/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
For eller imod mac computer?
Fra : C_J
Vist : 577 gange
50 point
Dato : 25-04-08 19:14

Jeg over vejer at købe en mac computer.. har dog aldrig haft en før eller kender ikke noget til den!

For eller imod?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 25-04-08 19:22

imod

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-04-08 19:26

Jeg er ikke imod - men har vænnet mig til en PC med windows eller Linux.
Jeg har ikke hørt noget dårligt om MAC

Kommentar
Fra : tigerlover

Dato : 25-04-08 19:29

jeg er imod mac ikke noget jeg vil købe

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-04-08 19:34

Kender intet til hvordan Mac fungerer, men er imod på grund af at den skal være en dyr mærkevare, jeg er imod enhver form for mærkevare, undtagen dem som vil give mig penge for at reklamere for mærket

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-08 19:34

Citat
Jeg over vejer at købe en mac computer

Vend lige spørgsmålet....

HVORFOR overvejer du det - du må da have en grund....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-08 19:36

mac er udmærket, men tænk på din kommemde arbejdssituation...

Prøv at søge job og sig: Jeg er ikke mere så fortrolig med PC med Windows, men jeg kender mac...

Da jeg begyndte at arbejde havde jeg lært Algol, men alle i ehvervslivet brugte Fortran,
så jeg måtte omskoles, det samme hvis du specialiserer dig i mac, Svend

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-04-08 19:45

Program udvalget til Mac er meget begrænset. Og dem, der er er meget dyre, på grund af den begrænsede udbredelse af Mac.

Windows er en (dårlig) efterligning af Mac, men med Vista ligner den Mac mere & mere, og programudvalget er enormt.

Apple største - strategiske - fejl, da de kom med produktet var, at de ikke ville udlevere kildekoden til styresystemet.

Det gjorde MS (Bill) og der blev udviklet alle mulige programmer til PCén, derfor fik den den store udbredelse, som den har gjort.

Havde MS ikke skudt kapital i Apple var de døde i dag, og MS ville have monopol, og de må de ikke, så derfor reddede de Apple med deres Mac.

Jeg ville holde mig langt væk fra den.

Kommentar
Fra : C_J

Dato : 25-04-08 19:46

Jeg overvejer det udelukkende fordi jeg synes en ma har et fedt design..
-men blev faktisk fortalt i fona at de nye mac også kan køre windows.

Kommentar
Fra : tigerlover

Dato : 25-04-08 19:51

Windows på en mac det er da spild der som at at købe en forrai og så sette en bmw mortor i

Kommentar
Fra : C_J

Dato : 25-04-08 19:53

Jeg har som i kan fornemme meget meget lidt forstand på computere..

Kommentar
Fra : C_J

Dato : 25-04-08 19:58

manglede lige et par ord.. " har jeg"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-08 20:09

Citat
Jeg har som i kan fornemme meget meget lidt forstand på computere..

Så er mac et DÅRLIGT køb....

Hele din omgangskreds kører jo Win....

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 25-04-08 20:15

Den næste religionskrig kommer ikke til at stå mellem muslimer og kristne, det bliver MAC-brugere vs. PC-brugere.

Vista styresystem, har Microsoft kopieret Apple lidt, ved at bruge en søgefunktion der ligner Spotlight utrolig meget.

MAC computere har en tendens til at se lidt pænere ud på skrivebordet.

Jeg har ikke oplevet et eneste crash med mac endnu, og har haft mac siden 2004.

www.apple.com/dk/getamac/

Med hilsen en MAC-brugere
-croaks

Engang Mac, Altid Mac! :)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-08 20:21

1. Hvis man kan vende sig til de ting er anderledes, siges det at man får en meget driftsikker PC ved at købe en mac
1a dette begrundes i at det hele er Appel udviklet både hardvare og styrresystem...

2. Windows smides på en hvilken som helst PC, og så håber vi at der ikke er fejl i drivere...

3. Windows starter alle mulige hjælpeprogrammer og processer bare for at køre, og alle disse går en Windows langsom. Det siges at MAC ikke har gang i så mange "aktiviteter" samtidig.

Jeg overvejde selv MAC da jeg skulle skifte fra stationær til bærebar (stationært dødsfald). Nu har jeg Vista og jeg er langt fra lykkelig... Jeg syntes at Vista er Microsofts største Flop, men jeg ved ikke om MAC er bedre.

Men jeg er vildt træt af at Vista finder alle mulige mærklige fejl og bare lukker når det passer den.
Jeg overvejer stærkt at smide XP på - men er ikke sikker på at der er driver til alle min HPs komponenter...

Vista er ikke hit - men jeg ved ikke om alternativet er bedre...

Jeg syntes du skal gå i en appelstore og taste og se om du kan vende dig til de ting der er anderledes. Herefter på du træffe dine egne valg... Det er noget skidt og anderledes ved alle valg...

vh Ben

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 25-04-08 20:21
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-08 20:34

croaks
Den er meget sød med hensyn til PC passer den jo meget godt...

Det kunne være rart med svar fra nogen der er konverteret til MAC-ismen - som tidliger var Microsoft W-hindu..
vh Ben

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 25-04-08 21:07

Selvom du har mac kan du jo stadig køre fx officepakken - dvs du har Word Excel osv... Hvis du er Windows bruger nu så skal du helt sikkert vænne dig til at bruge en mac - men når du har det, så er det den fedeste computer!! jeg er på min tredje mac og har haft en enkelt alm pc'er - og jeg ved bestemt godt hvad jeg er gladest for.
En stor fordel ved mac er at du ikke får virusangreb. Jeg har efter 10 år med mac aldrig nogensinde haft en virus - heller ikke selvom jeg har haft downloaded en del crap.
Tjeck apples hjemmeside ud www.apple.com/dk/macosx/ og gå igennem de forskellige guides

Helt enig med croaks - en gang mac - ALTID mac

Kommentar
Fra : bhcolberg

Dato : 25-04-08 21:57

Da jeg i studiesammenhæng for alvor skulle til at bruge en computer i 1988 - ja der står nittenhundredeogotteogfirs - skiftede jeg til Mac, og intet vil nogen sinde kunne få mig over på en windows-maskine.

Jeg har en virtuel PC liggende på Mac'en til de meget få sider af forskningsmæssig art, der kun fungerer i Microsoft Explorer, men ellers - nej tak. Jeg gider simpelthen ikke alt det viruspjat, og
heldigvis er hele den akademiske verden stille og roligt begyndt at skifte Microsoft ud med Mac.

Kommentar
Fra : bhcolberg

Dato : 25-04-08 22:19

En kommentar til bl.a. Benjamin Hansen (hentet fra mig selv et andet sted, hvor vi diskuterede samme emne).

Apples styresystem er et ægte ikon-baseret styresystem, hvorimod Windows IKKE er et styresystem, men et afviklingssystem. Hvis du sletter Windows, vil din maskine stadig kunne fungere, fordi det, der styrer den, er DOS (Disk Operation System), som IBM for mange år siden lancerede med deres PC'er (Personal Computer), da de supplerede erhvervslivet med det private marked.

Det vil du kunne overtyde dig om ved at gå ud i »Command Prompt«, d.v.s nederste led i maskinen C:>. Det er altså DOS, der får maskinen til at køre. Før Windows blev opfundet af Bill Gates, skulle man selv skrive alle kommandoer i form af bogstavkombinationer. Så Windows er altså en efterligning af Apples Operativ System.

Da Apple introducerede deres computer - Mac (= Macintosh), var vi nogle, der fik noget at tænke over. Jeg så Mac første gang på messen i Bella Centret i 1985/86, og som DOS-mand (COBOL-programmør) var jeg godt klar over, at vi stod overfor en revolution af de helt store.

Hvis du investerer i en ny Mac, vil du, som Ulrik rigtigt skriver, få nyeste version OS 10.5 med - ellers kører maskinen ganske enkelt ikke; at den også vil kunne køre Windows og alle programmer, der afvikles af Windows, er et supplement, men det er der ikke noget nyt i.

Alle Mac'er har altid kunne læse og formattere i DOS. D.v.s. når en kollega - før email var opfundet - f.eks. sendte en diskette med en tekst skrevet i Windows-versionen af Microsoft Word, puttede jeg disken ind i Mac'en, åbnede filen, skrev hvad jeg ville, lukkede filen og returnerede disketten. Problemet opstod først, hvis jeg tog en at mine egne disketter og forinden glemte at formattere den i DOS.

For flere år siden tvang udviklingen Bill Gates til at opfinde et program, der gjorde, at man på Mac kunne installere en kunstig PC'er, der kørte Windows. Jeg har en »Virtual PC for Mac« med Microsoft Windows XP Professional og hele den tyrkiske musik liggende på Mac, men bruger den kun til de hjemmesider, hvis konstruktører kun formår at få tingene til at køre i Windows.

Jeg har kørt på Mac siden 1988, og har såmen stadig min gamle Mac Classic. Eneste grund til, at den ikke længere kommer på nettet, er, at jeg har ADSL-forbindelse; den kan kun køre på et 56K modem, men med lidt besvær kunne jeg da godt koble den via et netværk.

Hvis du gerne vil slippe for virus og alt det bras, så skift til Mac. Sidst, nogen forsøgte sig med en Mac-virus, var tilbage i 1991, så vidt jeg husker, men efter Apple intoducerede OS 10, der er UNIX-baseret, er der da en mulighed, men det er absolut ikke let, foruden at der skal være nogle spredningsbetingelser til stede, som kræver en aktiv medvirken fra den enkelte Mac-bruger, før det vil lykkes.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-08 22:30

Hej bhcolberg

Tak for et meget godt svar. Skønt det ikke er i min egen tråd,
Jeg tror at mange som mig der er opvokset via DOS og Windows, har lidt svært ved at tage springet. Jeg har lige (for 2 mdr siden) smidt 10 kkr efter en HP plastic PC med Vista... Er tit i tvivl om om jeg gjorde en god forretning...

Jeg piller stadig ved Mac når jeg er butiker hvor de står med strøm på - end dag springer jeg måske ud.... og tænker at det skulle jeg have gjort for mange år siden...

vh Ben

God weekend til alle

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 25-04-08 23:44

Tag springet!!! Du bliver SÅ glad for din mac!!!!! Jeg kender ikke alle de tekniske baggrunde til hvorfor det ene er bedre end det andet, jeg ved bare at en Mac er så meget nemmere at bruge og har de smarteste funktioner!! Der er simpelthen bare ikke de samme problemer som man ellers oplever!

Og som en ekstra bonus ser den jo rasende godt ud! Og er bare liiiiige det federe at flashe

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-04-08 09:37

Hvis du vil have en driftsikker computer så er MAC det eneste rigtige.
Jeg kører med en ældre MAC med OS9,2 dansk. Den har kørt i 8 år og jeg har haft problemer 1 gang, hvor styresystemet skulle reatableres.
Dette kan ingen windows maskiner klarer. Alle kontorer i Tele Danmark Forlag har kørt med MAC siden de kom frem. Den er stabil, driftsikker og det sker at den nye word pakke kommer til MAC først.
Hvis du endelig vil bøvle med windows kan det installeres på en MAC. På en MAC kan du læse cd og dvd både brændt på en MAC og fra en PC,er. Der er mange der har problemer med at lave foreningsblade når de modtager en cd med en annonce. Så kommer de til mig og fortæller, jeg kan ikke læse CD'en. Nej siger jeg, det er fordi vi MAC brugere har noget for os selv (vi er måske også noget for os selv, da lortet bare skal virke hver man man tænder).

hawaii7

Kommentar
Fra : hhhj

Dato : 14-07-08 19:37

"Jeg har ikke oplevet et eneste crash med mac endnu, og har haft mac siden 2004."

Det har jeg... Jeg købte min mac i januar i år, og kunne aldrig nogensinde finde på at købe en pc igen. Man bliver lidt træt af altid at sige det samme, men DET VIRKER BARE!

Ingen virus, et gennemtænkt system, som iøvrigt også kan køre linux og windows og udover det det lækre design.

Hvornår crashede min mac så? Da jeg kørte windows på den.

- HH