/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
grøn messing, hjælp
Fra : malunte
Vist : 3244 gange
105 point
Dato : 24-04-08 12:19

jeg har et skibsrat der har skruer og beslag af messing,rattet har stået i skuret i mange år og messingen er blevet grøn,kan nogen hjælpe med gode råd om,hvordan den grønne belægning kan fjernes.malunte

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 115 point
Dato : 24-04-08 12:36

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=32

Det er jo skrappe midler, men skruerne, kan du ikke købe nye messingskruer. Beslagene kan vel også købes, men hvis du vil beholde gamle skruer og beslag, så må du følge vejledningen i linket.

Kommentar
Fra : Brunders

Dato : 24-04-08 12:43

Du skal bruge:
svamp
vand
tredobbelt salmiakspiritus
håndsæbe
messingpudsemiddel
klud

På svampen

Fugt en svamp med vand.

Kom håndsæbe og et par dråber salmiakspiritus på svampen.

Gnid

Gnid på pletterne med svampen, til ir-pletterne forsvinder.

Polering

Poler efter med messingpudsemiddel og en klud.

God fornøjelse

Brunders

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 24-04-08 12:44

Citat
Rensning af messing og kobber: Irret og anløben messing og kobber renses først for almindelig snavs og fedt med Trinatriumfosfat (100g pr. 5 liter vand).

Derefter skylles genstanden grundigt med vand og renses med eller bades i Polervand.

Til sidst skylles med rigelig vand, og genstanden pudses almindeligt.

Da stænk fra Polervand (svovlsyre 13,5%) kan ødelægge terrazzogulve o.lign. anbefales det, at rensningen foregår udendørs.

Bemærk:

Hæld altid syre i vand og aldrig omvendt!

....så ned i Matas

Ziggy99

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-08 15:21

Eksisterer Brasso ikke mere?
Det er beregnet til messing, hvad den engelskkyndige lynhurtigt ser, og det efterlader en hinde, der i nogen grad beskytter mod/forsinker nye belægninger.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-08 15:22

ellers er der det gamle husråd med en blanding af citronsaft/opløst citronsyre og fint salt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-04-08 17:40

Brasso er godt nok, men først skal genstanden renses til bunds jfr. de andre råd.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-04-08 18:30

det letteste er, at afmontere alt messing og så lægge det i en skål med eddikesyre i ½ time. så skylles der med rigeligt med vand og genstandene kan monteres igen.

Godkendelse af svar
Fra : malunte

Dato : 24-04-08 19:17

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-04-08 21:56

Selv tak