/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Rengøring af oliemaleri
Fra : classic26
Vist : 11399 gange
500 point
Dato : 25-04-08 13:47

Hej

Jeg kan læse flere gode råd på nettet om rengøring af oliemalerier, franskbrød...kærnemælk...vinduesrens.

Nogen der her PERSONLIGE erfaringer i rengøring af oliemalerier, hører jeg gerne om dem!

tak

Kommentar
Fra : ch1quita

Dato : 25-04-08 13:51

Hmm, acetone er en dårlig idé... (Gammel Mr. Bean film)

-Go weekend!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-04-08 13:53

Franskbrød , det hvide brød, kun en anelse fugtigt.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 25-04-08 13:56

lunkent vand med en smule opvaskemiddel og en blød svamp/klud

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-08 14:00

Jeg ville overhovedet ikke begynde at eksperimenterer, uanset hvor mange personlige erfaringer der kom frem.

Indlever det til en proff. så du ikke kommer til at fortryde din rengøringsiver

Og hvis du stadig har lyst til at forsøge, så gør det endelig helt ude under rammen, så gør det ikke helt så meget hvis det bliver noget hø

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-04-08 14:07

hvis billedet har nogen værdi, elller du af abdre grunde vil bevare det - Så find en dygtig konservator.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-08 14:12

Oliemaleri er faktisk et vidt begreb....for det afhænger helt af, om maleriet er overfladebehandlet med noget eller om det kun er den "rå" maling.....

Fremgangsmåden og midler til rensning afhænger helt af det, og såfremt det er et maleri du ikke vil risikere bliver ødelagt, bør du få en konservator til at kigge på det.

Det er ikke billigt, men alt er jo relativt, hvis der er tale om et maleri af en vis værdi.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 510 point
Dato : 25-04-08 14:18

Hvis dit billede kun er lidt nusset, kan du bruge krummen fra daggammelt franskbrød, uden fugt, som en slags viskelæder - meget forsigtigt!

Lad være med at bruge væsker. Hvis det er bare en anelse krakkeleret, hvad mange ældre oliemalerier jo er, risikerer du, at ødelægge det helt.

Som anbefalet ovenfor, gå til en fagmand, hvis du vil være helt sikker på et godt resultat.

Prøv f.eks. at se her, hvad en sådan kan udrette

http://www.malerikonservering.dk/konservering.asp

Mange hilsner fra HelleBirgitte (Billedkunstner)

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 25-04-08 14:48

Rengøring af oliemaleri:

Del et løg på langs og gnid over maleriet med snitfladen. Farverne vil igen gløde og maleriet være som nyt.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-04-08 14:49

Du ku' prøve at spørge konservatorerne på Statens museum for Kunst, de skriver de svarer på spm og har vel personlkige erfaringer

http://www.smk.dk/smk.nsf/5a8a7f63d33b85d8c125697a007844f9/7c3d87204765bf1ac12573c60039002e!OpenDocument&monthshown=200804#MALERI

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 25-04-08 14:56

http://www.handyman.dk/debat/vis.asp?id=935

prøv dette link det berskriver det også godt

chicapigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-08 15:02

Hvis det er et ubestemmeligt billede.....
øh.....
Hvis dit billede har affektionsværdi for dig, så lad være.......

For det er sådan, at de der skøre kunstnere KAN have eksperimenteret med at blande andre ting end de gængse "olie" ting i farven... SPECIELT hvis billedet er fra krigens tid eller lige derefter.
Og så er alle de eksperimental-olie-ting altså ikke nødvendigvis vandfaste...

ØU... jeg har selv ødelagt et billede som en hedengangen onkel havde malet...
Men det var i forvejen helt ødelagt af et tykt lag nikotintjære fra min mors 20 daglige cigaretter gennem mere end 50 år....... Og da onkel ikke var nogen "anerkendt kunstner" så var der ikke økonomisk tab ved det... men det er ærgerligt alligevel.....
Jeg brugte vat opvredet i mild sæbevand .... ALT! hvad der var hvidt i viste sig at være vandopløseligt..

---Men inden da havde jeg renset flere andre malerier på den måde........ med godt resultat...

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-04-08 08:53

Jeg gør, lige som min far gjore for over 40 år siden.

Sørg for at lærredet er spændt nogenlunde op.

Brun sæbe eller sæbespåner piskes godt op i varmt vand, så der kommer masser af skum. Jeg tager så etskumgummisvamp, og dypper den ned i vandet og får den til at lave mere tæt skum. trykker vandet ud, og samler kun skum op, og så kommer jeg det på hele fladen på én gang. Tører af med et rent viskestykke. Ikke nyt, da de som regel ikke kan suge, men helt rent. Nyt skum på, og tørre af til det er helt rent. tør og dup godt af.

Når billedet er tørt, spændes det efter

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 27-04-08 09:27

Jeg ville ikke være bange for at tørre billedet af med en mild sæbeopløsning. Der er jo en årsag til at man aldrig har behøvet glas i rammen på oliemalerier.......

Og med den i mende ville jeg tænke på tidligere tiders sæbeopløsninger, og komme frem til at jeg heller ikke ville være bange for at bruge en skrap opløsning.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 27-04-08 15:00

nemlig!

Godkendelse af svar
Fra : classic26

Dato : 30-04-08 10:02

Tak for svaret HelleBirgitte.
Det prøver jeg.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-04-08 10:34

Selv tak, håber dit maleri bliver flot igen