/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
300 hypoteser?
Fra : Anna_tom
Vist : 1115 gange
50 point
Dato : 23-04-08 17:24

Er det muligt at man kan lave 300 hypoteser omk. unge og kriminalitet? Jeg kan nemlig kun 5 :S

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-04-08 17:31

Jeg kan lave 500
Hvad skal du bruge dem til

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-04-08 17:54

Hvordan opfatter du hypotese i forhold til def. på wikipedia?:

Citat
Af græsk hypotithenai = "lægge til grund". En hypotese er en antagelse, en foreslået forklaring på et fænomen, som danner grundlag for en empirisk efterprøvelse. Ofte bliver videnskabelige hypoteser misforstået af lægfolk som endegyldige sandheder om virkeligheden, ligesom også hverdagens hypotesedannelser opfattes som sandhed. Eksempler på den slags ubeviste hverdagshypoteser findes der mange af. Her følger nogle få:

Når solen går ned i en sæk (dvs, bag skyer), så står den op i en bæk (dvs. i regn).
Fundamentalistiske religioner skaber terrorister.
Rødhårede er hidsige.
Noget er hypotetisk hvis det er baseret på en hypotese.

I naturvidenskaben bliver hypoteser generelt ophævet til status af teorier når de er eksperimentalt bekræftet af uafhængige forskere, og nogle gange til love når de har været konsensus i mange år.

Kommentar
Fra : Anna_tom

Dato : 23-04-08 18:23

min def. af ordet:
en hypotese er en påstand som vi ikke nødvendigvis ved er sand.. en formodning om hvordan noget vil gå..

til Teil:
jeg skal lave hypotese omk. unge og kriminalitet på mit gymnasium.

Kommentar
Fra : Anna_tom

Dato : 23-04-08 19:14

500!? Er det rigtigt!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-04-08 19:23

500 eller mer hvis du vil.
Men jeg vil ikke lave dine opgaver

Kommentar
Fra : Anna_tom

Dato : 23-04-08 19:40

når okay, det kan jeg forstå.. Men det er jo ikke selve opgaven.. jeg skal udfra hypoteserne lave en 'spørgeskema undersøgelse'.

Her er nogle af mine hypoteser:
3'gerne er mere eller mindre kriminelle end 1 eller 2'gerne-
Har pigerne på ...gymnasium større tendens til at begå kriminalitet end drengene-
Er indvandrene på skolen mere kriminelle end danskerne-
Elever med fritid/hobby begår mindre kriminalitet end dem uden- osv.

Tror ikke at mine hypoteser holder..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-08 20:46

Glade elever er mindre kriminelle
De kriminelle elever keder sig
Lærer opmuntre elever til kriminalitet (frit opfundet)

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-04-08 22:26

unge begår krim. fordi - - -
jeg plejer at sige:
nogle begår ikke noget kriminelt, fordi de ikke er kvikke nok til at finde ud af det, andre er kvikke nok, men også dumme nok til at gøre det, og så er der dem, der er kvikke nok, men også så kloge, at de ikke lader sig presse.

Så kort og godt, find selv nogle grunde, du kunne forestille dig. (du siger du har de første fem. Spørg så kammerater, voksne omkring dig o.s.v.
De har sikkert også hver fem, og det skulle være mærkeligt, om det er de samme fem alle har.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-04-08 22:35

Kriminelle tilbøjeligheder er arvelige.
Voldelige tendenser er arvelige.

Indvandrere og andre af anden etnisk herkomst er grundet genetiske forhold mere kriminelle end andre.

Da statistikkerne viser, at kriminelle med en anden etnisk herkomst end dansk hyppigere fremstilles for en dommer end kriminelle af dansk herkomst, når der kompenseres for befolkningsandelen, så er der hermed argumenteret for hypotesen.

Ovenstående er naturligvis noget vrøvl - årsagen til den større grad af kriminalitet skal sandsynligvis findes i både miljøet omkring ikke-etniske danskere, samt i vores egne holdninger til samme befolkningsgruppe..... måske det vil hjælpe hvis de kære unge blev tilbudt lærepladser o.lign. i langt højere grad end nu. Hvor mange ikke-blegansigter er der i lære hos de lokale håndværkere f.eks?

Jeg kender ikke én lokal murer, snedker, tømrer, vvs'er, maler eller el-installatør der har sådan en fyr på lønningslisten.....!

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 24-04-08 07:09

Prøv at kigge her http://www.jur.ku.dk/afd3/kriminalstatistik/introduktion.htm hvor der er en masse links om kriminalstatistik.

Men mange sammenhænge er ret indlysende, folk i laveste socialgruppe og uden arbejde begår mere voldskriminalitet end dem i øverste socialgruppe, der nok til gengæld begår mere omfattende økonomisk kriminalitet, underslæb o. lign. at der begås mere voldskriminalitet af folk der har knald i låget, enten kronisk eller pga. alkohol/stoffer, osv.

God fornøjelse med opgaven

Kommentar
Fra : Anna_tom

Dato : 24-04-08 14:23

Tak for hjælpen :D.. er kommet godt i gang nu.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 24-04-08 16:11

Ja, Berpox, Man kan også sige, at såfremt der oftere laves razziaer i indvandrermiljøer end i "hvide" kvarterer, fanges der flere fisk der og efterfølgende er der stor kriminalstatistik der.

Kontrollerede politiet lige så hyppigt forskelligartede "hvide" miljøer for krimininalitet, ville statistikken stige for de pågældende miljøer.

Måske ikke lige, hvis de tjekkede for lange knive m.v., men hvad så med fyrværkeri, toldfri varer, sort arbejde, økonomisk kriminalitet, skatteunddragelser, osv.

Omvendt savner jeg en sammenlignende statistik for "sorte" og "hvide" miljøer med sammenlignelige sociale problemer.