/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Nedgravet kabel
Fra : pedroso
Vist : 12673 gange
353 point
Dato : 25-04-08 15:49

Hej!

Jeg skal nedgrave et kabel til nogle 230V LED lamper i min terrasse. Jeg vil gerne høre om nogen ved om stærkstrømsbekendtgørelsens har undtagelser der gør at man ikke behøver at grave kablet de ca. 50cm ned, og om man behøver dækbånd. Når man altså har en hård overflade over (betonfliser).

Er det også tilladt at afisolere installationskablet for at kunne bukke det op i lampen? Det foreslog sælgeren mig, men jeg synes det lyder lidt kritisk... Man kan selvfølgelig lukke hullerne til lampen med silikone, meen.... Jeg har tænkt mig at stikke et rør ned i jorden hvor kablet kan bukke. Andre ideer?

Min tanke er at lægge kablet i stabilgruset. Fliserne fungerer jo som beskyttelse mod at man graver. Og jo, man kan jo pille fliserne op og grave ned i kablet og få stød, men for hver 2-3 m stikker kablet jo op til en lampe, men er det advarsel nok?

Mvh Pedroso

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 186 point
Dato : 25-04-08 16:02

Kablet skal som udgangspunkt graves 35 cm ned - og markeres med et dækbånd. Jeg er faktisk ikke klar over om det faktum at de ligger under fliserne ændrer på det - men hvis du lægger dem lige akkurat under fliserne vil de jo blive synlige i det øjeblik man fjerner flisen, og så kan de vel ikke kaldes nedgravede..

(Jeg ved at elforsyningsselskabet i vores område har brugt metoden til dagelys anlæg)

Kablets kappe skal med helt ind i belysningen - og der findes ikke nogen undtagelser der kan retfærdiggøre at du ikke gør det. Hvis det ikke kan lade sig gøre at tilslutte lamperne med det kabel der kræves på det sted - må man beklageligvis konstatere at den i praksis er uanvendelig

Bemærk iøvrigt at det du er igang med at gøre ikke må gøres af dig selv - men SKAL udføres af en autoriseret el installatør

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-04-08 16:15

Det skal 35 Cm. ned under færdig terræn. Du kan bare ligge kablet i i et rør, så behøver du ikke dækbånd. "elektrikkerrør" er ikke godkendte, men et et PVC rør til vand eller afløb er OK. Har du nogle gamle vandrør (jern) er de også OK.

Med hensyn til montering af lamperne, skal kapperne med ind. Man kan evt. gøre det at man sætter
en samledåse op på standeren. Man kan så fra denne dåse køre en tyndere ledning op i lampen, hvis den ikke kan tage tykke kabler.

Husk også at kablerne skal være beskyttet fra 35 Cm. under færdig terræn til over 50 Cm.(så vidt jeg husker)
Dette kan gøres med et galvaniseret vandrør eller en galvaniseret dækskinne.

HUSK Jord

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-08 17:28

Isoleringen er den plast der er omkring hver kobberleder. Resten kaldes kappe og er kun til mekanisk beskyttelse, fordi isoleringen ikke er stærk nok isig selv.
Kappen skal med ind i indføringen, og lampen skal være beregnet til at føre et stærkstrømskabel ind i.
Hvis det er svært, tyder det på at materiellet slet ikke er beregnet til det du vil bruge det til.

Hvis du baree vil have nogle elendige led lamper , ville det måske være lettere at anbringe en sikkerhedstransformator indendørs, og så føre nogle ledninger til en sikker lav spænding ud til lamperne, hvor du bruger led til et par volt.

Kablet kan du bare lægge ca 10 cm nede i gruset under fliserne. Der er det mekanisk beskyttet, og samtidig så langt nede at fliserne ikke kan gnave på..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-04-08 20:09

35 cm ned sb: afsnit 522.8.1 + 522.8.2 samt 522.8.4
ang. kabel dåse på og et tyndere kabel på ud til lampen kappen skal HELT ind
der er ingen mellemveje

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 25-04-08 23:43

Transor, du skriver: "Kablet kan du bare lægge ca 10 cm nede i gruset under fliserne. Der er det mekanisk beskyttet, og samtidig så langt nede at fliserne ikke kan gnave på.." Er du sikker på det, for flere af de andre indlæg siger nogenlunde det modsatte?

Dansende_T: Kablet bør nok ikke lægges lige under fliserne, for så kan det blive gnavet over. Men forstår jeg dig ret så har jeres elforsynings selskab har gjort det sådan? Så kan det vel ikke være ulovligt??? Eller skal jeg forstå dig sådan at kablet ligger så meget under fliserne at de ikke gnaver på?

Jeg giver lige nogle ekstra point så håber jeg på et hurtigt svar. Jeg skal nemlig i gang her i weekenden!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-04-08 05:11

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

522.8.2 Kabler i jord.
522.8.2.1 Kabler skal lægges i mindst 0,35 m dybde under færdigt terræn.

522.8.2.2 Kabler i mindre end 0,7 m dybde under færdigt terræn skal beskyttes med rør, U-profiler eller plader.

522.8.2.4 Ved opføring fra jord til det fri skal kabler i fornøden udstrækning beskyttes mod mekanisk beskadigelse såvel over som under jordoverfladen.

Note Til beskyttelse af kabler ved opføring fra jord til det fri kan anvendes forzinkede jernrør, stålrør, kabeljern eller plastvandrør af polyæthylen efter DS 2119 for et arbejdstryk på mindst 0,6 MPa (6 kp/cm2). Almindelige installationsrør har derimod ikke den fornødne styrke.

dvs. 35 cm nede i jorden (beskyttes med rør , u-profil eller dækplade) eks. dækplade kan bla. købes i harald nyborg http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6852&Grp=&n=10 -
50 meter 199kr

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-04-08 07:38

rotw skriver:
Citat
ang. kabel dåse på og et tyndere kabel på ud til lampen kappen skal HELT ind
der er ingen mellemveje

Ja, selvfølgelig skal alle kapper med helt ind i dåse samt lampe. De lamper du vil bruge, har de ikke en forskruning (eller lign.)?? De skal jo være en form for vandtætte, det lyder det ikke helt til at de er. Er du sikker på at de godkendte til udendørs brug???? Mener de mindst skal være IP44 (er ikke helt sikker her, er der nogen der kan bekræfte/afkræfte??)

Er du nu også sikker (medens vi er ved spørgsmålene) at kablet er godkendt til nedgravning???
De fleste af de billige (feks. 3 X 1,5 mm²) kabler man kan købe i Silvan, Bauhouse, jem&fix og Harald Nyborg, må ikke nedgraves!!!! Kabler der er godkendt til nedgravning er som regel noget dyrere. De godkendte føres som regel også i de nævnte byggemarkeder, men folk ser normalt mere på prisen, end hvad kablerne egentlig må bruges til.

Og så lige et spørgsmål til rotw: Findes der egentlig noget om hvor højt over jorden kablerne skal være beskyttet??

Ja, nok for denne omgang, der er altså ikke bare lige at grave kabler ned, og så opfylde alle krav.

MVH

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 26-04-08 09:26

Viskinge: Jo der er en forskruning i lamperne. De er IP67, og skal sidde i fliserne, så det er fuldt tilstrækkeligt. Det er nedgravningsspots hvis ikke jeg lige fik nævnt det. Mht. det med at afisolere så tror jeg nok ikke der er mere at diskutere. Lidt dumt at leverandøren kommer med det råd. Problemet er jo at det er svært at bukke et installationskabel, men jeg har nu gravet et plastrør ned så kablet kan bukke i det.

Og så har jeg dækbånd til kablerne. Men jeg synes jo stadig man godt kan argumentere for at fliser kan betragtes som beskyttelse når der står "Kabler i mindre end 0,7 m dybde under færdigt terræn skal beskyttes med rør, U-profiler eller plader". Nu er fliserne jo så ikke gravet ned i 35 cm dybde, og der står vist i reglerne at beskyttelsen skal ligge godt 10cm over.

Det bliver nok nedgravning med dækbånd over. Kablet er iøvrigt købt i HN, med tydelig markering af at det kan bruges til nedgravning. Kvaliteten er også derefter så vidt jeg kan vurdere.

Jeg tror jeg har styr på op og nedgennemføring. Der var en anden tråd herinde med samme spørgsmål! Havde ellers kigget, men ok.

Tak iøvrigt for de mange rigtig gode råd. Kigger lige igennem ved lejlighed og ser hvem der skal have points'ene. Men jeg vil også godt høre transor og Dansende_t omkring det de har sagt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-04-08 12:15

jeg mener det står et sted i sb vil lige pårøve at undersøge det

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 26-04-08 13:01

Det er ikke nok, at kablerne er "beskyttet" af dine fliser! så du er nødt til, at bruge dækplade!!

Elektrikeren

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 26-04-08 13:59

Jeg vil tillade mig at udfordre jer lidt, for regler skal jo følges, men man skal jo også finde de rigtige regler at følge...

- Gør Dansende_T's elselskab tingene ulovligt?

- Kablet kan vel ikke betragtes som nedgravet hvis det ligger synligt når man tager fliserne af? Og så må det vel godt bare ligge uden andet end sig selv? Som et kabel man hæfter fast på en mur eller et plankeværk? Hvis vi nu går ud fra det er der jo nogle andre krav i SB:

"522.7.1 Ledningssystemer, der bæres af eller er fastgjort til konstruktioner eller udstyr, der udsættes for vibrationer, skal være egnede til disse påvirkninger, især hvad angår ledninger og ledningsforbindelser."

- Jeg er helt med på at det evt. kan komme til skade når fliserne vibreres. Men ligger det bare en cm nede så sker der med garanti ikke noget med det. Og fjerner man fliserne er den cm sand jo ikke nok til at skjule kablet. Man kan jo også lægge markeringsbåndet mellem flisen og kablet, for så ser man det i hvert fald. Er det for kreativt?

- Hvis fliser kan betragtes som gulv: "522.8.1.6 Ledningssystemer, der er forsænket i gulv, skal være tilstrækkelig beskyttet mod skader på grund af den forventede brug af gulvet." - så mener jeg at selve flisen er beskyttelse nok.

Endelig: Hvad gør man rundt omkring? Det er jo blevet ret populært med nedgravningsspot i fliser. Graver alle tingene ned med markeringsbånd eller i rør???

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-04-08 18:20

der er jo ingen diskution kap. 522.8.2 er de eneste regler der gælder for kabler i jord
så det hedder min 35 cm ned og i mellem 35-"69" cm hedder dækplade-uprofil eller rør som placeres ca. 10 cm over kablet slut.
ved 70cm placeres mærkningsbåndet ca 20 cm over kablet slut

ang. viskinge
nej kan ikke finde det
kun er du skal i fornøden udstrækning beskytte mod beskadigelse over og under jord
så alt efter hvor kablet sidder og hvilken omgivelser fra 5cm og op

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 26-04-08 19:49

Jeg spørger sikkerhedsstyrelsen på mandag

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-04-08 23:30

att. Dansende_T
Note Elleverandøren kan dog stille særlige krav vedrørende tracé og nedlægningsdybde for ledninger, der fører umålt strøm.

de kabler du snakker om er på offenlige vej stiger elig. disse er noteret hos tekniskforvaldning og elselskabet og når der graves på offenlige veje mv skal tekniskforvaldning kontaktes ang plan-tegniger over dvs. kabler vand kloark mv
det kan du ikke på privat grund

man er underlagt SB og forsyningselskaberne og de vil helt klart sige til dig hvis du spørger SB 522.8

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 27-04-08 00:39

rotw > Uanset om det er i et offentligt fortov - eller at det er elleverandøren der har lagt kablerne gælder SB stadig ... Forresten er gadelys ikke umålt strøm ... og umålt strøm skal ALTID 70 cm under...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-04-08 07:13

ellevandørendet kan forekomme at kablerne ikke kan lægges anderledes i offenlige veje mm pga. andre ting så som kloark og vand mv.
i sb stå der en elastik § som gælder for ellevandøre
så nej ellevandøre kan godt freks. lægge umålt kablet i andre dybter

Note Elleverandøren kan dog stille særlige krav vedrørende tracé og nedlægningsdybde for ledninger, der fører umålt strøm.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 30-04-08 11:46

Dansende_T: Hvad sagde sikkerhedsstyrelsen?

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 06-05-08 11:19

Tak for svaret Dansende_T.