/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
stave måde
Fra : legind
Vist : 614 gange
50 point
Dato : 23-04-08 20:40

hvordan skrev man ø i gamle dage københavn er da ikke skrevet med ø hele tiden mener jeg

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 23-04-08 20:45

Der blev brugt o e

Citat
det 28. bogstav i alfabetet. Bogstavet er en ligatur, dvs. en sammenskrivning, af bogstaverne o og e som allerede blev brugt i antikke romerske indskrifter i form af œ som stadig bruges i fransk. ! af tegnet stammer fra latin oe og er dannet i Norden i middelalderen, idet tværstregen fra e flyttedes over på o; svensk, tysk ö er opstået af o med et lille e skrevet ovenover

Citatet er fra Nudansk Leksikon.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-04-08 20:51

Det er rigtigt hvad ans skriver. Men lige bynavnet, blev oprindeligt skrevet: Kjobenhafn

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-04-08 20:56

Citat
K(j)øbenhavn, propr. [køb(?)n'hau'n; gldgs., vulg., dial. køu(?)n-] Høysg.AG.21. (glda. Køpen(de)hafn (1416 og 1429: Trap.4 I.813), æda. Køpman(næ)hafn (1254 og 1275: KbhDipl.I.18.25), Copmannæhauæn, Kopmanahafn (1247-48: smst.6.10), Kiopmanhafn (ValdJord.83), mnt. Copman(ne)haven, Copenhauen, egl.: købmændenes havn, jf.: vicum, qui mercatorum portus nominatur. Saxo.Hist.Danica ed.PEMüller.I.(1839). 809, samt det ældre navn Hafn (1186: Kbh Dipl.I.1), se Aarb.1908.47ff.; jf. ogs. Thorsen. Afh.II.155f.)

se mere her

http://ordnet.dk/ods/opslag?id=487931&liste=alfa

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-04-08 21:04

Citat
af middeldansk Køpmannæhafn af køpmannæ genitiv plur. af købmand + hafn (jf. havn); egl. 'købmændenes havn'; den forkortede form er Hafn, hvoraf latiniseret Hafnia er dannet

Over ø i køpmannæ skulle være en -, men det kan kandu ikke gengive.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-04-08 21:11

Ja det er sjovt at dykke ned i historien, lidt mere om vores hovedstad her
Citat
Københavns historie begynder traditionelt, da Absalon i 1100-tallet byggede sin borg ved Havn, men byen er i alt fald 100 år ældre

http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8benhavns_historie

Selvfølgelig ikke det spørgeren ville vide, ku´ bare ikke lade være

Godkendelse af svar
Fra : legind

Dato : 23-04-08 22:35

Tak for svaret ans.