/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
den der graver en grav
Fra : alimak
Vist : 1959 gange
100 point
Dato : 23-04-08 23:17

Det er et væddemål. Jeg mener at ordsproget:"Den der graver en grav for andre falder ofte i den selv."
Ikke står i bibelen. Min ven påstår at han er 100 % sikker på at det står i biblen.
Hvem har ret?
alimak

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-08 23:25

De som graver grav for andre, er utrolig flinke LOOL

Nej jeg mener heller ikke, efter at have nærstuderet Biblen, at denne nævnes deri.

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 23-04-08 23:26

Udtrykket kendes fra Bibelen, fra Ordsprogenes Bog 26,27: “I Graven, man graver, falder man selv, af Stenen, man vælter, rammes man selv”. En tilsvarende vending findes i Salmernes Bog 57,7 og hos Æsop (ca. 550 f.v.t.) i fablen om “Hunden, haren og ræven”.
I en lidt anden variation findes den allerede Peder Laales ordsprogssamling, som han nedskrev i anden halvdel af 1300-tallet, og som udkom første gang 1508: "Then faangher offthe faldh ther andhen ackther faldh" (Den får ofte fald, som planlægger fald for en anden).
Der findes en lang række nyere varianter, som bare skal være sjove, men som udvander den egentlige betydning, fx: “Den, der graver en grav for andre, får ondt i ryggen.”

men det er jo ikke præcist jeres ordsprog... Men indtil videre ser det ud til at din ven har lidt ret

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-08 23:26

Den tager jeg lige tilbage. Ordsprogenes Bog kap. 26, Vers 27

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 23-04-08 23:31

http://www.idiomordbogen.dk/idiom.php?site=7&page=0&searchoption=isequal&searchtype=full&searchstring=nedrig:

I en lidt anden variation findes den allerede i Peder Laales ordsprogssamling, som han nedskrev i anden halvdel af 1300-tallet, og som udkom første gang 1508: "Then faangher offthe faldh ther andhen ackther faldh" (Den får ofte fald, som planlægger fald for en anden). Udtrykket findes også i Peder Pedersen Syvs samling af "Danske Ordsproge", som han udgav i 1682: "Falder i graven / som mand grov til en anden.”

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 23-04-08 23:32
Kommentar
Fra : johanma

Dato : 23-04-08 23:32

Så egentlig nej det står ikke direkte i biblen men er udledt derfra....

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 24-04-08 15:54

Ordbog over det danske sprog bekræfter at ordsproget stammer fra Bibelens Ordsprogenes Bog Kap. 26, Vers 27.
http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=grav&submit=S%F8g

Accepteret svar
Fra : johanma

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-08 17:50

Ja - at det stammer derfra men vennen påstår at det står i bibelen og det gør det ikke!

Citat
Min ven påstår at han er 100 % sikker på at det står i biblen.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 25-04-08 02:23

Ja, det afhænger jo af om det for væddemålet gælder, at det er som citeret ,det skal stå i Bibelen eller det er indholdet, som skal være repræsenteret.

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 30-04-08 22:03

Tak for svaret johanma.