/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Hvad skriver man ?
Fra : WinXPeter
Vist : 1564 gange
80 point
Dato : 24-04-08 22:25

Hej

Jeg er ved at lave en fødselsdagsinbydelse for en 8 årig knægt i Photoshop, altså det er ham der har fødselsdag og skal give den til sine klassekammerater.

Jeg er nu kommet i tvivl om hvad man skriver:

1. ville det glæde mig, hvis du kunne komme

2. ville det glæde mig, hvis du kan komme

3. vil det glæde mig, hvis du kunne komme

4. vil det glæde mig, hvis du kan komme

Tror jeg har lavet papirflyvere lige i den time

Er der nogle der har været mere opmærksom end mig, så vil jeg være glad for bud på hvad der skal stå.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-04-08 22:27

4. hvis det er en 8-årig

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-04-08 22:28

[CITAT]ville det glæde mig, hvis du kunne komme [/CITAT
Sådan har jeg altid skrevet for vores datter

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-04-08 22:31

Ja dansk er en svær ting

Jeg ville vælge nr 4

Forestiller mig der står noget lignende som:

Da jeg bliver 8 år d. x/x og holder fødselsdag
Citat
vil det glæde mig, hvis du kan komme

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 24-04-08 22:40

Takker for buddene

Ja der skal stå: Da jeg bliver 8 år d. xx-xx, vil.....

Lader den lige stå natten over, før jeg bestemmer mig

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-04-08 22:50

Det er da helt klart nummer 4, når det drejer sig om mindre børn.

Nummer 1 for voksne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-04-08 22:50

Jeg ville nu skrive

"ville det glæde mig, at du kan komme" eller "ville det glæde mig, at du kan deltage"

"jeg vil blive glad for at se dig"

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-04-08 22:57

nummer 1 = ok
nummer 4 = ok

nummer 2 og tre er noget sludder

forklaring
ville =datid kan = nutid
vil = nutid kunne = datid

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-04-08 22:58

Jeg er ikke god til Dansk men
1. ville det glæde mig, hvis du kunne komme
Ville datid og indbydelsen er til noget i fremtiden... Om'er

2. ville det glæde mig, hvis du kan komme
Ville datid og indbydelsen er til noget i fremtiden... Om'er

3. vil det glæde mig, hvis du kunne komme
Kunne er datid
Det var trist at du ikke kunne komme....Om'er

4. vil det glæde mig, hvis du kan komme
Det er sætningen konen siger til manden Onsdag aften... (når han har ligget og pumpet i missionærstillingen i 30 minutter...)

Hvis man anvender ordet "hvis" - tror man ikke på at folk kommer.
Hvis en sælger anvender tvivlsomme ord, tror han ikke på salget eller kundens købelyst

Derfor-.
- Jeg vil glæde mig at se Dig til min...
- Jeg ser frem til at Du kommer til min...
- Jeg glæder mig til at se Dig til min...

Tag for givet at de kommer og at indbydelsen blot er en reminder, om noget de godt ved...
vh Ben

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-04-08 22:59

hovsa, så er nummer 1 vel egentlig heller ikke iorden.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-04-08 23:04

alle 4 er - gundlæggende om'er
Men, floskler der er set før... Det er måske det der skaber forvirringen...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-04-08 23:06

Jo, 1 er fuldstændig grammatisk korrekt.

Man bruger modalverbernes datidsform til at udtrykke en fremtids hypotese eller ønske

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-04-08 23:08

Nej, Benjamin..Hansen.
1 og 4 er grammatisk korrekte

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-04-08 23:10

Jeg glæder mig til at se dig

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-04-08 23:20

frida
med den på, kan man kaste alle i word, uden at få grønen streger.

Men hvorfor bruge et vrøvle sprog. Hvorfor ikke stiumulere til at udtrykke sig præcist.

Det er da lidt for "feminint" blot anvende mange ord, fordi man kan...

Men det er ikke alt, jeg har fortand på.....

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 24-04-08 23:28

Takker igen for alle inputs

God forklaring Benjamin.Hansen, jeg hælder også til nummer 4 nu. Og med din forklaring, kan jeg godt se meningen med alle de forskellige da og nu tider m.m.

Det er ikke lige noget der har kunnet fange min opmærksomhed nogensinde før.

Og til ans, tak for alternativer. Det må jeg lige snakke med forældrene om.

Jeg vil stadig lige lade spørgsmålet stå til engang i morgen.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-04-08 23:28

Nej, det er det ikke

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-04-08 23:28

Benjamin

Frieda
Dansklærer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-04-08 23:38

Jeg synes nu selv at "Jeg glæder mig til at se dig" er et godt bud Så skal der også stå S.U. senest den ?????

Der må ikke stå "hvis du .... det ene eller det andet"

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-04-08 23:56

Det ville være kanon fedt, hvis du dukkede op på min fødselsdag og vi kunne fyre den totalt af....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-04-08 00:00

Jeg er da fuldstædig lige glad med om du er Dansklære... eller andet.

Min pointe er at, det da tragisk at ting er gramatisk rigtige, hvis det der udtrykkes er noget vrøvl...

Det er som at stå med en bil der ikke kan bremse - men den er synet igår...

Jeg er godt nok også fra en tiden lige efter spanskrør blev afskaffet.

Vollar fætter, jer gor por danskar språg skolar og blir intgrert... det er fucking svart.

Vi ka skrrive sort på 5 moder ov all er rigtig... Men vi ka ik lare at si det vi menar...

Jeg anker ikke over at man ikke kan skrive de 4 forslag. Man kan skrive dem alle...

Man kan altid skrive vrøvl gramatisk korrekt....

Måske er det utopi at tale om rigtigt og forkert, da det hele jo handler om hvad man vedtager som korrekt...

Jeg lærte heller ikke at skrive Majonæse - da jeg gik i skole. Det er først set efter...

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-04-08 00:08

.......... jeg holder med mangorossa -
Citat
Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-04-08 23:56

--------------------------------------------------------------------------------
Det ville være kanon fedt, hvis du dukkede op på min fødselsdag og vi kunne fyre den totalt af....

det er da noget enhver 8-årig kan ta` og føle på .........

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-04-08 00:26

Hvorfor ikke bare skrive: "Det vil glæde mig, at se dig til min fødselsdag d. ........"?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 25-04-08 09:48

Efterfulgt af "Jeg håber, at du kan komme og være med til festen - og du må gerne give besked senest xxx". Eller noget i den stil...

En 8-årig ville nok aldrig vælge de gængse sætninger alligevel, fordi det ikke er et barns typiske ordvalg.

Har du spurgt barnet selv, hvad ordlyden kunne være...?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-08 11:14

Glem dog alt det "gramatisk" rigtige - det er der ikke en kæft der tager sig af alligevel og slet ikke børn....

Næh "rene" ord der er til at forstå evt. med et par smilyer eller andet:

Hej xxxxx

Jeg holder fødselsdag d.

Jeg håber du gider at komme - vi skal nok få det sjovt...

S.U osv...

Det er jo alligevel en voksen der læser det - de færreste 8 årige kan læse....

PS: Du kunne jo som et sjovt indslag vedlægge en indgangsbillet

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 80 point
Dato : 25-04-08 11:59

Det, der kendetegner nr. 1, 2 og 3 er, at de indeholder konjunktivform (kunne og ville). Der er nogle af svarene foran, der peget på, at "ville" og "kunne" er datidsform, men i denne sammenhæng er det ikke datidsform, men konjunktivform (ønskemåde). Det, der får nogle til at tro, at det er datid, er, at datidsformen og konjunktivformen er ens på dansk. Vi har i det hele taget en meget fattig grammatik her i landet, f. eks. er vores nutidsform (præsens) identisk med fremtidsformen (futurum).
Af forslagene lyder nr. 1 og 4 bedst, de kan begge bruges. Nr. 4 har den fordel fremfor nr. 1, at den er renset for konjunktivformen, som faktisk ikke bruges ret meget mere på dansk. Alligevel vil mange nok finde, at nr. 4 er mere høflig med de to konjunktivformer. Det skal jo læses på den måde: "Hvis det er muligt for dig at komme, ville jeg blive glad", - altså rigtig pænt, høfligt sprog. Nogle vil nok mene, at det ikke skader at de små også lærer at bruge konjunktivformerne, sproget er fladt nok i forvejen.
Men hvorfor fokusere så meget på, hvad en 8-årig tænker og mener, - det er kjo et barn, der skal lære af de voksne, og ikke de voksne, der skal lære af barnet. De "små voksne" skal lære at opføre sig som voksne, når de selv engang bliver det, og sådan en lille ting som et fødselsdagskort er en del af dannelsesprocessen.
Jeg ville vælge nr. 1. Måske nr. 4, hvis I helst iukke vil have, at barnet skal blive fortrolig med konjunktivformen.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 25-04-08 12:08

Helt enig med refi...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 25-04-08 12:10

Uha, uha, Oldboston

Vi er jo rørende enige, så nu får du nok også læst og påskrevet

frieda
med en varm hilsen fra et sprogmenneske til et andet

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 25-04-08 13:22

Lærer eller ej...
Min svigersøn er dansklærer, og tro mig...

han er sgu ikke perfekt til det.

Men en 8 årig ville jeg ikke bruge nogle af de 4.
Til voksne (hvis det er mere formelt) vil jeg bruge nr 4.

Ellers ville jeg lave en alternativ tekst.

men mit forslag er som der også nævnes:
Spørg dog drengen.

Brug hans sprog.

Brug billeder.
Scan fx et billede ind af ham, og sæt det ind (i meget lille format) hvor du eller vil skrive jeg.
Sæt et billede af et ud, ved tidspunkt, og et billede af jeres hus ved adressen.

bare et par forslag

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 25-04-08 14:04

Hej

Jeg takker meget for alle inputs.

Jeg har snakket lidt med knægtens forældre og de holder på deres form, altså 1

De har også overvejet alternative sætninger, men mener stadig 1

Med hensyn til jeb3`s forslag om billeder, så ja, jeg bruger billeder i indbydelsen (Photoshop) og temmelig tæt på dine forslag

Mine point vil jeg give til Oldboston for hans indlæg, der med stor vægt på det danske sprog, fortæller mig lidt om en side af skolearbejdet, som jeg ikke rigtig fandt interessant dengang.
Når jeg læser indlægget, får jeg meget lyst til at kigge nærmere på vores sprog, som er nærmest et sort hul, når det gælder noget ud over at skrive eller stave.

Da jeg gik i skole, tænkte jeg kun på fritid.
Nu, da jeg har fritiden, tænker jeg meget på lærdom.

Sjov, men vidunderlig verden vi lever i

Godkendelse af svar
Fra : WinXPeter

Dato : 25-04-08 14:05

Tak for svaret Oldboston.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 25-04-08 14:13

Ja, tak Oldboston, for at have udførligt givet mig lidt oprejsning.