/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
bo i Tyskland/ Arbejde i DK
Fra : michael_30
Vist : 6655 gange
200 point
Dato : 25-04-08 17:04

Hej

Jeg ville gerne finde ud af, hvad der er af regler hvis man som dansker bor i Tyskland og arbejder i danmark.

1. Hvad regler er der for det? Eks. gælder sygesikringen stadig, skal man betale tysk skat eller dansk skat.

2. Skal man søge opholdstilladelse eller skal man ændre statsborgerskab

3. Er der et sted hvor man kan finde regler for dette

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-08 17:07

1. NEJ - TYSK
2. NEJ - du kan bosætte dig hvor du vil i EU - sålænge du forsørger dig selv
3. JA - men der skal du i den tyske lovgivning...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-04-08 17:08

Prøv at se nærmere her
Citat
Danskere i udlandet

http://www.borger.dk/forside/dansk-i-udlandet

Kommentar
Fra : pve

Dato : 25-04-08 17:09

Prøv at se her: http://www.dansk-i-sydslesvig.de/nyiregion.htm

Jeg brugte den side da jeg for et stykke tid siden overvejede at flytte til Tyskland pga arbejde.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 25-04-08 23:49

Et godt link på pve.

Har ikke endevendt siden, men min mor bor i Sydslesvig, og jeg ved derfor, at hendes danske pension beskattes i Danmark. Så mon ikke det også gælder "almindelig" løn?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 26-04-08 17:32

Citat
Så mon ikke det også gælder "almindelig" løn?
- det kommer lidt an på bopæl, antal dage i DK/DE, "Center for livsinteresser" etc

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 26-04-08 18:19

Citat
- det kommer lidt an på bopæl, antal dage i DK/DE, "Center for livsinteresser" etc

PVE..... Kan du uddybe det?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 26-04-08 18:23

Jeg syndes ikke at jeg kan finde noget omkring regler for hvor meget man skal være på sin bopæl i Tyskland, og hvor meget man må være i Danmark.
Eks. hvor meget må jeg være i danmark ud over den tid jeg bruger på arbejde. Jeg tænker mest på, hvis jeg nu overnatter hos bekendte i danmark

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 200 point
Dato : 26-04-08 18:43

Du kan også kigge her:

http://www.skm.dk/publikationer/notater/600.html

Så behøver du ikke fortælle hele din livshistorie...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 26-04-08 18:47

Hvis det er dit eneste problem, så ville jeg ikke være bekymret. Der er jo heller ikke nogen der tjekker, om du sover hjemme hos dig selv, eller snupper en nat hos en ven, som bor tættere på dit job.

Men du kan jo altid købe dig til et bindende svar hos SKAT:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=210335

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 18:53

Så godt som samtlige europas lande har ordninger der forhindrer overbeskatning....

GENERELT betaler du skat hvor pengene tjenes...

Da du så ikke bor her betaler du meget mindre end herboende da der ikke opkræves kommuneskat osv.

Samtidig skal du indlevere selvangivelse i Tyskland....

Har du betalt MINDRE end du skulle have gjort ved samme indkomst i Tyskland bliver "resten" opkrævet der...

Men det er STADIG billigere...

Til gængæld er der en del du så pludselig SELV skal betale - (sygesikring/dyrere husleje/børnepasning måske osv...)

Så om det betaler sig i DIT tilfælde er der ingen her der kan svare dig på.....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-04-08 10:54

Husleje, børnepasning mv skal da også betales i DK...

Og det er jo ikke engang sikkert, at husleje mv er dyrere.

Og godtnok betaler man selv sygesikring, men man får til gengæld også (markant) mere for pengene! Det danske sundhedssystem befinder sig på "stenalder"-niveau i forhold til det tyske. Især på det sygdoms-forebyggende område. Det ved jeg af egen (og selv-betalt) erfaring.

Det med den tyske sygeforsikring ser jeg kun som en betryggende fordel ved at bo syd for grænsen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 15:35

Citat
Det med den tyske sygeforsikring ser jeg kun som en betryggende fordel ved at bo syd for grænsen.

Uha....

Du skal vist prøve at flytte til Tyskland....

Så finder du ud af hvor godt danskere har det

Nok er der billig spiritus og biler - men der stopper festen også

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-04-08 17:52

Så hævet jeg buddet med:

Jeg er sydslesviger. D.v.s. født dernede, dansk opdragelse, skole mv, og har stadig familie dernede -og jeg er takket være egenbetaling og det tyske sundhedssystems opfordring (læs: min mors insisterende overlæge på kræftafdelingen) blevet undersøgt forebyggende for tarmkræft, hvor de faktisk fandt noget...!!!

Først herefter blev jeg taget alvorlig hos min danske læge, og nu går jeg til fast kontrol i DK.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 18:07

Ja - den slags kan jo ske overalt....

Men du kan da ikke bygge din tilværelse op omkring at du nok en dag bliver kræftpatient....

PS. Beklager da din sygdom - men det ER altså et dårligt argument....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-04-08 18:18

Det er som man tager det... Det er jo også andre / flere fordele.

Men inden tråden løber af sporet, så skulle vi måske vente på en reaktion fra spørgeren...!?

Godkendelse af svar
Fra : michael_30

Dato : 27-04-08 18:47

1000 Tak for svaret Ysseven. Det var en god hjælp, med skat som kilde.
Også en stor tak til alle jer andre
Ja, der er godt nok mange ting der skal tjekkes og undersøges før man kan tage en beslutning, om man kan spare noget ved at flytte til Tyskland.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-04-08 19:01

Selv tak. Og ja, der er meget, som skal tjekkes - og overvejes...! Bl.a. bliver du jo pludselig til "indvandrer".

Men held & lykke - og så er det altså ikke så slemt lige syd for grænsen...

Kommentar
Fra : rasmustmadsen

Dato : 08-12-08 19:03

hej michael.
kan du ikke maile til mig på rasmustmadsen@hotmail.com, så kunne jeg godt tænke mig at høre hvad du fandt ud af? jeg vil nu prøve nogle af de sider som er srkevet om her.

ind til videre tak. god aften
hej Rasmus Madsen
Svendborg