/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mos i MIN græsplæne- igen
Fra : kammanoerup
Vist : 1165 gange
100 point
Dato : 23-04-08 14:43

Hej-
Jeg ved godt at dette har været behandlet flere gange, men nu er jeg gået igang med min plæne!
Jeg har fjernet en del mos i det ene hjørne og er nu blevet i tvivl om den efter følgende rækkefølge,

Jeg vil: bruge verticalskæreren
give noget kalk
gi' noget plænegødning
så noget mere græs

Men rækkefølgen er jeg i tvivl om- vil jo ikke så gerne "brænde" græsset af eller gøde uden nogen virkning!

Græsplænen ser virkelig styg ud!
Kan nogen hjælpe?

Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-08 14:52

Vand evt med jernvitriol først, så bliver mosste sort, derefter Vertikalskærer, riv plænen, gød med NPK eler plænegødning hvis du har råd.
Hvorfor kalk???

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-08 14:52

mosste betyder mosset

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-04-08 15:17

Ikke gødning, du kommer til at slå græs tre gange om ugen hele sommeren
Kun kalk
eller jernvitriol

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 110 point
Dato : 23-04-08 15:23

Det er en god ide med kalk, for hvis jorden har kalkmangel, så kan jorden ikke omsætte gødningen.
Hvis jeg var dig ville jeg nok vente med gødningen til græsset er kommet rigtig godt igennem, og så kan du også se på farven om det har gødningsmangel.
Ellers er din procedure helt i orden.
Har du meget skygge, hvor du døjer med mosset, vil du nok blive ved med at have lidt problemer med mosset, men er jorden i god kalk/gødningskraft, ville du minimere det.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 23-04-08 15:26

Jeg har prøvet at undgå gødning en gang og gør det ikke igen. Græsplænen blev overtaget af ukrudt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-04-08 15:27

jeg tror ikke du behøver, at være bange for at du kommer tiat slå græs fot tit. Der kommer ikke andet end mos og det behøver du ikke at slå!
Grunden til du får nos er for meget skygge.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-04-08 15:35

Sørg først og fremmest for masser af lys. Men hvad er der i vejen med mos? det er meget blødere end græsset og har en pænere farve!

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 23-04-08 15:43

Tak for svaret stilkene.
Maskinen har nu revet MEGET mos op, plænerne (ca. 1ooo kvm) er meget forsømte og trænger garanteret både til kalk og gødning. Der er megen skygge og det må så være, der skal motorsav og mange kræfter til for at gi' mere lys, kan ikke skaffes! Er startet på mosset (der rigtig nok er dejligt blødt, men det er blevet for meget)

Nu går jeg igang med vertical skæreren og i morgen skaffes næring!!

Tak for hjælpen til alle

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-04-08 19:02

Hej Kamma
Altså, vi har samme problemer igen - igen - igen, selvom vi for 2 år siden havde en ug-plæne næsten så stor som din. Sidste år kunne jeg nøjes med at rive mossen op enkelte steder.
Kalk skal ikke ud nu, men i efteråret eller om vinteren.
Vi lejer en vertikalskærer af de store prof om et par dage, når jorden er tørret godt. Derefter river vi mosset sammen med vores plæneklipper som vi sætter til "langt" græs. Derefter håber vi på regn og giver gødning og eftersår bredt.

Vi har typisk mos på skyggefulde steder under træer.

Nå, skal vi se, hvem der først bliver færdig?
mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-04-08 19:58

Selv tak, og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 24-04-08 18:39

Jeg har en græsplæne med masser af mos, den ligger ikke i skygge. Nærmere det modsatte. Men på den anden side af græsplænen mod nord er der rigtig mange træer.

Har tidligere læst at årsagen til mosdannelsen i er mangel på kalk, derfor kalk. Og årsagen til denne mangel er at jorden bruger meget kalk på at omdanne blade fra træer og buske. Så der kan spares meget ved at rive bladene sammen og fjerne dem i efteråret.

Venlig hilsen
Rosalill

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-04-08 19:42

Hej
Af frygt for sneskimmel kunne vi ikke drømme om at lade blade og affald ligge på græsplænen om vinteren. Om ikke andet samler vi det op med Græsslåmaskinen, som har en kurv. Kalk omsættes mega-langsomt, derfor er det for sent at give kalk nu.
Selvfølgelig kommer man ikke udenom at give gødning. Den der ikke gør det, fordi græsset gror for hurtigt og man ikke gider slå den så tit, står uden græsplæne efter en tørkeperiode. Vi vander aldrig vores græsplæne.

Mange hilsner Ingelein