/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opbevaring af bøger
Fra : suspiria
Vist : 978 gange
150 point
Dato : 23-04-08 15:57

Kan man købe nogle poser eller kasser, der specielt er lavet til opbevaring af bøger o.lign. så de ikke tager skade af at være ude i f.eks. et redskabsskur?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-04-08 16:04

Du kan købe store firkantede plastbokse, meeeen ingen firkantet boks er 100% tæt, så du må også

pakke bøgerne ind i plastic..

Det skulle så være nok, da de jo ikke står ude

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-04-08 16:20

Det kan ikke lade sig gøre.
Skiftende temperatur vil skabe fugt og skimmelsvamp.
Det kræver et lufttørreanlæg med konstant temperatur.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 150 point
Dato : 23-04-08 17:26

Tjae Teil, det var så osse min mening, indtil for et par år siden!

Vi har præsteret at opbevare bøger, albums osv. i et kælderrum som afgjort ikke var beregnet til opbevaring (hvilket vi så osse kunne konstatere på div. møbler som havde fået en speciel 'grøn patina' ) - men bøgerne osv. var pakket ind i først plastik som var lukket med pakketape og derefter var pakkerne puttet i plastikposer - som så var placeret i flyttekasser.
Der var ikke sket noget som helst med bøgerne - de lugtede ikke engang.
Jeg tror at kasserne stod i kælderrummet i ca. 7-8 år.

I øvrigt skulle de kun opbevares fordi jeg ikke dur til at kassere bøger og vi havde, på det tidspunkt, tømt to hjem, efter dødsfald - så vi havde alt for mange bøger.
Da jeg havde pakket kasserne ud, ved alm. oprydning, kørte vi til det lokale plejehjem og spurgte om de måske var interesseret i at modtage bøgerne - selvfølgelig gratis. Lederen blev meget glad for bøgerne og sagde at mange af beboerne jo ikke havde så god styr på bevægelserne og andre var sengeliggende og så kan det være svært at passe godt på de dyre biblioteksbøger - derfor var det rart med disse bøger som ikke kom til at koste kassen, hvis der skulle ske uheld.
Så - to fluer med ét smæk, dejligt

MEN - kælderrummet var, om ikke tæt, så i hvert fald ikke i 'næsten-fri-luft' - det kan man jo ikke side om at et redskabsskur er.
Jeg ville ikke turde løbe risikoen at opbevare bøger sådan - i hvert fald ikke bøger som jeg ville græde over at miste.

Held og lykke med det
Venlig hilsen Dorthe von Bognarkoman

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-04-08 17:30

Citat
Tjae Teil, det var så osse min mening, indtil for et par år siden!

Det er bare heldigt ikke andet.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-04-08 17:38

Hurra - så har jeg prøvet at være heldig

.o0..(skulle jeg måske ud og købe lotto?)

Ja Teil, det er muligt du har ret, det skal jeg ikke kunne sige, jeg åbnede osse bogpakkerne med forventninger om at det var blevet til en grøn, blød masse, især i betragtning af møblernes grønne 'patina'.
Jeg ville heller ikke have opbevaret bøgerne på denne måde, hvis det havde været mine egne bøger, dem er jeg ret øm om.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-04-08 17:40

altså - hmm 'mine egne' det var det jo, jeg havde da ikke tyvstjålet dem
- men det var jo ikke nogle jeg havde 'forhold' til, i og med at de var fra vore forældres hjem.
Du ved sikkert hvad jeg mener - selvom jeg vrøvler?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-04-08 21:43

Hvis det er bøger, som du vil være helt sikker på ikke tager skade, kunne du evt opmagasinere dem
se mere her
Citat
Dit Pulterkammer tilbyder fleksibel og sikker opbevaring til både virksomheder og private. Vi kan opbevare næsten alt mellem himmel og jord – vi har rum i alle størrelser og du har fri adgang til dit rum alle ugens dage.

http://www.ditpulterkammer.dk/

mange flere her http://www.google.com/search?hl=da&q=%2Bopmagasinering&lr=

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-08 15:13

jeg vil da mene, at et redskabsskur med god luftudskiftning vil være velegnet, betydeligt bedre end et kælderrum.
kasserne/poserne skal være hævet over jordfugt, og indpakningen sådan at indholdet kan ånde uden at blive gnavet af mus. Og det skal selvfølgelig ikke regne gennem taget!
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : suspiria

Dato : 25-04-08 15:05

Tak for svaret vil.du.