/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvilken de-kompressor
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 1308 gange
300 point
Dato : 24-04-08 20:24

Jeg er på jagt efter en egnet turbine/mølle/de-kompressor type til at generer energi i form af EL.

Jeg har 10 liter trykluft/sekundet ved 0,8 bar(over atm. tryk) som jeg ønsker at omsætte til EL via en omvendt kompression. Temperaturen er ca. 50 grader og der er freon i gassen.

Hvad kan man benytte i praksis til at omdanne dette overtyrk til elektricitet - eller mekanisk energi ?

Jeg behøver IKKE at få at vide at det IKKE kan lade sig gøre og at det IKKE er lovligt, og at det er giftigt m.v. - Jeg søger løsninger

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-04-08 20:28

Freon er et varemærke og ikke et bestemt stof , så du må oplyse hvad det er for en freon, før vi kan give et bud på hvilken maskine , der måske er egnet. Nogen freontyper er ret agressive overfor visse materialer, og andre er eksplosive.

Giv et freon nummer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-04-08 20:46

Din luft ville ved helt tabsfri omsætning give ca. 800 W eller got 1 hestekraft.

Med tabet i praktiske maskiner skal du være glad for at få det halve ud som elektrisk effekt.
Der er lig nok til at holde et moderne fjernsyn kørende.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-04-08 20:46

Det er en freon med et højt kogepunkt. Jeg mener det er R410A ?

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-04-08 20:52

800 watt - som måske kan give 500 watt i praksis er ikke helt tosset.

Det giver ca. 4000 kWh/år - som er ca. samme forbrug som et normalt parcelhus med 3-4 beboere.

Mit største problem er ikke at finde en egnet kompressor som kan komprimere - men at finde en kompressor som kan dekomprimere og generere EL.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-04-08 20:55

R 410A har kogepunkt på -52° . Alt er jo relativt, og du kan synes det er et højt kogepunkt . Jeg synes det er meget lavt.
Nu skulle jeg jo ikke fortælle dig hvor farligt det er , så det vil jeg undlade. Husk bare at betale dit bidrag til begravelseskassen inden du begynde at eksperimentere.

Du kan lade gasen løbe gennem en luftturbine og lade akslen trække en lille hurtigt løbende generatop. Noget i stil med en omvendt støvsuger.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-04-08 21:18

Luftturbine lyder fint, men kan man få en sådan i så lille skala ?, og kender du eventuelt et fabrikat ?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 300 point
Dato : 24-04-08 21:51

Måske skal du tage kontakt til firmaer der arbejder med trykluft. Grundlæggende er det en trykluft motor, du søger.
Der findes mange typer som idag er på vej ud af marked da El overtager meget, begrundet i mere effektive elektromotore.
Meget håndværktøj der før i tidden var på trykluft, laves idag med el. Så slipper man for larm og olie tåger.

Men motore - der drives af trykluft er jo ikke ukendte. er jo ikke ukendte.

En anden ting er styring af omdrejningstal, da du for at gære strømmen brugbar, er nød til enten at ensrette denne eller konverter den til noget der kan bruges. Det er jo også et projekt.

At få en alm, kompressoer til at virke modsat, handler kun om lukketider på ventilerne...

Det er jo princippet i dampmaskiner. Så den nemme vej er jo at regne baglæns på ydelsen på en kompressoer - med det du oplyser er du nede i ca. 1/4 miniudgave af de små 2 Hk kompressore der kan købes i et byggemarkede.

Der lå et firma vist nok ved Århus der hed Steenhøjformentlig ved "sabroe", jeg er ikke 100% på geografien. Med de har ekseleret meget i kompressore både til køl og alm trykluft.

Der er jo lidt og tænke på med om det er højtryk eller lavtryk, der anvendes til at drive din komressor og gennerator...

Jeg syntes ikkke dine oplysninger, er nok til at give dig det helt præcise svar.

På mange køle biler / trailere er der kombiagregater der både kan køre på Diesel og EL, måske kan noget af dette anvendes...

vh Ben

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-04-08 09:59

Med rimelig sikkerhed er det IKKE R410a. Ikke i store mængder i hverttilfælde. Alene afgiften pr kg er et par hundrede kr pr kg + prisen for selve kølemidlet. Den er ikke brændbar og ikke specielt giftig. Dog vil den være kvælende. R410a er en blandingsgas (CF3CHF2 + CH2F2). R410a bruges sammen med ester-olier og lader sig ikke blande med mineralske olie - kun dårligt i bedste fald. Esterolier kan æde visse pakningsmaterialer. Bedvidst udslip til atmosfæren af R410a er temmlig ulovligt og kan straffes med hæfte. Alle der er ansat i en KMO godkendt virksomhed, selv er KMO godkendt eller lignende vil have pligt til at anmelde/indberette dette med henblik på politianmeldelse. Rent ud sagt er bevidst udslip af kølemiddel noget helt ustyrligt stygt miljøsvineri. Uanset arten af kølemiddel. Æder kølemidlet ikke ozonlaget, øger det drivhuseffekten.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-04-08 10:02

Citat
# Det bringer os til, hvad der er tilladt på kandu.dk. Selvom at vi fra tid til anden går vi ind på grupperne, og kigger på alle sendte indlæg i vores emner, påtager vi os intet ansvar eller erstatningspligtighed for indholdet på disse sider. Vi påtager os heller intet ansvar eller erstatningspligtighed for nogen, ærekrænkelse, fejltagelse, fornærmelse, bagtalelse, forsømmelse, løgne, obskønitet, pornografi eller blasfemi der muligvis må medfølge når du besøger disse steder hos kandu.dk. Og lad være med at være dum ved at sende eller transmittere/overføre noget forfærdeligt, truende, ærekrænende, modbydeligt, skandaløst, ophidsende, pornografisk, væmmeligt, ondt, blasfemisk materiale, der på nogen måde kan komme i konflikt med lovgivningen, da dette kunne resultere i en civil retssag. Eller sende noget andet materiale der på nogen måde overtræder loven, for selvom at vi respekterer dit privatliv, har vi desværre intet valg end at fuldt ud samarbejde med hvilken som helst lovmyndighed eller domstol der vil vide hvem der har lagt modbydeligt stof hos kandu.dk.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-05-08 20:47

Tak for svaret Benjamin.Hansen.