsforskning -
http://www.dannebrog.subnet.dk
dannebrog@post.tele.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-01 17:05

Kære Ulrich !
Tak for dit svar. Jeg ved jeg kan bruge Rigsarkivet og Trap, men det kunne
jo være, at "nogen" eller "en eller anden" havde indtastet det i database,
som f.eks. stednavnedatabasen.
Jeg spurgte for måske at kunne forberede mig lidt hjemmefra, med at finde
udskrivningskredsen (den kan jeg finde på www.sa.dk s side) og lægdsnumrene
for de aktuelle kredse.

Hilsen Jeannie Kristensen

"Ulrich Alster Klug" <dannebrog@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3bbb2f9c$0$80791$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kære Jeannie!
>
> Lægdnumre - altså lægdernes numre indenfor amtet (indtil 1868) eller
> udskrivningskredsen (efter 1868) - findes lettest på Rigsarkivet, hvor
> registraturen over Lægdsrullerne indtil 1868 (ca.) findes. Der får man for
> hvert sogn de stedse skiftende lægdsnumre indtil 1868 at vide, desuden det
> nummer og den udskrivningskreds, der har været gældende siden 1868.
>
> Lægdsnumre for sognene findes også i Traps: Danmark. Men jo kun for det
år,
> den enkelte udgave udkom, d.v.s. de nyere udgavers numre ikke kan bruges
til
> en pind, hvis du søger en lægdsruller fra før 1868.
>
> Med venlig hilsen
>
> Ulrich Alster Klug
> - Forfatter og underviser i slægtsforskning -
> http://www.dannebrog.subnet.dk
> dannebrog@post.tele.dk
>